Tel.: 77 436 19 66 | Email: dytmarszkola@op.pl

Pedagog szkolny

23.06.2020r.

BEZPIECZNE  WAKACJE

Drodzy uczniowie.

Wakacje tuż, tuż. Kończy się nietypowy rok szkolny ze zdalną edukacją i nadchodzi czas wypoczynku. Pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa podczas wakacji!

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu przygotowanego przez policjantów.

https://youtu.be/7qrT8vMkHlw

——————————————————————————————————————————————————————-

12.06.2020r.

Drodzy uczniowie i rodzice, funkcjonujemy dalej w trudnej dla nas i dla Was sytuacji jaką jest zdalna nauka, jednak niezależnie od tego wakacje zbliżają się dużymi krokami. 

Robi się coraz cieplej i cześć z was na pewno będzie spędzać czas wolny nad różnymi zbiornikami wodnymi. 

Należy pamiętać, że najrozsądniej wybierać zbiorniki wodne strzeżone, gdzie pracują ratownicy i w razie nieszczęśliwych zdarzeń może być natychmiast udzielona pomoc.

Jednak Wy sami możecie zadbać o swoje bezpieczeństwo nie podejmując ryzykownych zachowań nad wodą lub też zwracać uwagę innym na zachowania mogące powodować wypadki.

Poniżej link do krótkiego filmu przestrzegającego przed ryzykownymi zachowaniami nad wodą

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2197767476918502&id=593825997312666

——————————————————————————————————————————————————————-

04.06.2020r.

Poradnik dla rodziców – dziecko w Internecie

Wystarczy włączyć przycisk zasilania, otworzyć jedną z kilku popularnych przeglądarek i już jesteśmy użytkownikami Internetu i innych szeroko dostępnych portali aukcyjnych, czatowych, rozrywkowych. Bardzo łatwo przy nieświadomym użytkowaniu doprowadzić do strat finansowych, szkód psychicznych, a nawet problemów z prawem – sprawa ta dotyczy rodziców, którzy nie przygotowali dzieci na prawidłowe i odpowiedzialne korzystanie z Internetu. Aby zapobiec tego typu konsekwencjom należy zwrócić większą uwagę na to gdzie i jak dzieci „surfują” po internetowym zaciszu.

Internetowe przestępstwa

W świecie Internetu wszystko wydaje się atrakcyjne i na wyciągnięcie ręki, nawet relacje miedzyludzkie mają formę „przystępniejszą i mniej wymagająca” niż w realnym świecie. Wiele osób wykorzystuje naiwność i otwartość dzieci, podają się za kogoś innego, wyłudzają dane osobowe, zdjęcia lub filmy z udziałem nieletniego. Nie brakuje również przestępców seksualnych, którzy czyhają na nieświadomych użytkowników. Pozorna anonimowość, łagodzi obawy i działania dzieci są śmielsze niż te, które miałyby miejsce w świecie realnym. Zagrożenie dotyczy też pomijanie regulaminów lub serwisów aukcyjnych, za których pośrednictwem można kupować lub sprzedawać przedmioty. Takie działania mogą doprowadzić do poważnych problemów finansowych, a nawet problemów z prawem.

Rodzic odpowiedzialny

Koordynatorzy i instytucje pełniące rolę edukacji internetowej, mają dostęp do wielu niepokojących i nieprzyjemnych w skutkach incydentów związanych z nieostrożnym korzystaniem z Sieci.

Psychologowie i instytucje zajmujące się edukacją internetową, otrzymują zgłoszenia o przykrych skutkach nieumiejętnego korzystania z Sieci.

Podopieczni, posługujący się Internetem bez nadzoru i przygotowania, mogą narazić siebie i rodzinę na niebezpieczeństwo. Rodzice muszą być świadomi odpowiedzialności moralnej i karnej za postępowanie dziecka w Internecie – mówi Jakub Śpiewak, prezes Fundacji Kidpotect.pl, zajmującej się edukacją internetową.

Rodzic – nauczycielem

Dla każdego z Nas Internet może być źródłem nieocenionej wiedzy i dostępu do kontaktów, których nigdy byśmy nie nawiązali w realnym życiu. Tam znajdują się fora tematyczne, grupy wsparcia, portale społecznościowe, tam mamy dostęp do cennych informacji ze świata nauki i kultury. By jednak Internet był źródłem pozytywnych doświadczeń oraz gromadzenia własnych zasobów, należy w sposób należyty przygotować dzieci do korzystania z jego zasobów, a najlepszymi nauczycielami są rodzice. Nieznajomość technologii nie jest najlepszym wytłumaczeniem, jednak nie chodzi tutaj o stopień magistra z informatyki, a jedynie dostrzeżenie dobrych stron Internetu oraz pokazania jak funkcjonować w nim bezpiecznie, które strony oraz jakie działania mogą powodować późniejsze kłopoty. Dla wzmocnienia efektu dozoru nad surfowaniem w sieci, warto zainstalować tzw. filtry rodzinne. Wiele firm z oprogramowaniem, proponuje tego typu usprawnienia, które można wgrać na dowolny komputer. Jednak filtr rodzinny nigdy nie zastąpi troskliwego i prawdziwie zainteresowanego rodzica, który rozmawia ze swoim dzieckiem.

 

PORADY DLA RODZICÓW

  1. DIALOG: rozmowa jest kluczem do sukcesu; lepiej nie karać za błędy, ale wspólnie przyjrzeć się temu, co było dobre, a co należy zmienić lub czego unikać.
  2. SZUKAJ WIEDZY: samodzielne korzystanie z Internetu przybliży do odkrywania zakamarków sieci. Pokazuj wartościowe strony dziecku, stwórz dla niego bogatą i ciekawa ofertę.
  3. ZASADY: naucz dziecko zasad bezpiecznego kontaktu z innymi w Sieci. Ostrzegaj przed niebezpieczeństwami i konsekwencjami.
  4. GRANICE: wspólnie z dzieckiem określcie, ile czasu spędza dziennie przy komputerze. Kategorycznie zabroń udostępniania danych osobowych takich jak (nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania). Powiedz o prawnych konsekwencjach nękania w Sieci, podszywania się pod inne osoby lub użytkowników, np. na aukcjach.
  5. DZIAŁAJ: zawiadamiaj policję o przestępstwach, nadużyciach, administratorów portali o niepokojących treściach, wpisach, komentarzach. Jeżeli zauważysz, że Twoje dziecko jest nękane lub jest ofiarą przestępcy seksualnego, zapewnij mu wsparcie specjalisty.
  6. DBAJ O SPRZĘT: wzbogacaj czujność programami filtrującymi treści i programami antywirusowymi. Regularnie aktualizuj dane.
  7. ZBIERAJ DANE: wybierz opcję archiwizowania rozmów na wirtualnych czatach i komunikatorach. W razie dochodzenia będą podstawą i dowodem w sprawie.

Pamiętaj, że…

  • znieważając, nękając innych w Internecie,
  • wysyłając w Sieci groźby, np. „zabiję cię”, „popamiętasz mnie”,
  • używając wulgarnych słów na portalach internetowych,
  • podszywając się pod kogoś innego na czacie, portalu społecznościowym lub serwisie aukcyjnym,
  • zamieszczając w Sieci muzykę lub filmy, których nie jest autorem

… twoje dziecko popełnia wykroczenie lub nawet przestępstwo!

W zależności od wieku, dziecko lub rodzic może ponieść konsekwencje prawne. Pamiętaj, że anonimowość w Sieci w praktyce nie istnieje, a granica między głupim żartem, a przestępstwem jest bardzo cienka.

————————————————————————————————————————————————————————–

29.05.2020r.

Coś o koncentracji i skupieniu uwagi u naszych dzieci.

Zapraszam wszystkich rodziców do zapoznania się z artykułem :

https://www.juniorowo.pl/moje-dziecko-nie-umie-sie-skupic/

————————————————————————————————————————————————————————–

22.05.2020r.

Ciągle aktualny temat  dopalaczy i różnego rodzaju podobnych substancji z którymi nie należy eksperymentować, gdyż może się to tragicznie skończyć!!!

Im więcej wiesz, tym łatwiej się możesz obronić!

Zapraszam do obejrzenia krótkiej prezentacji na temat dopalaczy.

Prezentacja – dopalacze

—————————————————————————————————————————————————————————-

19.05.2020r.

Jak się uczyć, żeby się NAUCZYĆ?

Czyli łatwo, szybko i skutecznie-link do krótkiego filmu:

https://youtu.be/gf9OKC6G2Mc

—————————————————————————————————————————————————————————-

12.05.2020r.

Empatia: co to jest i dlaczego jest taka ważna?

 

Empatia to zdolność do współodczuwania stanów emocjonalnych drugiego człowieka. Pozwala zrozumieć jego decyzje, postawy i działania. Według psychologów empatia świadczy o wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej, a jej posiadanie lub nie zależy od wielu czynników, przede wszystkim od relacji z rodzicami we wczesnym dzieciństwie, ale i od środowiska, w którym wzrastamy.   

Człowiek empatyczny jest w stanie w większym stopniu niż ktoś, kto jest empatii pozbawiony, zrozumieć postawy i działania innych dzięki temu, że umie wczuć się w ich stan wewnętrzny. Potrafi spojrzeć na rzeczywistość czyimiś oczami i wyobrazić sobie, co druga osoba czuje, a często nawet przeżywać pewne wydarzenia razem z nim i wspólnie cieszyć się z sukcesu lub płakać nad porażką.

Empatii można się nauczyć, ważna jest  świadomość oraz decyzja, że chcę się pracować nad sobą. To już jest połowa sukcesu, a w trenowaniu empatii pomocne są:

  • uwaga– uważne obserwowanie sytuacji;
  • słuchanie– nie tylko słyszenie, co ktoś mówi, ale dogłębne rozumienie tego, co się słyszy;
  • pogłębienie samoświadomości– zdolność kierowania uwagi w głąb siebie, umiejętność nazywania własnych uczuć ;
  • komunikacja– umiejętność komunikowania zarówno własnych uczuć, jak i odbierania sygnałów wysyłanych przez innych ludzi.

Empatia jest ważna w waszych wzajemnych relacjach drodzy uczniowie ,gdyż pozwala być wrażliwym na krzywdę innych i ma wpływ na zmniejszenie konfliktów i zachowań agresywnych.

Zdolność empatii okazuje się przydatna w wielu życiowych sytuacjach. Pomaga w relacjach międzyludzkich, ułatwia budowanie więzi przyjacielskich, małżeńskich i rodzicielskich oraz zawodowych. Empatia zwiększa szansę na przetrwanie, bowiem pozwala przewidzieć zachowania innych ludzi, często ułatwia życie, ludzie empatyczni są przeważnie otoczeni przyjaciółmi, a to wiąże się z tym, że zawsze mogą liczyć na ich pomoc.                                                                              

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu na temat empatii – link do filmu: https://youtu.be/4843hJVDmcA

———————————————————————————————————————————————————————–

05.05.2020r.

TOLERANCJA

Tolerancja  oznacza poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych.                                                                                      

Może oznaczać również „wyrozumiałość”, „akceptację” lub „chęć zaakceptowania uczuć, zwyczajów lub wierzeń innych niż własne”.

Polega na uszanowaniu obcej narodowości i związanych z nią różnic kulturowych. Oznacza także, wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem poglądów, pochodzenia, opinii, upodobań itp.

Tolerancji towarzyszą takie formuły jak:

  • traktuj innego tak, jak sam chciałbyś być traktowany,
  • szanuj godność innych,
  • postaw się w czyjejś sytuacji nim go osądzisz.

Tolerancja  doskonale wpisuje się w znane wszystkim przysłowie :                                

”Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”.

 

Poniżej link do krótkiego filmu o tolerancji. Zapraszam wszystkich do obejrzenia.     

https://youtu.be/DL1Au8gOs9M

——————————————————————————————————————————————————————————-

28.04.2020r.

CYBERPRZEMOC

Cyberprzemoc (z ang. cyber bullying, cyberstalking) to zachowanie, które przy użyciu nowych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, ma na celu skrzywdzenie danej osoby bądź grupy. Zwykło się uważać, że cyberprzemocy w głównej mierze doświadczają  młodzi ludzie: młodzież i dzieci, jednak coraz częściej ofiarami tego rodzaju przemocy padają również osoby dorosłe.

 

Cyberprzemoc ma najczęściej formę słowną – pojawia się np. w komentarzach, na memach czy nagraniach wideo. Może też polegać na wykluczeniu z grupy, manipulowaniu czy nienawiązywaniu relacji.

Badacze, którzy specjalizują się w tej tematyce stwierdzają, że cyberprzemoc jest inną formą przemocy rówieśniczej (bullying), czyli czegoś, co było znane od pokoleń. Jednak kilka cech powoduje, że w sieci potencjalni agresorzy są bardziej aktywni:

  • są przekonani o anonimowości, działają z ukrycia
  • mogą spreparować nienawistną treść „na spokojnie”, bez potrzeby reagowania na bieżąco, jak jest np. w przypadku rozmowy osobistej czy wideo
  • mogą działać w dowolnym czasie, a ofiara nie ma możliwości ucieczki, jak jest w przypadku osobistych kontaktów – jej profil cały czas jest dostępny w sieci

To powoduje, że skala problemu jest większa niż przed erą cyfrową.

Najpopularniejsze formy cyberprzemocy to:

  • publikowanie poniżających filmów lub zdjęć
  • publikowanie ośmieszających, wulgarnych, komentarzy i postów
  • włamania na konta serwisów społecznościowych
  • flood czyli wiadomościami w komunikatorze, telefonami, SMS-mi
  • podszywanie się pod inne osoby
  • wykluczanie z ineternetowych społeczności

O czym warto pamiętać?

Nawet pozornie niewinny żart może być rodzajem cyberprzemocy. Uważajmy na to, co piszemy:

  • za  niektóre formy cyberprzemocy grozi odpowiedzialność karna
  • na przemoc nie wolno odpowiadać tym samym. Jeśli czujesz, że sprawa Cię przerasta, powiedz rodzicom ,skontaktuj się ze specjalistami lub odpowiednimi służbami
  • pamiętaj, że w serwisach społecznościowych wszelkie przejawy cyberprzemocy można zgłosić do administratorów (zgłoś nadużycie)
  • gdy padasz ofiarą cyberprzemocy, zachowaj dowód: zrób zrzut ekranu, zachowaj SMSy lub wiadomości
  • jako świadek cyberprzemocy – reaguj i sprzeciwiaj się

PAMIĘTAJ!

Dokładnie zastanów się  i przemyśl, co wrzucasz do sieci ,gdyż po opublikowaniu informacji  (komentarzy,zdjęć, danych, filmów itp.) tracisz wpływ na to, co dalej się z nimi dzieje !!!

Krótki film na temat cyberprzemocy: https://youtu.be/jfPpOzf-62U

———————————————————————————————————————————————————————————-

22.04.2020r.

NIEDOCENIANE  ASPEKTY  AKTYWNOŚCI  FIZYCZNEJ

Sądzę, że podczas nauki zdalnej nie zapominacie o aktywności  fizycznej, gdyż  daje nam ona ogromne korzyści z których możemy  czasem nie zdawać sobie spawy.

Specjaliści z różnych dziedzin podkreślają ogromne znaczenie regularnej aktywności fizycznej w kształtowaniu zdrowia i utrzymaniu organizmu w jak najlepszej formie (fizycznej i psychicznej) przez długie lata. Nie od dziś też wiadomo, że aktywność fizyczna to sprawdzona recepta na długowieczność. 

Aktywność fizyczna jest wysoce zalecana dla osób, które cierpią na objawy depresji lub po prostu czują się „zdołowane”. W rzeczywistości, wykonywanie ćwiczeń przez 15-20 minut daje niesamowicie korzystny efekt, gdy odczuwamy smutek.

Wpływ aktywności fizycznej na nasz organizm:

  • Zwiększa wydolność układu sercowo-naczyniowego. 
  • Poprawia funkcje poznawcze Wpływa na polepszenie procesów logicznego myślenia, poprawę koncentracji uwagi oraz pamięć ,co jest pomocne w nauce.
  • Zwiększa samoocenę .Powodem jest to, że wysiłek podejmowany w celu dbania o nasze ciało i przesuwanie granic, sprawia, że postrzegamy siebie bardziej pozytywnie.
  • Aktywuje hormony szczęścia. Jednym z efektów, jakie aktywność wywiera na mózg, jest zwiększenie produkcji endorfin. Endorfiny są substancją chemiczną, która działa jako neuroprzekaźnik. Jej zadaniem jest redukcja bólu fizycznego (działa jak lek), a jednocześnie wywołanie poczucia szczęścia.
  • Zmniejsza stres i niepokój. Jest  doskonałym sposobem na zmniejszenie napięcia mięśniowego, co znacząco obniża stres. Z  jednej strony, ćwicząc odsuwamy myśli od problemu, co uspokaja nas i zmniejsza niepokój. Z drugiej strony rekreacyjny aspekt ćwiczeń i sportu zmniejsza napięcie emocjonalne.

Przykładem aktywności fizycznej jest spacer, praca w ogrodzie, wchodzenie po schodach, gra w piłkę nożną albo taniec. Pod kątem korzyści zdrowotnych, aktywność fizyczna powinna mieć charakter umiarkowany lub intensywny,

Warto wiedzieć, że zalecany czas uprawiania umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie  to wykonanie ok. 7000-10000 kroków na dobę.

Przykładowe zajęcia fizyczne o nasileniu umiarkowanym:

  • Szybki marsz (około 5,5 – 6 km/godzinę)
  • Wędrówka turystyczna
  • Prace w ogrodzie/gospodarskie
  • Taniec
  • Jazda na rowerze (z prędkością poniżej 16 km/godzinę)
  • Ćwiczenia siłowe (lekki trening ogólny)

Przykładowe intensywne zajęcia fizyczne:

  • Bieganie/jogging (ok. 8 km/godzinę)
  • Jazda na rowerze (z prędkością powyżej 16 km/godzinę)
  • Pływanie (okrążenia w stylu dowolnym)
  • Aerobik
  • Bardzo szybki marsz (ok. 7 km/godzinę)
  • Ciężkie prace gospodarcze, np. rąbanie drewna
  • Podnoszenie ciężarów (intensywny wysiłek)
  • Koszykówka

Poniżej propozycja aktywności fizycznej dla wszystkich w formie ćwiczeń z piłką.

https://www.facebook.com/PilkaDlaWszystkich/videos/1103127816686454/

—————————————————————————————————————————————————————————————–

20.04.2020r.

Nauka zdalna niestety trwa nadal. Nie jest to łatwe  dla nas nauczycieli oraz dla Was drodzy rodzice i uczniowie.  Musicie wiedzieć, że  nie cieszy nas obecna sytuacja i nie możemy doczekać się „normalności”. Mamy nadzieje ,że jesteście  bezpieczni i zdrowi ,i niedługo znowu spotkamy się w szkole. Poniżej propozycja kreatywnego spędzenia wolnego czasu i oderwania się od nudy, doskonaląca jednocześnie wasze zdolności manualne.

13 POMYSŁÓW NA RYSOWANIE https://youtu.be/6IhSs1oirHM

——————————————————————————————————————————————————————————————-

8.04.2020r.

W obecnej sytuacji  podczas nauki zdalnej  bardzo często korzystamy z INTERNETU, jednak nie możemy  zapominać o bezpieczeństwie.      

Poniżej krótki filmik przypominający najważniejsze zasady bezpieczeństwa w INTERNECIE.

https://youtu.be/HJPIizLbUqY

——————————————————————————————————————————————————————————————-

3.04.2020r.

Sugestie dotyczące nauki  zdalnej  dzieci i młodzieży w domu, ze względu na zawieszenie zajęć w szkole, zgodnie z zaleceniem MEN,

 

Jak zorganizować dzieciom  i młodzieży warunki do nauki w domu?

1. Wspierać  dzieci i młodzież w utrzymaniu „szkolnego” trybu dnia, czyli wstawania o tej samej porze i nauki w godzinach odbywania zajęć w szkole (wykonywania zalecanych zadań lub odbywania zajęć z nauczycielami online).
2. W miarę możliwości zapewnić miejsce do nauki sprzyjające skupieniu i efektywnej pracy.
3. Zachęcać dzieci i młodzież do higienicznego trybu nauki (poranna  higiena, śniadanie, krótkie przerwy w czasie nauki, najlepiej ruchowe).
4. Ograniczać czynniki zakłócające naukę, np. korzystanie przez  dzieci i młodzież z różnych form rozrywki w czasie przerw w nauce (gry, You Tube, portale), nie obciążać młodzieży w czasie przeznaczonym na naukę innymi obowiązkami.

Jak motywować i wspierać  dzieci i młodzież do systematycznego uczenia się poza szkołą?

1. Okazywać zainteresowanie nauką swoich dzieci, ich sukcesami i trudnościami.
2. Chwalić swoje dzieci za wytrwałość i systematyczność.
3. Uświadamiać uczniom wartość i znaczenie odbywania nauki w domu dla ich wiedzy i umiejętności.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

1. Monitorować cel i czas korzystania przez dzieci i młodzież z sieci internetowej.
2. Zachęcać do odpowiedzialnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem korzystania z Internetu.

—————————————————————————————————————————————————————————————-

31.03.2020r.

Krótki film edukacyjny wyjaśniający dzieciom i dorosłym pojęcia związane z koronawirusem, aby przybliżyć najmłodszym, o co w ogóle chodzi z pandemią, kwarantanną i innymi słowami związanymi z bieżącą sytuacją.

——————————————————————————————————————————————————————————————-

Szanowni Państwo  – Rodzice i Opiekunowie!

            Obecny czas jest dla nas wszystkich bardzo trudny. Stanęliśmy nagle wobec odmiennej niż dotychczasowa rzeczywistość i przed nami pojawiły się nowe wyzwania. Jednym z nich jest edukacja dzieci w domu.

            Na wstępie proponuję wspólne spotkanie z dziećmi  i omówienie sytuacji w jakiej się znajdujemy, z czego ona wynika i czemu ma służyć. Rozmowa na temat tego jak dzieci odbierają tą sytuację, co czują i wyjaśnienie tego – da im poczucie bezpieczeństwa.

            Każdy dzień można zacząć od takiego rozpoczęcia i zaplanowania z wieczornym podsumowaniem – co udało się wykonać, a nad czym należy jeszcze popracować. Takie wspólne spotkania dadzą poczucie łączącej Was odpowiedzialności za organizację Waszego życia w tym trudnym czasie i zaangażowanie w nie, co na pewno Was zbliży do siebie i pozwoli na uniknięcie nieporozumień.
            Pamiętajmy o racjonalnym podejściu do procesu kształcenia w domu. Wasze dzieci do tej pory uczestniczyły w edukacji w zespole klasowym, obecnie przejdą w system nauki indywidualnej, często pod Państwa nadzorem, czy pomocą. Jest to dla dziecka podobnie jak dla Was nowa sytuacja, z którą trzeba się „zaprzyjaźnić”. To wymaga czasu i samodyscypliny.

W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu po przez
e-mail: pedagog.spdyt@wp.pl  lub dyżur telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-12.00 pod numerem  608 292 454.

Pedagog  szkolny Sebastian Muzyka