Próbny egzamin ósmoklasisty – ważna informacja
Ramowy plan nauczania w okresie zawieszenia zajęć w klasie VIII Niepublicznej Szkoły
Podstawowej w Dytmarowie (ważny od 30 marca)
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
J. polski | J. polski | J. polski | J. polski | J. polski |
J. angielski | Historia | J. angielski | Biologia | J. angielski |
geografia | w-f | WOS | Matematyka | Chemia |
matematyka | Matematyka | Chemia | w-f | Matematyka |
w-f | Fizyka | J. niemiecki | Informatyka | WOS |
| j. niemiecki | w-f | Historia | Fizyka |
|
| WDŻ |
| Edukacja dla bezpieczeństwa |
————————————————————————————————————————————————————————————
Przedmioty | Liczba godzin e-lekcji |
j. polski | 5 |
j. angielski | 3 |
j. niemiecki | 2 |
Matematyka | 4 |
Geografia | 1 |
Historia | 2 |
Wiedza o społeczeństwie | 2 |
Biologia | 1 |
Chemia | 2 |
Fizyka | 2 |
WDŻ | 1 |
Informatyka | 1 |
WF | 4 |
EDB | 1 |
Razem | 31 |
Zajęcia z wychowawcą odbywają się w formie kontaktu z uczniami
Religia – konsultacje indywidualne, zachęcamy do kontaktu (ks. Bensz): ananasy678nsp@onet.eu
Kółko matematyczne – 1 godzina konsultacji indywidualnych z nauczycielem – praca zdalna.
Kółko fizyczne – 1 godzina konsultacji indywidualnych z nauczycielem – praca zdalna.
————————————————————————————————————————————————————————————
Plan lekcji klasa VIII (ważny do 27.03.2020r.)
Lp. | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
1. | J. polski | J. polski | J. polski | J. polski | J. polski |
2. | J. angielski | Historia | J. angielski | Historia | J. angielski |
3. | geografia | Fizyka | WOS | Matematyka | Chemia |
4. | matematyka | Matematyka | Chemia | Biologia | Matematyka |
5. | J. niemiecki | Informatyka |
Język polski:
25.06.2020r.
Temat: Fonetyka – utrwalenie wiadomości .
- Powtórz wiadomości na temat fonetyki .
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń str. 101- 103..
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————
24.06.2020r.
Temat: Wypowiedzenia z imiesłowowym równoważnikiem zdania – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
- Powtórz wiadomości na temat imiesłowowego równoważnika zdania .
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń 50-52 zadania.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————-
23.06.2020r.
Temat: Imiesłowy- utrwalenie wiadomości c.d.
- Wejdź na platformę EduNect i – jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś- wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniową do końca dnia Imiesłowy – utrwalenie wiadomości.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
22.06.2020r.
Temat: Imiesłowy- utrwalenie wiadomości
- Wejdź na platformę EduNect i wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniową do końca dnia Imiesłowy – utrwalenie wiadomości.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
19.06.2020r.
Temat: Powtórzenie: części mowy, ortografia, czytanie ze zrozumieniem- lekcja na platformie EduNect.
- Wejdź na platformę EduNect i wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniową do końca dnia Powtórzenie: części mowy, ortografia, czytanie ze zrozumieniem.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————–
15.06.2020r.
Temat: Balladyna Juliusza Słowackiego- przypomnienie problematyki dramatu . Powtórzenie wiadomości o imiesłowach.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex- godz. 11.00
- Przypomnij sobie treść dramatu Balladyna Juliusz Słowackiego. Skorzystaj z materiału przesłanego przez nauczyciela na grupę klasową. Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Scharakteryzuj głównych bohaterów dramatu.
- Przedstaw najważniejsze motywy występujące w utworze .
- Przypomnij sobie najważniejsze informacje o imiesłowach- podręcznik str.339.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————–
10.06.2020r.
Temat: Mały Książę Antoine de Saint-Exupery i Opowieśc wigilijna Charlesa Dickensa- przypomnienie problematyki omawianych lektur.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex- godz. 11.00
- Przypomnij sobie treść lektury Mały Książę Antoine de Saint Exupery. Skorzystaj z materiału przesłanego przez nauczyciela na grupę klasową. Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Przedstaw najważniejsze motywy występujące w utworze.
- Przypomnij sobie treść lektury Opowieść wigilijna Charlesa Dickensa. Skorzystaj z materiału przesłanego przez nauczyciela na grupę klasową. Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Przedstaw najważniejsze motywy występujące w utworze
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat: Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego- przypomnienie problematyki lektury .
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex- godz. 11.00
- Przypomnij sobie treść lektury Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego. Skorzystaj z materiału przesłanego przez nauczyciela na grupę klasowa Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Scharakteryzuj krótko głównych bohaterów utworu- Rudego, Alka i Zośkę.
- Jaką tematykę porusza utwór?
- Przedstaw najważniejsze motywy występujące w powieści.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————–
08.06.2020r.
Temat: Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego- przypomnienie problematyki lektury .
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex- godz. 11.00
- Przypomnij sobie treść powieści Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego. Skorzystaj z materiału przesłanego przez nauczyciela na grupę klasowa Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Jakie problemy porusza utwór?
- Przedstaw najważniejsze motywy występujące w powieści.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: Zemsta Aleksandra Fredry- przypomnienie wiadomości o dramacie.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex- godz. 11.00
- Przypomnij sobie treść komedii Zemsta Aleksandra Fredry. Wymień elementy świata przedstawionego- czas i miejsce akcji, bohaterów, wydarzenia.
- Jakie problemy porusza utwór?
- Przedstaw intrygi i konflikty w Zemście.
- Udowodnij, że utwór należy do dramatu.
- Wymień cechy komedii jako gatunku literackiego.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————
04.06.2020r.
Temat: Problematyka noweli Latarnik Henryka Sienkiewicza- powtórzenie. Przypomnienie powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
- Przeczytaj ( jeśli tego nie zrobiłeś/aś wcześniej) nowelę Latarnik Henryka Sienkiewicza- link do lektury: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/latarnik.pdf
- Przedstaw losy Skawińskiego.
- Wymień najważniejsze motywy pojawiające się w noweli.
- Przypomnij sobie definicję noweli i udowodnij, że Latarnik jest nowelą.
- Przypomnij sobie treść powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza- główne wątki i tematy oraz motywy w powieści.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————————–
03.06.2020r.
Temat: Przypomnienie noweli Latarnik Henryka Sienkiewicza.
- Przeczytaj nowelę Latarnik Henryka Sienkiewicza- link do lektury: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/latarnik.pdf
- Określ elementy świata przedstawionego w noweli:
- czas i miejsce akcji,
- bohaterowie,
- wydarzenia.
- Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————————-
02.06.2020r.
Temat: Ballada i satyra jako gatunki synkretyczne. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o balladach Adama Mickiewicza i satyrze Żona modna Ignacego Krasickiego.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przypomnij sobie, co to jest ballada i satyra.
- Posłuchaj ballady Świtezianka Adama Mickiewicza. Określ elementy świata przedstawionego utworu. Wymień najważniejsze motywy przedstawione w balladzie.
- Przypomnij sobie balladę Lilije Adama Mickiewicza. Jaką problematykę porusza?
- Jakie elementy liryki , epiki i dramatu dostrzegasz w balladach?
- Posłuchaj satyry Ignacego Krasickiego Żona modna . Jaką tematykę porusza utwór?
- Na podstawie utworu wymień cech gatunkowe satyry.
- Zapisz w zeszycie najważniejsze informacje dotyczące w/w utworów.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————-
01.06.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o Trenach Jana Kochanowskiego. Utwory Adama Mickiewicza- Stepy akermańskie, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika– powtórzenie wiadomości.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przypomnij sobie, co to jest tren.
- Przypomnij sobie omawiane w klasie VII treny – Tren I, V, VII, VIII.
- Napisz , jaką problematykę poruszają treny. Wykorzystaj materiał przesłany przez nauczyciela na grupę klasową.
- Przypomnij sobie definicję sonetu- zapisz najważniejsze cechy tego gatunku. Posłuchaj sonetu Adama Mickiewicza Stepy akermańskie i napisz krótką notatkę na temat utworu.
- Przypomnij sobie wiersz Adama Mickiewicza Śmierć Pułkownika i zapisz jego najważniejsze motywy.
- Przypomnij sobie kolejny utwór Adama Mickiewicza Reduta Ordona – jaką tematykę porusza i jakie motywy zostały przedstawione w utworze. Zapisz najważniejsze informacje w zeszycie.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————-
29.05.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o Fraszkach i Pieśniach Jana Kochanowskiego
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przypomnij sobie, co to jest fraszka. Zapisz najważniejsze informacje na temat fraszki w zeszycie.
- Przypomnij sobie omawiane w klasie VIII fraszki- O rozkoszy, Do gór i lasów, O żywocie ludzkim, Na lipę, O doktorze Hiszpanie.
- Napisz , jaką problematykę poruszają fraszki. Wykorzystaj materiał przesłany przez nauczyciela na grupę klasową.
- Przypomnij sobie definicję pieśni- zapisz najważniejsze cechy tego gatunku.
- Które Pieśni Jana Kochanowski omawiane w klasie VII i VIII pamiętasz? Zapisz , jakie tematy poruszył poeta w Pieśniach, krótko omów problematykę znanych ci Pieśni. Wykorzystaj przesłane materiały.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————–
28.05.2020r.
Temat: Dyskutujemy nad perspektywami literatury w świetle utworu Piotra Czerwińskiego Wspomnienie.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przeczytaj tekst Piotra Czerwińskiego Wspomnienie- 333-334.
- Określ czas w świecie przedstawionym w utworze.
- Na podstawie tekstu wykonaj notatkę graficzna na temat dziejów książki.
- Weź udział w rozmowie o roli literatury obecnie i w świecie przedstawionym w utworze. Uzupełnij tabelę- zad. 3 str.334.
- Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————-
27.05.2020r.
Temat: Czym jest kicz? Rozważania na podstawie artykułu Adama Leszczyńskiego..
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przeczytaj artykuł Adama Leszczyńskiego Koniec Kiczu- 330-331.
- Na podstawie artykułu zapisz cechy kiczu i cechy jego potencjalnego odbiorcy- zad.1 str.332.
- Zapoznaj się z hasłem słownikowym i dopisz do tabeli z zad. 1 informacje, które nie pojawiły się w artykule.
- Wybierz z tekstu artykułu przykłady kiczu- zad.3 str.332.
- Zabierz głos w dyskusji- dlaczego- waszym zdaniem- jedni ludzie mają prawo narzucać swój gust innym. Wyraź swoje opinie i podaj argumenty.
- Napisz prace na wybrany temat i wyślij zdjęcie zadania nauczycielowi.
- Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat: Rozmawiamy o granicach moralnych w sztuce na podstawie fragmentu powieści Kiedy byłem dziełem sztuki Erica-Emmanuela Schmitta .
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Obejrzyj na YouTube filmik Johannesa Stottera Angelfisch link: https://www.youtube.com/watch?v=A_zK3IpfSxE , https://www.youtube.com/watch?v=vvPIExRO75E . Co sądzisz na temat obejrzanych prac?
- Przeczytaj fragment powieści Erica- Emmanuela Schmitta Adam bis- podręcznik str.326-329.
- Zaprezentuj postać Zeusa Petera Lamy jako artysty- zad.1 str.329.
- Zabierz głos w rozmowie na temat aspiracji artystycznych bohatera. Zinterpretuj tytuł, który nadał swojemu dziełu- zad. 2 str.329.
- Na podstawie przeczytanego fragmentu zredaguj notatkę prasową do działu Wiadomości kulturalne– zad. 3 str.329.Wyslij zdjęcie notatki nauczycielowi.
- Przeczytaj na jutro artykuł Adama Leszczyńskiego Koniec Kiczu- 330-331.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————-
25.05.2020r.
Temat: O pisarstwie w krzywym zwierciadle- omawiamy tekst Talki w wielkim mieście .
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Przeczytaj tekst Talki w wielkim mieście – podręcznik str.322-324.
- Zabierz głos w dyskusji na temat pisarstwa Edzia Obsta- zad. 1 str. 324.
- Porównaj obraz tworzenia ukazany w opowiadaniu z poetyckim obrazem tworzenia w wierszu Wisławy Szymborskiej Radość tworzenia.
- Zastanów się, jakie elementy rzeczywistości zostały ukazane w krzywym zwierciadle- zad. 3 str.324.
- Napisz fragment wspomnień związanych z życiem szkolnym. Przedstaw siebie w podobny sposób jak bohaterowie utworu Moniki Piątkowskiej i Leszka K. Talko. Wyślij zdjęcie zadania nauczycielowi.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
22.05.2020r.
Temat: Reklama, czyli sztuka manipulacji.
- Zapraszam na lekcje online na platformie Webex o godz. 11.00.
- Co to jest reklama? – spróbuj zdefiniować pojęcie reklama.
- Przeczytaj fragmenty artykułu Teresy Boguckiej Reklama- siła perswazji – podręcznik str. 317- 320 .
- Porównaj swoją definicję reklamy z definicją reklamy podana porzez autorkę artykułu.
- Zabierz głos w dyskusji na temat zależności między reklamą a przemianami w życiu gospodarczym i społecznym.
- Zastanów się i powiedz, czy reklama może być dziełem sztuki.
- Wykonaj zad.5 str.321.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————–
Matematyka:
24.06.2020r.
Temat: Obliczanie prawdopodobieństw
Rozwiązać zad. 3,4 str. 112
————————————————————————————————————————————————–
22.06.2020r., 23.06.2020r.
Temat: Obliczanie prawdopodobieństw
Zapoznać się z tematem lekcji str. 265-266
Rozwiązać zad. 1,2 str. 111
—————————————————————————————————————————————————
15.06.2020r.
Temat: Ile jest możliwości?
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem lekcji str. 258-261 podręcznik
Rozwiązać zad. 1,2 str.108 zeszyt ćwiczeń
————————————————————————————————————————————————
10.06.2020r.
Zapraszam do udziału w lekcji online na platformie Edunect
Zapoznać się z tematem lekcji str. 247
Rozwiązać zad. 1, 4 str. 102 – 103 oraz zad. 6 str. 104 zeszyt ćwiczeń
——————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat: Liczba Pi . Długość okręgu
Zapraszam do udziału w lekcji online o godz. 13.00 na platformie Webex
Rozwiązać zad. 4, 10, 13 str. 23-245 podręcznik
Zad. domowe zad. 6,7,8 str. 101 zeszyt ćwiczeń
—————————————————————————————————————
08.06.2020r.
Temat: Liczba pi. Długość okręgu
Zapoznać się z tematem str. 240 – 242 podręcznik
Wykonać zad. 1, 4, 5 str. 243 podręcznik
—————————————————————————————————————–
03.06.2020r. oraz 05.06.2020r.
Temat: Wzajemne położenie dwóch okręgów
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem str. 238 podręcznik
Rozwiązać zad. 1,3 str. 239 podręcznik ora zad. 1 – 5 str. 98-99 ćwiczenia
—————————————————————————————————————————
02.06.2020r.
Temat: Styczna do okręgu
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13:00 na platformie Webex
Rozwiązać zad. 8 i 10 str. 236 podręcznik
——————————————————————————————————————————————————–
01.06.2020r.
Temat: Sprawdzian z działu Symetria
Sprawdzian uczniowie otrzymają na adres email po godz. 13.00. Czas na rozwiązani 1 h.
———————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Temat: Styczna do okręgu
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem lekcji str. 234-235 podręcznik
Rozwiązać zad. 1 str. 97 ćwiczenia
———————————————————————————————————————
27.05.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Rozwiązać zad. 1,3,4,5, 8,9 str. 94-96 ćwiczenia
———————————————————————————————————————
26.05.2020r.
Temat: Środek symetrii figury
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem lekcji str. 224-225 podręcznik
Rozwiązać zad. 1 str. 225 podręcznik
———————————————————————————————————————
25.05.2020r. oraz 26.05.2020r.
Temat: Symetria względem punktu
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 13.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem lekcji str. 221-222
Rozwiązać zad. 1,2, 8 str. 222-223 podręcznik
———————————————————————————————————————
Historia:
25.06.2020r.
Temat: Polska i świat w nowej epoce– powtórzenie i utrwalenie wiadomości c.d..
- Wejdź na platformę EduNect i – jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś- wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniowa z działu Polska i świat w nowej epoce.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————–
23.06.2020r.
Temat: Polska i świat w nowej epoce – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
- Wejdź na platformę EduNect i wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniowa z działu Polska i świat w nowej epoce.
- Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————————
09.06.2020r.
Temat: Wyzwania współczesnego świata.
- Przeczytaj w podręczniku temat Wyzwania współczesnego świata – str.262-265.
- Zwróć uwagę na:
- problemy współczesnego świata i próby ich rozwiązania,
- nierówności społeczne na świecie i ich konsekwencje,
- zagrożenia terroryzmem w państwach rozwiniętych.
- Obejrzyj zdjęcia i przeczytaj opisy pod nimi oraz ciekawostki.
- Wykonaj pisemnie w zeszycie ćwiczenie 1, 2 i 3 str.265.
- Prześlij zdjęcie zadań nauczycielowi.
Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————-
04.06.2020r.
Temat: Świat w erze globalizacji.
- Przeczytaj w podręczniku temat Polska w NATO i UE– str.253-256.
- Zwróć uwagę na:
- różne przejawy globalizacji,
- cele ruchów antyglobalistycznych,
- przemiany społeczne i kulturowe przełomu XX i XXI wieku.
- Napisz, co to jest globalizacja i przedstaw jej przyczyny.
- Wyjaśnij znaczenie pojęcia „ globalna wioska”.
- Podaj dobre i złe skutki amerykanizacji kultury na świecie.
- Prześlij zdjęcie zadań nauczycielowi.
Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————-
02.06.2020r.
Temat: Polska w NATO i UE .
- Przeczytaj w podręczniku temat Polska w NATO i UE– str.253-256.
- Zwróć uwagę na:
- sukcesy polskiej polityki zagranicznej,
- drogę Polski do NATO,
- przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.
- Wykonaj ćw. 1 i 2 str. 256.
- Napisz , jakie były przyczyny i jakie są skutki wejścia Polski do NATO- str.255..
- Prześlij zdjęcie zadań nauczycielowi.
Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
28.05.2020r.
Temat: Polska w latach 90. XX wieku .
- Przeczytaj w podręczniku jeszcze raz temat Polska w latach 90. XX wieku– str.248-252.
- Zwróć uwagę na:
- przemiany polityczne w Polsce po 1989 roku,
- reformy gospodarcze w Polsce w latach 90.,
- napięcia społeczne spowodowane reformami gospodarczymi.
- Wymień reformy gospodarcze w Polsce w latach 90 i ich skutki.
- Wymień podstawy ustrojowe RP zawarte w Konstytucji z 1997 roku.
- Prześlij zdjęcie zadań nauczycielowi.
Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————-
26.05.2020r.
Temat: Współczesne konflikty na świecie .
- Przeczytaj w podręczniku jeszcze raz temat Konflikty na świecie po 1989 roku– str.242-247, zwłaszcza zwróć uwagę na infografikę – str.244-245.
- Zwróć uwagę na:
- rozwój państw Dalekiego Wschodu,
- problemy państw afrykańskich
- konflikty zagrażające światowemu pokojowi..
- Zastanów się i napisz, które z wojen najbardziej zagrażają światowemu pokojowi.
- Przedstaw skutki zamachów z 11 września 2001r. dla sytuacji na świecie.
- Prześlij zdjęcie zadań nauczycielowi.
Powodzenia!
—————————————————————————————
Geografia:
22.06.2020r.
Temat: Powtórzenie materiału – Podsumowanie pracy w całym roku szkolnym.
Dziś ostatnia lekcja geografii w tej szkole. Wykonaj sobie ćwiczenia Sprawdź , czy znasz mapę! Z ćwiczeń ze stron 87,88,89,90,91 oraz krzyżówki geograficzne od.str.93-96.
Życzę wszystkim dobrych wyników na sprawdzianie ósmoklasisty, dostania się do wymarzonych szkół i udanych wakacji.
————————————————————————————————————————————————————–
15.06.2020r.
Temat: Podsumowanie działu – Obszary okołobiegunowe
Podręcznik str.185
Przeczytaj 10 punktów na podsumowanie działu o Arktyce i Antarktydzie. Wykonaj ćwiczenia ze Sprawdź się! W podręczniku na str.185.
Wykonaj ćwiczenia 1,2,3, ze strony 86 z zeszytu ćwiczeń. Nadal są osoby, które są bardzo mało aktywne. Wasza aktywność i systematyczność będzie brana pod uwagę przy wystawianiu ocen końcoworocznych.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
———————————————————————————————————————————————————
08.06.2020r.
Temat: Prace badawcze w Arktyce i Antarktyce
Podręcznik str.180-184
Zastanów się jak warunki przyrodnicze wpływają na możliwość prowadzenia badań naukowych na obszarach okołobiegunowych. Zwróć uwagę na pierwszych zdobywców biegunów oraz na wyczyn Polaka Marka Kamińskiego. Jaki jest zakres badań współczesnych obszarów okołobiegunowych?
Obejrzyj film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=fOrk9y0YQhw
https://www.youtube.com/watch?v=7NxpZIWmuqA
Wykonaj ćwiczenia 1,2,3,4,5,6,7,8 ze stron 83 i 84 z zeszytu ćwiczeń. Nadal są osoby, które są bardzo mało aktywne. Wasza aktywność i systematyczność będzie brana pod uwagę przy wystawianiu ocen końcoworocznych.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
—————————————————————————————————————————————————–
1.06.2020r.
Temat: Środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki
Podręcznik str.170-179
Dziś zapisz tytuł nowego, ostatniego działu OBSZARY PODBIEGUNOWE.
Przeanalizuj mapy ogólnogeograficzne Arktyki i Antarktyki, zwróć uwagę na surowy klimat tych rejonów, ubogą roślinność lub jej brak, oraz przyczyny braku ludności zamieszkującej na stałe na tych obszarach. Szczególną uwagę zwróć na zmiany w środowisku przyrodniczym obszarów podbiegunowych oraz na dziurę ozonową nad Antarktydą. Odpowiedz w zeszycie na pytanie: Wyjaśnij , dlaczego Antarktyda jest nazywana pustynią lodową.
Wykonaj ćwiczenia 1,2,3,4 ze stron 80 i 81 z zeszytu ćwiczeń. Nadal są osoby, które są bardzo mało aktywne. Wasza aktywność i systematyczność będzie brana pod uwagę przy wystawianiu ocen końcoworocznych.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
————————————————————————————————————————————————————
25.05.2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości o Australii
Podręcznik str.168
Dziś na podsumowanie przeczytaj 11 punktów, skupiających najważniejsze wiadomości o tym kontynencie.
Wykonaj w zeszycie ćwiczenia Sprawdź się! ( jest ich 5)
Wykonaj ćwiczenia 1,2,3,4,5,6 ze stron 78 i 79 z zeszytu ćwiczeń. Nadal są osoby, które są bardzo mało aktywne. Wasza aktywność i systematyczność będzie brana pod uwagę przy wystawianiu ocen końcoworocznych.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
—————————————————————————————————————————————————————-
Biologia:
25.06.2020r.
Temat: Podsumowujemy rok szkolny.
W drugim semestrze tematy z ekologii i ochrony środowiska i ochrony przyrody miały uświadomić uczniom odpowiedzialność za stan przyrody wokół nas.
Pooglądajcie prezentacje:
https://prezi.com/ynknxr6g9ln1/stobrawski-park-krajobrazowy/
Spróbujcie znaleźć informacje o innym parku krajobrazowym Opolszczyzny.
——————————————————————————————————————————————–
04.06.2020r.
Temat: Parki narodowe Polski
W Polsce istnieją 23 parki narodowe. Obejrzyj prezentację pod linkiem https://prezi.com/xjf0yapodh_k/parki-narodowe-w-polsce/ a następnie wypisz parki wybrzeża i jezior, parki nizinne, parki wyżyn i parki górskie. Z prezentacji wybierz park największy obszarowo oraz park położony najwyżej nad poziomem morza. Korzystając z Internetu dowiedz się który park jest najstarszy a który najmłodszy w Polsce. Park narodowy to obszary powyżej 1000 ha w którym chronimy przyrodę niezmienioną lub mało zmienioną przez człowieka.
Na podsumowanie zajęć rozwiąż zadanie 7a i b zeszytu ćwiczeń ze str. 92.
——————————————————————————————————————————————————————————
28.05.2020r.
Temat: Sposoby ochrony przyrody w Polsce.
Przeczytaj tekst ze str. 157 i odpowiedz na pytania:
Na czym polega ochrona obszarowa?. Wypisz parki krajobrazowe Opolszczyzny i zbierz informacje o Parku Krajobrazowym Gór Opawskich co podlega ochronie ze świata roślin i zwierząt, wypisz chronione gatunki zwierząt i roślin w Parku Opawskim.
———————————————————————————————————————————————————-
Chemia:
24.06.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z chemii z klasy ósmej
Proszę pooglądać film:
https://www.youtube.com/watch?v=US45pPbw0jw
i zrobić sobie test na podsumowanie działu https://klasowka.onet.pl/podrecznik/chemia-nowej-ery-klasa-3-gimnazjum/rozdzial-iii-substancje-o-znaczeniu-biologicznym/test
Temat: Wybitni chemicy
Życząc przyjemnych wakacji proszę o zapoznanie się z największymi polskimi chemikami https://slideplayer.pl/slide/827580/
————————————————————————————————————————————————–
17.06.2020r.
Temat: Sacharoza
Przeczytaj temat w książce od 208 do 211
Pooglądaj film https://www.youtube.com/watch?v=mlEbmUTmPW4
Odpowiedz na pytania:
- Wzór sacharozy
- występowanie sacharozy
- Właściwości sacharozy
- zastosowanie sacharozy
Temat: Skrobia i celuloza – polisacharydy
Przeczytaj temat na str. 212 do 217
Pooglądaj film jak wykryć skrobię i jakie właściwości ma skrobia https://www.youtube.com/watch?v=j7MB9TQ9g_U
Odpowiedz na pytania:
- Wzór skrobi i celulozy
- Występowanie skrobi i celulozy
- Wykrywanie skrobi
- Jakie właściwości ma celuloza ?
- Znaczenie skrobi i celulozy dla organizmów
- Zastosowanie skrobi i celulozy
————————————————————————————————————————————————–
10.06.2020r.
Temat: Sacharydy
- Sacharydy to cukry film https://www.youtube.com/watch?v=6xTO3XjyHoI Składają się z C, H, O i mają wzór ogólny str. 202
- Podział sacharydów str. 203
Temat: Glukoza i fruktoza – monosacharydy
- Glukoza i fruktoza to jednocukry czyli monosacharydy mają taki sam wzór str. 204
- Jakie ma glukoza znaczenie dla organizmu str. 204
- Właściwości glukozy i fruktozy film https://www.youtube.com/watch?v=sGEvivY1SQ8
- Zastosowanie glukozy i fruktozy str. 206
——————————————————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Chemia-05.06.-klasa-8-Białka-budowa-i-właściwości
———————————————————————————————————————————-
03.06.2020r.
Chemia-03.06.-klasa-8-Tłuszcze-budowa-i-właściwości
———————————————————————————————————————————-
29.05.2020r.
Temat: Sprawdzian wiadomości – Pochodne węglowodorów
Sprawdzian został udostępniony na platformie EduNect – czas na jego rozwiązanie do godz. 15:00 (29.05.20r.).
Powodzenia
——————————————————————————————————————————————————
27.05.2020r.
Chemia-27.05.-klasa-8-Powtórzenie-materiału-przed-sprawdzianem
———————————————————————————————————————————-
22.05.2020r.
Fizyka:
23.06.2020r.
Temat: „Powtórzenie materiału z optyki”.
Rozwiąż test z podręcznika – str. 274- 275.
Powodzenia
———————————————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat: „Zastosowanie prawa odbicia i prawa załamania światła”.
Fizyka – podręcznik.
Dokonaj analizy tekstu podanego w temacie lekcji.
Sporządź krótką notatkę do lekcji w zeszycie.
—————————————————————————————————————————————————————————-
09.06.2020r.
Temat: „Powtórzenie wiadomości z optyki”.
Podręcznik do fizyki.
Zapoznaj się z materiałem powtórzeniowym z optyki.
Zwróć uwagę na podstawowe pojęcia dotyczące odbicia i załamania światła, działania zwierciadeł, pryzmatu i soczewek.
Przeanalizuj odpowiedzi do pytań Testu 1 i 2.
Zapisz w zeszycie rozwiązania do zad.5 z Testu 1 oraz do zad. 2 i 3 z Testu 2. Prześlij je do oceny.
—————————————————————————————————————————————————————-
05.06.2020r.
Temat: „Złudzenia optyczne”.
Podręczniki: Złudzenia optyczne
Przeczytaj uważnie treść tematu lekcji. Obejrzyj w skupieniu przedstawione zdjęcia i rysunki. Rozwiąż w zeszycie zad 3 i prześlij je do oceny.
———————————————————————————————————————————————————
02.06.2020r.
Temat: „Miraże i inne ciekawe obserwacje”.
Podręcznik do fizyki.
Dokonaj uważnej analizy zjawisk przedstawionych w tym temacie. Zwróć uwagę na miraż dolny i górny oraz zjawiska występujące podczas wschodu i zachodu Słońca.
Sporządź w zeszycie notatkę do lekcji.
———————————————————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Temat: „Wady wzroku – krótkowzroczność i dalekowzroczność oraz ich korekcja”.
Portal epodręczniki.pl: https://epodreczniki.pl/a/wady-wzroku—krotkowzrocznosc-i-dalekowzrocznosc-oraz-ich-korekcja/DleI32MqT
Przeczytaj uważnie poszczególne zagadnienia poruszone w temacie lekcji.
Zwróć szczególną uwagę na budowę oka i sposób tworzenia obrazu.
Staraj się zapamiętać takie pojęcia jak: akomodacja, odległość dobrego widzenia, krótkowzroczność i dalekowzroczność.
Zapoznaj się ze sposobami korekty wad wzroku. Sporządź notatkę do lekcji.
——————————————————————————————————————————————————————
26.05.2020r.
Temat: „Konstrukcja obrazów uzyskiwanych za pomocą soczewki rozpraszającej”.
Przeczytaj uważnie w podręczniku opis:
Obraz tworzony przez soczewkę rozpraszającą (str. 263).
Spróbuj narysować powstający obraz tworzony przez tę soczewkę, gdy x>2f oraz gdy f<x<2f.
Opisz powstałe obrazy. Zapisz przyjęte wartości: x,f,h.
———————————————————————————————————————————————————–
22.05.2020r.
Temat: „Soczewki skupiające- ćwiczenia w konstrukcji obrazów. ”
Rozwiąż w zeszycie zadania konstrukcyjne i prześlij je do oceny.
Zad.1. W odległości 6cm od soczewki skupiającej o ogniskowej 4cm ustawiono przedmiot o wysokości 3 cm. Narysuj i opisz powstały obraz.
Zad. 2. Przedmiot o wysokości 2cm umieszczono w odległości 4 cm od soczewki skupiającej o ogniskowej 2cm. Narysuj i opisz powstały obraz.
————————————————————————————————————————————————————–
Wiedza o społeczeństwie:
10.06.2020r.
Temat: Podsumowanie rozdziału VI – ćwiczenia
Zapoznaj się z zagadnieniami str. 196 oraz rozwiąż test str. 167 ( odpowiedzi zapisz w zeszycie )
————————————————————————————————————————————————————————-
05.06.2020r.
Temat: „Konflikty zbrojne na świecie.”
Przeczytaj notatkę w podręczniku str.190
Zapisz notatkę w zeszycie:
Do najważniejszych przyczyn konfliktów międzynarodowych zalicza się rywalizację o terytoria, walkę o zasoby naturalne oraz spory historyczne, etniczne i religijne. W ostatnich latach wojny wybuchły na Ukrainie, w Syrii i w Gruzji. Od kilkudziesięciu lat wojnami nękane są Irak, Afganistan i Sudan. Trwa również konflikt izraelsko – palestyński.
Następstwem walk są masowe migracje ludności cywilnej. Osoby uciekające ze swojej ojczyzny przed skutkami wojen i prześladowaniami nazywa się uchodźcami. Aby rozwiązać ich problemy, w ramach ONZ powołano urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców.
Terroryzm to działanie polegające na użyciu przemocy wobec ludności cywilnej lub instytucji państwowych.
Do najtragiczniejszego aktu terroryzmu w historii doszło w 2001r. w USA – w zamachu na wieże World Trade Center w Nowym Jorku zginęły prawie 3 tysiące osób.
————————————————————————————————————————————————————————-
03.06.2020r.
Temat: Problemy współczesnego świata – ćwiczenia”
Napisz notatkę w zeszycie:
Zamożniejsze kraje organizują na terytoriach dotkniętych głodem i kataklizmami pomoc humanitarną –dostarczają tamtejszej ludności żywność, środki czystości i wodę pitną oraz zapewniają jej opiekę medyczną.
Globalizacją nazywamy proces polegający na zacieśnianiu się relacji między różnymi regionami świata oraz rozprzestrzenianiu się w nich podobnych zjawisk. Towarzyszy jej m.in. gwałtowny rozwój telekomunikacji.
Wykonaj zadania:
Zad.3 str. 188
Zad. 6 str. 189
Obejrzy krótkie filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=Nw8kRPu0i-o
https://www.youtube.com/watch?v=ZGwsDYiw-vs
———————————————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Temat: „Problemy współczesnego świata”
Przeczytaj notatkę str.184 – 187 ( podręcznik ), zwróć uwagę na:
– podział na kraje bogate i biedne
– globalizacja i jej skutki
– pomoc krajom najbiedniejszym
Napisz notatkę w zeszycie:
We współczesnym świecie państwa rozwinięte gospodarczo zalicza się do tzw. bogatej Północy, w większości leżą one bowiem w północnej części ziemskiego globu. Z kolei kraje słabo rozwinięte gospodarczo są z reguły usytuowane na południowej półkuli i tworzą tzw. biedne Południe.
Ludzie zamieszkujący te obszary borykają się z licznymi trudnościami, takimi jak: głód, przeludnienie, analfabetyzm, niedostatecznie rozwinięty system opieki zdrowotnej czy ograniczony dostęp do edukacji. Do problemów państw Południa zalicza się także duże zadłużenie zagraniczne oraz niesprzyjające warunki klimatyczne ( np. liczne klęski żywiołowe: huragany, powodzie i trzęsienia ziemi ).
———————————————————————————————————————————————————–
27.05.2020r.
Temat:„ Polska w Unii Europejskiej”
Przeczytaj notatkę str.180 ( podręcznik )
Zapisz w zeszycie prawa obywatela Unii Europejskiej str.180
Obejrzyj krótkie filmiki: https://epodreczniki.pl/a/polska-w-unii-europejskiej/D16R0xy5x
Wykonaj zadania: 2 i 4 str.183
—————————————————————————————————————————————————–
22.05.2020r.
Temat: „Unia Europejska – ćwiczenia”
Przypomnij sobie zasady funkcjonowania UE oraz główne organy UE ( str. 176, 177 podręcznik ).
Wykonaj zadania 5 i 9 str. 179 podręcznik ( rozwiązania zadań wyślij na adres olii417@wp.pl. )
Zobacz film https://epodreczniki.pl/a/film/DYTXUbv8i
—————————————————————————————————————————————————
Język angielski:
———————————————————————————————————————————————-
24.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
22.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
15.06.2020r.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
———————————————————————————————————————————————-
UWAGA ZMIANA! W ŚRODĘ ZAJĘCIA ONLINE DLA KLASY 8 OD GODZINY 9.30 DO 11:00.
05-10.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
03.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
01.06.2020r.
———————————————————————————————————————————————-
29.05.2020r.
——————————————————————————————————————————————————-
25-27.05.2020r.
——————————————————————————————————————————————————-
20.05.2020r.
——————————————————————————————————————————————————-
Język niemiecki:
24.06.2020r
Temat lekcji: Tschüs ,,Magnet smart”. Podsumowanie II semestru
Cele lekcji: uczniowie utrwalają i powtarzają materiał językowy z II semestru
- Kończymy przygodę z podręcznikiem ,,Magnet smart”. Na zakończenie przejrzyjcie ćwiczenia. Przypomnijcie sobie, jakie zagadnienia poznaliście w klasie VIII i kto jeszcze ma siły, zróbcie te zadania, których z różnych powodów nie zrobiliście. Schöne Sommerferien!!!
—————————————————————————————————————–
23.06.2020r
Temat lekcji: Übung macht den Meister. Trening czyni mistrza. Powtórzenie
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, utrwalają słownictwo nt. zawodów, zainteresowań, spędzania wolnego czasu.
- Utrwalamy i powtarzamy słownictwo, które poznaliście w klasie VIII. Poćwiczcie Leseverstehen: do wykonania zadania 3,5, 6 str. 62, 63 w ćwiczeniach. Viel Erfolg!!!!
—————————————————————————————————————–
10.06.2020r
Temat lekcji: Ein Wal in Berlin. Największe ssaki świata.
Cele lekcji: uczniowie czytają teksty ze zrozumieniem, ćwiczą wymowę, wyszukują informacje
- Zastanawialiście się, do czego człowiekowi są potrzebne rośliny i zwierzęta? Tym pytaniem zajmuje się zadanie 6, str. 79, podręcznik. Niektóre miejsca w tabeli są puste, pomyślcie, co można by w nie wstawić? ,,Nahrung” – pożywienie, ,,Kleidung” – ubranie, ,,Heilmittel”- środki zdrowotne, ,,Bau – Brennmaterial” – materiały budowlane i opałowe, ,,Arbeitskraft” – siła robocza, ,,Unterhaltung” – rozrywka.
- Teraz poćwiczcie czytanie ze zrozumieniem: zad. 7, tekst jest o największym ssaku ziemi? Wiecie, o kogo chodzi? Pracujcie ze słownikiem i zdecydujcie, które zdania są ,,richtig”, a które ,,falsch”.
—————————————————————————————————————–
09.06.2020r
Temat lekcji: Die Welt der Pflanzen. W świecie roślin.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia ze słuchu, ćwiczą wymowę, poznają nazwy roślin i drzew, ćwiczą wymowę,
- Nadal naszym tematem jest otaczające nas środowisko. Ostatnio mówiliśmy o zwierzętach, teraz zajmiemy się roślinami. Na początek zad. 4, str. 78. Nie musicie wpisywać go do zeszytu, zróbcie je ustnie. Chodzi o przyporządkowanie roślin kategoriom w tabelce: przypominam: ,,Zimmer”- pokój, ,,Laub” – liście, ,, Wiese”- łąka i ,,Nadel” – igła.
- A teraz posłuchajcie nagrania i zróbcie też ustnie zad. 5 o słodkim misiu panda.
—————————————————————————————————————–
03.06.2020r
Temat lekcji: Die Tiere und wir. W świecie zwierząt.
Cele lekcji: uczniowie czytają tekst ze zrozumieniem, wyszukują w tekście określone informacje, ćwiczą wymowę, utrwalają nazwy zwierząt
- Przechodzimy do Lektion 6 ,,Die Umwelt”. Mowa będzie o otaczającym na środowisku. Na początek kilka słów o zwierzętach domowych. Zróbcie jako wstęp do tego rozdziału zad. 1, str. 76. Przypominam, na str. 86 macie zebrane słownictwo z tego rozdziału, korzystajcie z niego.
- Teraz zad 2a,b..Niektórzy z was mają w domu psa. W części A odpowiedzcie na pytania patrząc na zdjęcie tego sympatycznego pieska. Następnie przeczytajcie w części B tekst o plusach i minusach posiadania w domu zwierzątka. Wyrażenie ,,Für einen Hund” znaczy ,,(argumenty) za psem”, a wyrażenie ,,Gegen einen Hund” : (argumenty) przeciw.
- Na koniec w ćwiczeniach: zad. 1, str. 54 (zwierzęta też ,,mówią” w obcych językach!) oraz zad. 2,3 str. 54 – 55.
—————————————————————————————————————–
02.06.2020r
Temat lekcji: In der Praxis. Sytuacje konfliktowe.
Cele lekcji: uczniowie czytają tekst ze zrozumieniem, wyszukują w tekście określone informacje, ćwiczą wymowę, stosują zwroty i formy grzecznościowe.
- Kończymy Lektion 5 ,,Medien und Kommunikation”, dlatego proszę zrobić zad. 1A oraz 1B, str. 74 w podręczniku.(In der Praxis), Kummerkasten to ,,skrzynka zażaleń/trosk/żalów….
- Teraz przejdźcie do zadania 3, str.75, skorzystajcie ze słownika.
- Na koniec zad. 4, str. 75.
—————————————————————————————————————–
27.05.2020r
Temat lekcji: Ich wäre gern……Tryb przypuszczający
Cele lekcji: uczniowie potrafią wyrazić życzenie, przypuszczenie, marzenie, znają tryb przypuszczający,
- Tematem tej lekcji jest tryb przypuszczający, znacie go na pewno z lekcji języka polskiego. Wyrażamy nim życzenia, przypuszczenia, nasze marzenia…… W języku niemieckim formy trybu przypuszczającego są trudne, dlatego zapoznajcie się najpierw ze słownictwem na str.69, podręcznik: wyrażanie marzeń, przypuszczeń, życzeń, a potem z wyjaśnieniem zagadnienia na str. 71.
- Kto czuje się na siłach, niech zrobi jakiekolwiek ćwiczenie do tego zagadnienia, ćwiczenia od str. 52.
—————————————————————————————————————–
26.05.2020r
Temat lekcji: Ich habe einen Traum. Porozmawiajmy o marzeniach
Cele lekcji: uczniowie czytają tekst ze zrozumieniem, wyszukują w tekście określone informacje, ćwiczą wymowę
- Na początek pomyślcie, jakie mają marzenia osoby przedstawione na zdjęciach w zad. 14, str. 66, podręcznik.
- Teraz posłuchajcie ich wypowiedzi i skonfrontujcie swoje przypuszczenia. Słuchajcie tych wypowiedzi i patrzcie w tekst- zad. 15, str. 66.
- Na koniec zróbcie ustnie zad. 16, str. 67, podręcznik.
—————————————————————————————————————–
Wychowanie fizyczne:
22-25.06.2020r.
Temat: Doskonalenie techniki piłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 4:
https://www.youtube.com/watch?v=bbmsgVVB_Lw
—————————————————————–
Temat: Utrwalenie wiedzy o konkurencjach lekkoatletycznych.
Zachęcam do obejrzenia krótkich filmów o pozostałych konkurencjach lekkoatletycznych oraz przypomnienie wiadomości z tematu LA.
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: skok w dal
https://www.youtube.com/watch?v=Wv1-VP3B_bI
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: trójskok
https://www.youtube.com/watch?v=jD3fNO_z7c0
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: skok wzwyż
https://www.youtube.com/watch?v=DrH7v5ssZ98
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: skok o tyczce
https://www.youtube.com/watch?v=TyToIoKBAPQ
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: pchnięcie kulą
https://www.youtube.com/watch?v=Yi3l8QTywSc
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: rzut młotem
https://www.youtube.com/watch?v=tYkX2rm2MGo
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: rzut dyskiem
https://www.youtube.com/watch?v=spbRkD23wyg
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: siedmiobój
https://www.youtube.com/watch?v=BYjKMLLn5K4
Podział konkurencji lekkoatletycznych:
Biegi dzielą się na:
- sprinty, biegi krótkie: 60m (hala), 100 m, 200 m, 400 m, sztafety 4×100 m i 4×400 m.
- biegi średnie: 800 m i 1500 m oraz 1 mila (konkurencja nieolimpijska występująca na niektórych mityngach).
- biegi długie: 3000 m (konkurencja nieolimpijska), 3000 m z przeszkodami, 5000 m, 10 000 m, półmaraton (21 097 m) i maraton (42 195 m).
- biegi przez płotki: 60 m (hala), 100 m (kobiety), 110 m (mężczyźni), 400 m (kobiety i mężczyźni).
Chód sportowy:
Mężczyźni startują najczęściej na dystansach: 5000 m (hala), 20 km i 50 km,
a kobiety na: 3000 m (hala), 5000 m, 10 000 m i 20 000 m.
Rzuty:
- pchnięcie kulą,
- rzut oszczepem,
- rzut młotem,
- rzut dyskiem.
Skoki:
- skok wzwyż,
- skok w dal,
- trójskok,
- skok o tyczce.
Wieloboje:
Dziesięciobój lekkoatletyczny, rozgrywany jest tylko przez mężczyzn w ciągu 2 kolejnych dni:
- I dzień: bieg na 100 m, skok w dal, pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg na 400 m;
- II dzień: bieg na 110 m przez płotki, rzut dyskiem, skok o tyczce, rzut oszczepem, bieg na 1500 m.
Siedmiobój lekkoatletyczny, konkurencje siedmioboju kobiet na otwartym stadionie rozgrywane są w ciągu 2 dni w następującej kolejności:
- I dzień: bieg na 100 metrów przez płotki, skok wzwyż, pchnięcie kulą, bieg na 200 metrów,
- II dzień: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 800 metrów.
Pięciobój lekkoatletyczny. Pięciobój męski: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 200 m, rzut dyskiem, bieg na 1500 m. Pięciobój kobiecy: bieg na 100 m przez płotki, pchnięcie kulą, skok wzwyż, skok w dal, bieg na 800 m.
—————————————————————–
Temat: Sport to zdrowie – korzyści wynikające z aktywności fizycznej.
W związku ze zbliżającymi się wakacjami, nie zapominajcie o aktywności fizycznej. W materiale filmowym przedstawione są korzyści, jakie przynoszą dla naszego organizmu regularne ćwiczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=b9XVly_ioHE
—————————————————————–
Temat: Bezpieczna aktywność fizyczna w górach i nad wodą.
Ciepłe dni i wakacyjna pora sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą i na górskich wędrówkach.
Przestrzegajmy podczas wypoczynku podstawowych zasad, by spędzić wakacje miło, przyjemnie i bezpiecznie.
Zasady bezpiecznego odpoczynku nad wodą:
- Kąp się tylko w miejscach strzeżonych przez ratowników.
- Stosuj się do regulaminu kąpieliska i zaleceń ratownika.
- Przed rozpoczęciem kąpieli wykonaj kilka podstawowych ćwiczeń np. skłony, przysiady, podskoki.
- W wodzie zanurzaj się stopniowo.
- Nie pływaj wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni – optymalna temperatura wynosi od 22 do 25 stopni.
- Nie skacz do nieznanej i płytkiej wody.
- Nie pływaj bezpośrednio po posiłku.
- Nie kąp się sam.
- Nie zakłócaj wypoczynku i kąpieli innych osób.
- Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak inne nadmuchiwane akcesoria.
- Zwracaj uwagę na innych kąpiących się – ktoś może potrzebować Twojej pomocy.
- Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc.
- Nie pozostawiaj bez opieki swoich rzeczy.
Turysto górski – pamiętaj!
- „Wyszliśmy razem – wracamy razem”.
- Pamiętaj o odpowiednim ubraniu, wyposażeniu i prowiancie.
- Nie schodź z wyznaczonych tras i szlaków.
- Zapoznaj się z opisem wybranej trasy.
- Wyruszając w góry pozostaw informację o trasie wycieczki.
- W góry wyruszaj rano – pogoda w górach zazwyczaj psuje się wczesnym popołudniem.
- Wpisz do telefonu komórkowego numer alarmowy w górach:
601 100 300 oraz numer ICE (numer osoby z którą należy się skontaktować w razie nagłego wypadku). - Nie podchodź do dzikich zwierząt, nie dokarmiaj ich!
- Szanuj przyrodę!
- Sprawdź warunki pogodowe w górach.
- Uwzględnij własne umiejętności.
—————————————————————————————————————————————————————————————–
Osoby, które jeszcze nie przesłały czasu z biegu długiego na 600 metrów oraz z biegu krótkiego na 60 metrów, zdjęć z ćwiczeń, proszę o zrobienie tego jak najszybciej (Może być screen z aplikacji endomondo lub innej). Pozdrawiam!
Adres: wfnspdytmarow@gmail.com
15.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia wzmacniające – Tabata
Tabata. Trenujesz 20 sekund – 10 sekund odpoczywasz. Trening jest kompletny, tzn. znajdziesz w nim rozgrzewkę oraz rozciąganie.
—————————————————————————————————————————————————————-
Przypominam o przesyłaniu uzyskanych czasów z biegu długiego oraz dokumentacji zdjęciowej lub filmików z Waszej aktywności fizycznej na adres: wfnspdytmarow@gmail.com
08-10.06.2020r.
Temat: Doskonalenie techniki piłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 3:
https://www.youtube.com/watch?v=i4_TnaMIcrY
—————————————————————–
Temat: Start niski, technika biegu krótkiego.
Waszym zadaniem jest wybranie odpowiedniego miejsca do wykonania biegu krótkiego na dystansie 60 metrów. Obranie (zaznaczenie) punktu startu oraz linii mety. Wykonanie biegu krótkiego ze startu niskiego z pomiarem czasu przy pomocy drugiej osoby.
Najlepszy z uzyskanych czasów prześlij na: wfnspdytmarow@gmail.com
Przypominam komendę startu (na miejsca —> gotów —> start!)
„na miejsca”:
- Biegacz przyjmuje pozycję klęku podpartego jednonóż, dłonie (kciuk i wyraźnie rozwarty palec wskazujący, do którego przylegają wyprostowane pozostałe palce) ustawione są przed linią startową na szerokości barków.
- Kończyny górne wyprostowane w stawach łokciowych ustawione niemalże pionowo.
- Głowa swobodnie opuszczona w dół
- Równomierne rozmieszczenie masy ciała na wszystkie punkty podparcia – umożliwia to rozluźnienie mięśni.
„gotów”:
- Biegacz wolnym ruchem unosi biodra nieco powyżej poziomu barków
- Przenosi masę ciała na kończyny górne
„start!”:
- Biegacz energicznie odbija się rękoma od bieżni
- Wykonuje zdecydowany ruch barkami w przód ku górze
- Noga zakroczna zostaje energicznie przeniesiona w przód
- Pracę nóg wspomaga naprzemianstronny obszerny wymach ramionami
W czasie pierwszych kroków, tułów jest mocno pochylony do przodu. Stopy przenoszone nisko nad podłożem.
—————————————————————–
Temat: Rozciąganie statyczne po treningu. Unikaj kontuzji, dbaj o zdrowie.
https://damianrudnik.com/rozciaganie-statyczne-po-treningu-unikaj-kontuzji-dbaj-o-zdrowie/
Zestaw 30 ćwiczeń rozciągających.
Rozciąganie statyczne (stretching) złożone działanie w celu zwiększenia, bądź przywrócenia elastyczności oraz równowagi w napięciu mięśni, przeciwdziała zmianom w mięśniach i ścięgnach, związanych z wiekiem oraz zapobiega urazom sportowym. Stretching statyczny najczęściej wykonuje się utrzymując dana pozycje (pierwszy moment bólu) bez ruchu przez 10-30 sekund.
Rozciąganie statyczne wykonujmy wyłącznie po treningu. Podczas treningu nasze mięśnie się kurczą i skracają, aby wróciły do swojego naturalnego ułożenie z przed treningu należy zastosować rozciągnie statyczne. Wykonujmy te ćwiczenia w celu szybszej regeneracji oraz aby uniknąć kontuzji.
Zestaw ćwiczeń rozciągających w pliku pdf do pobrania
——————————————————————————————————————————————————————————–
01-05.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała.
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek.
Podstawowe ćwiczenia wzmacniające nie powinny sprawić Tobie trudności. Obowiązkowo pamiętaj o wykonaniu rozgrzewki.
- Rozgrzewka
- Ćwiczenia
- Dobre samopoczucie
https://www.youtube.com/watch?v=hWGi9rNzuRk
lub
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek. Ćwicz ze mną!
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki piłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 2:
—————————————————————–
Temat: Tętno – Czym jest? Jak mierzyć?
Dla przypomnienia, najważniejsze informacje dotyczące wpływu wysiłku fizycznego na nasze tętno.
https://www.youtube.com/watch?v=wKodJdpGJVU
—————————————————————–
Temat : Królowa sportu – Lekkoatletyka
Królowa sportu
Lekkoatletyka (także lekka atletyka) – jedna z najstarszych dyscyplin sportu, oparta na naturalnym ruchu.
Obejrzyj cztery krótkie, bardzo ciekawe filmy.
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: biegi sprinterskie
https://www.youtube.com/watch?v=xwNHnCC-fAM
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: biegi na średnich i długich dystansach
https://www.youtube.com/watch?v=s_NL4L860cQ
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: biegi przez przeszkody i płotki
https://www.youtube.com/watch?v=pDjEFR6q8ss
Encyklopedia Konkurencji Olimpijskich: biegi sztafetowe
https://www.youtube.com/watch?v=Cu3BfL9UTNk
———————————————————————————————————————————————————————————–
25-29.05.2020r.
Temat: Własna drabinka koordynacyjna – Stwórz i ćwicz!
Stwórz własną drabinkę koordynacyjną. Wykonaj rozgrzewkę a następnie zaproponowane ćwiczenia przeze mnie a może znasz jeszcze inne?
https://damianrudnik.com/drabinkakoordynacyjna/
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki piłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 1:
https://www.youtube.com/watch?v=tEungSYdx7A
—————————————————————–
Temat: 100 lat w ruchu (olimpijskim!)
100latPKOl-ksiazeczka-edukacyjna
Zapoznaj się z informacjami w książeczce edukacyjnej z okazji 100-lecia Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Na stronie 17 zawarte są propozycje zadań do wykonania. Możesz się zmierzyć z niektórymi z nich i pochwalić swoim wynikiem wysyłając go na adres mailowy: wfnspdytmarow@gmail.com
Rozwiąż także przygotowany quiz:
—————————————————————–
Temat: Sportopoly – gra, w której inwestujesz w swoje zdrowie
https://damianrudnik.com/sportopoly/
Przygotowaną grę możesz wydrukować na kilku kartkach, aby była większa, Wystarczy otworzyć obraz lub PDF, wybrać drukuj, a gdy wyskoczy okienko drukowania wybrać preferencje. Powinna znajdować się tam opcja wydruku na kilku kartkach.
WDŻ:
24.06.2020r.
Temat: Dojrzałość do małżeństwa.
Przed Wami pierwsze poważne decyzje życiowe – wybór szkoły, a nawet przyszłego zawodu. Zaczynacie powoli wkraczać w dorosłe życie. Jedną z takich decyzji do których należy podejść bardzo poważnie jest małżeństwo. Pomyślcie :
– dlaczego okres narzeczeństwa jest istotny w przygotowaniu do małżeństwa
– jakie czynniki warunkują szczęście w związku
– co jest zagrożeniem dla trwałości rodziny
– jaką rolę odgrywa wzajemny szacunek, troska i poczucie bezpieczeństwa.
——————————————————————————————————————————————–
19.06.2020r.
Temat: Co się w życiu liczy ? Plany małe i duże.
Nadchodzące wakacje stanowią podstawę do podsumowania pewnego etapu , który się zakończył. Każdy z Was może spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie czy plany, które sobie wyznaczył zostały przez niego zrealizowane np. czy jest zadowolony ze swoich wyników w nauce itp. Ważne w realizacji zamierzonych celów ważne są wzorce jakie stawia sobie każdy z was oraz świadomość życiowych planów i motywacja oraz chęć działania, aby je realizować. W dążeniu do celu pomaga również umiejętność planowania, kierowania swoim rozwojem oraz motywacja do działania. W realizacji planów pomocą służą Wam rodzice, nauczyciele, przyjaciele.
————————————————————————————————————————————————-
03.06.2020r.,10.06.2020r.
Temat: Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
Na platformie MEN epodręczniki.pl w przedmiocie przyroda znajdziecie informacje na temat „Używek”. Przypomnijcie sobie jakie są zasady zdrowego trybu życia, zapoznajcie się z definicją terminu używka, a następnie przeczytajcie o ich rodzajach. Dowiecie się jaki wpływ poszczególne używki (alkohol, nikotyna, narkotyki)mają na organizm człowieka.
——————————————————————————————————————————————————
Informatyka:
Webex:
https://meetingsemea22.webex.com/meet/pr1634754400
—————————————————————————————————————————————————-
Konsultacje online w poniedziałki i środy od godz. 10-11 na Skype:
https://join.skype.com/kZE3fkHwXHE3
—————————————————————————————————————————————————-
Materiały do zdalnej nauki dostępne na stronie:
Edukacja dla bezpieczeństwa:
Prezentacja z pierwszej pomocy w ramach utrwalenia wiadomości:
——————————————————————————————————————————————————-
Temat lekcji: Chorób cywilizacyjnych – ciąg dalszy
Uzależnienia behawioralne – polegają na odczuwaniu silnej potrzeby wykonywania jakiejś czynności.
Do najpowszechniejszych uzależnień behawioralnych należą uzależnienia od:
- gier komputerowych
- Internetu
- korzystania z portali społecznościowych
- zakupów
- hazardu
- pracy
Sygnały mogące świadczyć o uzależnieniu od komputera lub Internetu:
- nieudane próby kontroli lub ograniczenia czasu spędzonego przed komputerem
- oszukiwanie innych na temat czasu spędzonego przed komputerem
- problemy w innych dziedzinach życia np : w szkole , rodzinie , życiu towarzyskim
- angażowanie się przy użyciu komputera w aktywności które nie pochwaliliby bliscy
- konieczność spędzania przed komputerem coraz więcej czasu, by odczuć zadowolenie
- korzystanie z komputera by uciec od smutku , zdenerwowania
- poczucie winy z powodu zbyt dużej ilości czasu spędzonego przed komputerem
- odczucie niepokoju, bezsenności , rozdrażnienia , zmiany nastroju w sytuacji gdy jest niemożliwe użycie komputera.
————————————————————————————————————————————————————————————-
Temat: ” Choroby cywilizacyjne”
Choroby cywilizacyjne – powszechnie występujące choroby, wywołane lub rozprzestrzeniające się na skutek cywilizacyjnego rozwoju ludzkości
1. główne przyczyny chorób cywilizacyjnych
- nieprawidłowe odżywianie się
- siedzący tryb życia
- nadużywanie alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków
- postępujące skażenie i degradacja środowiska
- stresujący i niehigieniczny tryb życia
2. Choroby cywilizacyjne
a) choroby somatyczne:
- choroby układu krążenia
- nowotwory złośliwe
- choroby alergiczne
- niektóre choroby zakaźne
- choroby nerek
- cukrzyca
- otyłość
b) problemy zdrowia psychicznego
- choroby psychiczne , depresje zaburzenia lękowe, anoreksja , bulimia
- uzależnienie od substancji psychoaktywnych np : narkotyki
- uzależnienie behawioralne np : pracoholizm , hazard, uzależnienie od internetu
3. Depresja jest poważna chorobą , w której smutek, przygnębienie , rezygnacja nie mają wyraźnego powodu i utrzymują się przez długi czas
a) główne objawy
- zmiana nastroju
- problemy ze snem
- obniżony apetyt
- negatywna wizja siebie , świata i przyszłości
- lęk , niepokój, poczucie winy i zagrożenia
- pogorszenie się ocen szkolnych
4. Anoreksja
najczęściej zaczyna się od odchudzenia, często razem z dietą chory stosuje intensywne ćwiczenia fizyczne, co prowadzi do wycieńczenia organizmu, w skrajnych przypadkach nawet do śmierci.
Na anoreksje najczęściej chorują ludzie bardzo ambitne. Oprócz negatywnego wpływu na zdrowie fizyczne anoreksja niszczy także zdrowie psychiczne, dlatego w czasie leczenia potrzebna jest współpraca lekarza internisty z psychiatrą i psychoterapeutą.
C.D. nastąpi. Pozdrawiam
Treść Zakładki
Kółko matematyczne:
29.05.2020r.
Temat: Rozwiązywanie przykładowych zadań egzaminacyjnych
Lekcje odbywają się dwa razy w tygodniu w formie on-line na platformie Webex.
Wtorek godz. 09:30
Czwartek godz. 09:30
Zapraszam
—————————————————————————————————————————————————————————
Kółko fizyczne:
19.06.2020r.
Temat:” Jak powstają wiry powietrzne?”
Wyszukaj w Internecie informacji dotyczących powstawania takich zjawisk atmosferycznych jak trąby powietrzne i tornada. Zapoznaj się z warunkami w jakich one powstają oraz skutkami ich działania.
—————————————————————————————————————————————————————————-
05.06.2020r.
Nawiązując do tematu lekcji z fizyki – w google.com poszukaj zdjęcia trójwymiarowe ukazujące złudzenia optyczne.
Spróbuj dokładnie się im przyjrzeć i sprawdzić na sobie, jak złudzenia optyczne oszukują nasz mózg. Przyjemnej zabawy i wielu wrażeń.
———————————————————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Poszukaj w Internecie ciekawych informacji dotyczących występujących najczęściej wśród ludzi wad wzroku oraz metod ich leczenia. Znajdź wyjaśnienia takich pojęć dotyczących wzroku jak zaćma i jaskra. Prześlij napisany odręcznie referat do oceny ( ocena dodatkowa z fizyki).
——————————————————————————————————————————————————————
22.05.2020r.
Poszukaj w Internecie informacji o budowie i zasadzie działania mikroskopu. Prześledź rozwój dotyczący jego budowy i rozdzielczości.
Zwróć uwagę na działanie współczesnych mikroskopów elektronowych i ich wykorzystanie we współczesnym świecie.
————————————————————————————————————————————————————–