Ramowy plan nauczania w okresie zawieszenia zajęć w klasie Vb w NSP Dytmarów
(ważny od 20 kwietnia)
Poniedziałek | Wtorek | środa | czwartek | Piątek |
J. polski | J. polski | J. polski | J. polski | J. polski |
J. angielski | Muzyka | J. angielski | Biologia | J. angielski |
Matematyka | Geografia | Historia | Matematyka | Plastyka |
Technika | Matematyka | Matematyka | Informatyka | J.m.n. niemiecki |
J.m.n. niemieck | Wf | Wf | Wf | Historia |
Wf | J. m.n. niemiecki | Nwhk |
———————————————————————————————————————————————————————————–
Przedmioty | Liczba godzin e-lekcji |
Język polski | 5 |
J. angielski | 3 |
Matematyka | 4 |
Technika | 1 |
J. mnr. niemiecki | 3 |
Muzyka | 1 |
Geografia | 1 |
Historia | 2 |
Biologia | 1 |
Informatyka | 1 |
Plastyka | 1 |
Nwhk | 1 |
WF | 4 |
Razem | 28 |
Zajęcia z wychowawcą odbywają w formie kontaktu z uczniami.
Religia – praca zdalna, konsultacje indywidualne – 2 godziny
Kółko matematyczne – praca zdalna, konsultacje indywidualne- 1 godzina
———————————————————————————————————————————————————————————
Plan lekcji klasy V b (ważny do 27.03.2020r.)
Lp. | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
1 | Język polski | Język polski | Język polski | Język polski | Język polski |
2 | Język angielski | Muzyka | Język angielski | Biologia | Język angielski |
3 | Matematyka | Geografia | Historia | Matematyka | Plastyka |
4 | Technika | Matematyka | Matematyka | Informatyka | j.m.niemiecki |
5 | j.m.niemiecki | – | – | – | – |
Język polski:
25.06.2020r.
Temat: To już wiemy i potrafimy – powtórzenie wiadomości.
- Zapoznajcie się z tekstem pt. „Spotkanie” – podręcznik, str. 383. Materiał przesłany na grupę,
- Wykonajcie zad. 1, 2 , str. 384-385.
- Wyjaśnijcie pisownię podkreślonych w wyrazach trudności ortograficznych: kosztują, franków, ulica, obrazu, mój, życie, sprzedaż, malarz, lżej, godzinach, wierzę, uśmiechając się.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. wykonajcie ćw. 9, str. 129, ćw. 10, str. 130.
—————————————————————————————————————–
24.06.2020r.
Temat: O twórcach codziennego piękna – „Architektki Warszawy”.
- Przemyślcie, co łączy pracę architektów z pracą artystów?
- Przeczytajcie fragment tekstu „Architektki Warszawy”- podręcznik, str. 380. Materiał wysłany na grupę.
- Na podstawie tekstu odpowiedzcie na pytania: kim są bohaterki tekstu i co je łączy?
- Wypiszcie do zeszytu założenia, które przyświecały architektom przy projektowaniu domów.
- Dla chętnych! Wyszukajcie w swojej okolicy budowlę, która oprócz swojej funkcji użytkowej wyróżnia się według was pięknem.
—————————————————————————————————————-
23.06.2020r.
Temat: Zrozumieć artystę i jego dzieło.
- Zapoznajcie się z notatką biograficzną o Rembrandcie – podręcznik, str.376 lub na stronie internetowej https://pl.wikipedia.org/wiki/Rembrandt .
- Obejrzyjcie reprodukcję obrazu „Straż nocna” Rembrandta w podręczniku na str. 376 luba na stronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompania_Fransa_Banninga_Cocqa_i_Willema_van_Ruytenburcha#/media/Plik:La_ronda_de_noche,_por_Rembrandt_van_Rijn.jpg .
- Wyobraźcie sobie, że przeprowadzacie wywiad z Rembrandtem na temat jego prac. Zapiszcie w zeszycie trzy pytania, które zadalibyście mu podczas rozmowy (zad. 3., str..380).
- Przeczytajcie fragment komiksu Henryka Jerzego Chmielowskiego „Tytus, Romek
i A’tomek”- podręcznik, str. 377. Notatka biograficzna i reprodukcja obrazu pozwolą odczytać w komiksie kontekst historyczny, biograficzny i kulturowy.
—————————————————————————————————————-
22.06.2020r.
Temat: Jak zacytować czyjąś wypowiedź?
Celem lekcji jest poprawne używanie znaków interpunkcyjnych.
- Zapoznajcie się z informacjami na temat cytowania – ramki str. 370 i 371.
- Wykonajcie zad.2, str. 371.
- W zeszycie ćwiczeń , część 2. Ortografia. Cytat . Cytowanie wykonajcie ćw. 1,2,3, str. 133-134.
- Możecie również zapoznać się ze stroną https://epodreczniki.pl/a/mowienie-o-mowieniu/D1ElCSpuU na temat cytowania.
—————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat: Na koncercie Fryderyka Chopina.
Celem lekcji jest zapoznanie się z fragmentem książki „Geniusz muzyczny”, wyszukiwanie w tekście informacji dotyczących biografii Chopina.
- Posłuchajcie utworu Fryderyka Chopina na stronie https://www.youtube.com/watch?v=UGnQRNS6Z3E w wykonaniu Rafała Blechacza.
- Zapoznajcie się z fragmentem książki A. Czerwińskiej-Rydel „Geniusz muzyczny”, podręcznik, str. 367.
- Uzupełnijcie w zeszycie schemat z zad. 1, str. 369.
- Wykonajcie zad. 2 i 3 (słownie) str. 369, a zad. 4 w zeszycie.
—————————————————————————————————————–
15.06.2020r.
Temat: Poznajemy neologizm, czyli o tworzeniu nowych słów.
Lekcja odbędzie się na platformie Webex o godzinie 10.00 – klasa 5a, 11.15 – klasa 5b.
Celem lekcji jest zapoznanie z fragmentem tekstu Lewisa Carolla, poznanie pojęcia neologizm.
- Zapoznajcie się z fragmentem tekstu Lewisa Carolla pt. „Po drugiej stronie lustra”- podręcznik, s. 363.
- Na podstawie przeczytanego tekstu odpowiedzcie na pytania. Co wiemy
o umiejętnościach Humpty’ego Dumty’ego? W czym pomógł Alicji? - Wykonajcie zad.2, s. 365.
- Poznajcie pojęcie neologizm – podręcznik, s. 365 i zapiszcie do zeszytu, co to jest neologizm.
- Zadanie 4, s. 365. Wyobraźcie sobie, że jesteście tłumaczami nieznanych słów
i otrzymaliście zadanie przetłumaczenia treści utworu J. Kulmowej „Dziaberłaki”
(s. 366) – przeczytajcie utwór, przedstawcie propozycje objaśnienia słów, napiszcie
o czym jest tekst i kim są bohaterowie.
———————————————————————————————————-
10.06.2020r.
Temat: Co należy umieścić w ogłoszeniu?
Lekcja odbędzie się online na platformie Webex. Klasa 5a – godz. 9.00, klasa 5b – godz. 10.00.
Celem lekcji jest redagowanie ogłoszeń.
- Rozmowa na temat sytuacji przedstawionej w komiksie – podręcznik, str. 360.
- Analizowanie elementów budowy ogłoszenia, zapoznanie z wiadomościami na temat ogłoszenia str.360-361 i na stronie https://epodreczniki.pl/a/smocza-jame-sprzedam/DvQFov1Yt .
- Wykonajcie zad.3, str. 361.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi. Ogłoszenie uzupełnijcie ćw. 1,2, str. 55-56.
—————————————————————————————————————-
09.06.2020r.
Temat: Poetycka opowieść o muzyce.
Celem lekcji jest zapoznanie z tekstami I. Klebańskiej „ Nokturn” i „Wariacje”oraz powtórzenie wiadomości o środkach poetyckich.
- Wyszukajcie hasła w słowniku języka polskiego – zad. 1,str. 357. https://sjp.pwn.pl .
- Przeczytajcie utwory I. Klebańskiej „ Nokturn” i „Wariacje”- podręcznik, str. 358 i wykonajcie zad.2, str. 359 .
- Zapoznajcie się z wiadomościami w ramkach na temat ożywienia i środków stylistycznych – podręcznik, str.359.
- Wykonajcie zadanie 3, str. 359 i w zeszycie ćwiczeń, cześć2. Zabawy słowem. Powtarzamy wiedzę o środkach stylistycznych ćwiczenie 1,2, 3, str. 2425.
—————————————————————————————————————-
08.06.2020r.
Temat: Jak powstaje film?
Celem lekcji jest sporządzenie słowniczka pojęć filmowych na podstawie przeczytanego utworu.
- Przeczytajcie tekst K. Kornackiego „Jak powstaje film?”- podręcznik, str. 349.
- Na podstawie tekstu „ Jak powstaje film?” stwórzcie słowniczek pojęć filmowych – zadanie 1, str.351.
- Napiszcie do zeszytu. Etapy powstawania filmu: tworzenie scenariusza, np. na podstawie książki; przygotowanie planu filmowego; kręcenie ujęć filmowych; montowanie ujęć w opowieść filmową.
- Porozmawiajcie na temat ulubionych filmów i aktorów – zadanie 3, str. 351.
- Wykonajcie pisemnie w zeszycie zadanie 4 ze str. 351 .
- Możecie posłuchać również nagrania Jak powstaje film na stronie https://epodreczniki.pl/a/jak-powstaje-film/D13tUqPlr .
—————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: Wywiad – sztuka zadawania pytań.
Celem lekcji jest zapoznanie się z cechami wywiadu.
- Przeczytajcie fragment wywiadu z Mariuszem Palejem – podręcznik, str. 352.
- Zapoznajcie się z pojęciem wywiad i wskażcie cechy wywiadu w tekście. W tym celu zapoznajcie się z informacjami umieszczonymi w ramkach w podręczniku na str. 355-356. Możecie również przeczytać o wywiadzie na stronie https://epodreczniki.pl/a/swiat-medialny/D1COr3Vfj .
- Napiszcie do zeszytu – co to jest wywiad.
- Wykonajcie w zeszycie zad.1 , str. 355 i 3a , str.356.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.edunect.pl i wykonajcie wskazane zadania, kto ich nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
04.06.2020r.
Temat: Sprawdzian wiadomości.
Celem lekcji jest sprawdzenie nabytych wiadomości.
- Odbierzcie pocztę e-mail z wiadomością zawierającą sprawdzian.
- Wykonajcie polecenia i odeślijcie mi na wskazany adres e-mail. Podam informację zwrotną na e-mail, Messenger lub WhatsApp.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.edunect.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto jeszcze nie zrobił.
—————————————————————————————————————-
3.06.2020r.
Temat: Jak mówić, by być dobrze zrozumianym?
Lekcja odbędzie się on-line na platformie Webex. Klasa 5a – godzina 12:00, klasa 5b – godzina 11:00.
- Przyjrzyjcie się rysunkom, a następnie poprawnie przeczytajcie fragment roli. Zastosujcie się do podanych wskazówek – zad. 1., str. 345.
- Zapoznajcie się z informacjami umieszczonymi w ramkach na temat języka potocznego, różnic między zapisem, a wymową głosek – podręcznik str.346
i wykonajcie zad. 3., str.347. - Sporządźcie notatkę do zeszytu o akcencie i jego rodzajach na postawie ramki – podręcznik , str. 347. O akcencie przeczytacie również na stronie https://epodreczniki.pl/a/poloz-akcent-na-akcent/DCsf1lsPq .
- Przeczytajcie utwór J. Papuzińskiej pt. „Żur” raz wolno, a raz szybko. Pamiętajcie
o poprawnej wymowie i akcentowaniu – podręcznik, str. 348. - W zeszycie ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Akcent w języku polskim wykonajcie ćw. 2 i 3., str. 109-110.
—————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat: Z wizytą w teatrze.
Celem lekcji jest wyodrębnienie elementów składających się na spektakl teatralny, odczytanie plakatu teatralnego.
- Zapoznajcie się z planszami umieszczonymi w podręczniku, str. 342., na temat teatru możecie również przeczytać i posłuchać się na stronie https://epodreczniki.pl/a/co-to-jest-teatr/DpbnT9qxn .
- Przypomnijcie sobie przedstawienia teatralne, w których uczestniczyliście lub które oglądaliście w telewizji – zad. 2., str.343.
- W zeszycie ułóżcie co najmniej trzy pytania do plakatu z zadania 3., str.343.
- Wykonajcie zad. 4., str.344.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Czytanie ze zrozumieniem. Jak należy zachować się w teatrze ? Uzupełnijcie ćw. 1 i 2., str.71.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.eduncet.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
01.06.2020r.
Temat: O różnych rodzajach głosek.
Celem lekcji jest przypomnienie terminu głoska, litera, poznanie głosek dźwięcznych
i bezdźwięcznych, ustnych nosowych, twardych i miękkich.
- Przyjrzyjcie się ilustracji zamieszczonej w podręczniku na str.339 i wykonajcie słownie zad.1.
- Przypomnijcie sobie pojęcia: głoska, samogłoska, spółgłoska – ramka str. 339
i wykonajcie słownie zad. 2, str.339. - Zapoznajcie się z wiadomościami na tema rodzajów głosek w ramkach na str. 340-341 (podręcznik) i na stronie https://epodreczniki.pl/a/wsrod-liter-glosek-i-sylab/DXiq1YsI1 .
- Wykonajcie w zeszycie zad.6 i 9, str. 341 – podręcznik.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Ortografia. Wymowa a zapis głosek -wykonajcie zad. 4., str. 126, ćw. 6. str. 127.
—————————————————————————————————————-
29.05.2020r.
Temat: Jak napisać zaproszenie na przedstawienie szkolne?
Celem lekcji jest zapoznanie się z cechami zaproszenia i tworzenie zaproszenia na przedstawienie szkolne.
- Zapoznajcie się z audiobookiem na temat: Co to jest teatr?- na stronie
https://epodreczniki.pl/a/co-to-jest-teatr/DUpu0Wo59 .
- Przepiszcie do zeszytu, co ta są didaskalia – podręcznik, str.337.
- Zapoznajcie się z informacjami na temat cech zaproszenia – podręcznik str.338
i wykonajcie zaproszenie na szkolne przedstawienie zad.3., str.338 i prześlijcie mi na wtorek. - W zeszycie ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi . Jak napisać zaproszenie? Wykonajcie ćw. 1 i 2, str. 50-51.
- Wykonacie wskazane zadania z mitów na stronie www.edunect.pl, kto jeszcze nie zrobił.
—————————————————————————————————————-
28.05.2020r.
Temat: Co podpowiada wyobraźnia? Zbigniew Herbert „Pudełko zwane wyobraźnią”.
Lekcja odbędzie się na platformie Webex. Klasa 5a – godzina 10:15 i klasa 5b – godzina 11:15.
Celem lekcji jest opisywanie fotografii oraz obrazów powstałych w wyobraźni, interpretacja wiersza Herberta.
- Wykonajcie słownie zad.1. i 2., str. 330 – podręcznik.
- Przeczytajcie wiersz Zbigniewa Herberta pt. „ Pudełko zwane wyobraźnią”- podręcznik, str. 331.
- Ustalcie, co zobaczyła oczyma wyobraźni osoba mówiąca w wierszu i uzupełnijcie
w zeszycie schemat z zad.2., str.332. - Wyjaśnijcie, jak rozumiecie tytuł wiersza.
- Wykonajcie zadania z mitów na www.edunect.pl, kto jeszcze nie wykonał.
—————————————————————————————————————–
27.05.2020r.
Temat: Z wizytą w teatrze, kinie, muzeum…
Lekcja odbędzie się on-line na platformie Webex. Klasa 5a – godzina 9:00, klasa 5b – godzina 10:00.
- Przyjrzyjcie się planszy i opiszcie, co przedstawia. W tym celu nazwijcie wyobrażone sytuacje, powiedźcie kim są ich uczestnicy – podręcznik zad.1., str.329. (zadanie wykonajcie słownie).
- Napiszcie do zeszytu, jakie zasady obowiązują odbiorców dzieł sztuki. Możecie się odwołać do zadania 2, str. 329.
- Wykonajcie w zeszycie zad. 3., str. 329.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Zabawy słowem. Kultura języka – wykonajcie ćw. 1., str. 21 i ćw. 2, str. 22.
- Wykonajcie zadania z mitów na stronie www.edunect.pl , kto jeszcze nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat: Sprawdzę się!
Celem lekcji jest samodzielna praca uczniów, sprawdzenie poprawności wykonania zadań.
- Zapoznajcie się z tekstem „ O Dedalu”- podręcznik str. 325.
- Wykonajcie zadania do tekstu – podręcznik, str. 326-327.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.eduncet.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
25.05.2020r.
Temat: Jesteśmy ekspertami od mitów greckich.
Celem lekcji jest sprawdzenie wiedzy na temat mitów, wskazywanie cech gatunkowych mitu, rozpoznawanie w wypowiedziach związków frazeologicznych i rozumienie ich znaczeń.
- Przyjrzyjcie się planszy zamieszczonej w podręczniku na str.322-323 i wykonajcie zad.1b), 1d), str.321.
- Dopasujcie związki wyrazowe do rysunków i wyjaśnijcie w jakich sytuacjach można ich użyć – zad.3 (ustnie) , str. 321.
- Ustalcie, które cechy nie są charakterystyczne dla mitów – zad.5., str.324.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2, Zabawy słowem. Mitologiczne potyczki językowe wykonajcie ćw. 1 i 2., str. 15-16.
- Wykonajcie na stronie www.edunect.pl wskazane zadania z mitów greckich.
—————————————————————————————————————-
Matematyka:
25.06.2020r.
25.06.Matematyka-klasa5Pole-trapezu
———————————————————————————————————————————-
24.06.2020r.
24.06.Matematyka-klasa5-Pole-trójkata
———————————————————————————————————————————-
23.06.2020r.
23.06.Matematyka-klasa5b-Pole-równoległoboku-i-rombu
———————————————————————————————————————————-
22.06.2020r.
22.06.Matematyka-klasa5b-Pole-prostokąta-i-kwadratu.-Zależności-między-jednostkami-pola.
———————————————————————————————————————————-
15.06.2020r.
15.06.Matematyka-klasa5b-Liczby-ujemne
Pobierz plik: zadanie domowe – liczby ujemne
———————————————————————————————————————————-
10.06.2020r.
10.06.Matematyka-klasa5b-Działania-na-ułamkach-zwykłych-i-dziesiętnych-rozwiązywanie-zadań
———————————————————————————————————————————-
09.06.2020r.
09.06.Matematyka-klasa5b-Działania-na-ułamkach-zwykłych-i-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
08.06.2020r.
08.06.Matematyka-klasa5b-Dzielenie-ułamków-dziesiętnych-rozwiązywanie-zadań
———————————————————————————————————————————-
04.06.2020r.
04.06.Matematyka-klasa5b-Dzielenie-ułamków-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
03.06.2020r.
03.06.Matematyka-klasa5b-Dzielenie-ułamków-dziesiętnych-przez-liczby-naturalne
———————————————————————————————————————————-
02.06.2020r.
02.06.Matematyka-klasa5b-Pisemne-dzielenie-ułamków-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
01.06.2020r.
01.06.Matematyka-Klasa5b-Pamięciowe-dzielenie-ułamków-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
28.05.2020r.
28.05.matematyka-klasa5b-Mnożenie-ułamków-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
27.05.2020r.
27.05.matematyka-klasa5b-Mnożenie-ułamków-dziesiętnych
———————————————————————————————————————————-
26.05.2020r.
26.05.matematyka-klasa5b-Mnożenie-ułamków-dziesiętnych-przez-liczby-naturalne-rozwiązywanie-zadań
———————————————————————————————————————————————————-
25.05.2020r.
25.05.matematyka-klasa5b-Pisemne-mnożenie-ułamków-dziesiętnych-przez-liczby-naturalne-kopia
———————————————————————————————————————————————————-
Historia:
24.06.2020r.
Temat: Polska w XIII- XV wieku- powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
- Powtórz z podręcznika wiadomości z podsumowań lekcji To już wiem! ze stron 192-227.
- Wykonaj zadania podsumowujące rozdział Polska w XIII – XV wieku – podręcznik str. 228.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat: Polska w XIII- XV wieku- powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
- Powtórz z podręcznika wiadomości z podsumowań lekcji To już wiem! ze stron 192-227.
- Wejdź na platformę EduNect i wykonaj wskazaną lekcję powtórzeniową Polska w XIII- XV wieku- powtórzenie. W razie potrzeby skorzystaj z notatek lub podręcznika.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————-
10.06.2020r.
Temat: Monarchia stanowa w Polsce.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Monarchia stanowa w Polsce” str. 222- 227.
- Zwróć uwagę :
- jakie są różnice między monarchią patrymonialną i stanową,
- w jaki sposób polskie rycerstwo stało się szlachtą
- jakie przywileje otrzymała szlachta od władców Polski.
- Napisz w zeszycie jakie są różnice między monarchią patrymonialną a stanową- punkt 1 z podsumowania To już wiem! 227.
- Przeanalizuj infografikę na str. 224- 225 i przeczytaj informacje zamieszczone pod nimi. Odpowiedz na pytania na str. 225.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————
05.06.2020r.
Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów c.d..
- Zapraszam na lekcję online na platformie Webex- klasa Vb- godz.9.00, klasa Va- godz. 10.00
- Przeczytaj w podręczniku temat „Czasy świetności Jagiellonów” str.216- 221.
- Zwróć uwagę :
- jakie były okoliczności zawiązania i rozpadu polsko- węgierskiej unii personalnej,
- panowanie Kazimierza Jagiellończyka
- kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała Pomorze Gdańskie
- na jaki czas przypadł w Polsce okres świetności Jagiellonów.
- Obejrzyj zdjęcia na str. 217-221 i przeczytaj informacje zamieszczone pod nimi oraz ciekawostki.
- Zapisz w zeszycie datę oraz przyczyny i skutki wojny trzynastoletniej
- Powodzenia!
——————————————————————————————————————————————————
03.06.2020r.
Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Czasy świetności Jagiellonów” str.216- 217.
- Zwróć uwagę :
- jakie były okoliczności zawiązania i rozpadu polsko- węgierskiej unii personalnej,
- panowanie Kazimierza Jagiellończyka.
- Obejrzyj zdjęcia na str. 217 i przeczytaj informacje zamieszczone pod nimi.
- Zapisz w zeszycie punkt 1 i 2 z podsumowania tematu To już wiem!
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat: Wielka wojna z zakonem krzyżackim.
- Weź udział w lekcji online na platformie Webex- klasa Vb- godz.9.00, klasa Va- godz.10.00. Zapraszam.
- Przypomnij sobie jakie były przyczyny i skutki unii polsko- litewskiej.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Unia polsko- litewska. Wielka wojna z zakonem krzyżackim. Bitwa pod Grunwaldem” str.208- 209.
- Zwróć uwagę :
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem..
- Obejrzyj film edukacyjny na GWO Bitwa pod Grunwaldem.
- Zapisz w zeszycie jakie były przyczyny i skutki wielkiej wojny z zakonem krzyżackim- podręcznik str.211.
- Zapisz datę bitwy pod Grunwaldem. Jakie było znaczenie tej bitwy.
- Przeczytaj rozdział Samodzielne rządy Jagiełły.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————————————————-
27.05.2020r.
Temat: Unia polsko- litewska.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Unia polsko- litewska” str.208- 209.
- Zwróć uwagę :
- w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska,
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie.
- Obejrzyj zdjęcia na str. 208- 209 i przeczytaj informacje zamieszczone pod nimi.
- Zapisz w zeszycie kiedy i gdzie Polska i Litwa zawarły unię, jakie były przyczyny i skutki tego wydarzenia.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————————————-
Geografia:
23.06.2020r.
Temat lekcji: Podsumowanie działu: Krajobrazy świata – Podsumowanie pracy w całym roku szkolnym
Zapoznaj się z 17 punktami na podsumowanie działu w podręczniku na stronach 155-157
Wykonaj ćwiczenia Sprawdź się z podręcznika ze stron 158- 159
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, na str.91, 92, a pozostałe na str.93,94,95,96 są dla chętnych. To była ostatnia lekcja geografii w tym roku szkolnym. Życzę wszystkim udanych wakacji!
————————————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat lekcji: Krajobraz wysokogórski Himalajów
Proszę temat lekcji zapisywać jak zawsze w zeszycie. Nie zapomnij o dacie!
Zapoznaj się z tematem w podręczniku na stronach 149-154
Pamiętaj, że klimat górski odznacza się dużą zmiennością warunków klimatycznych wraz ze wzrostem wysokości. W Himalajach występuje sześć pięter roślinności. W najwyższych partiach Himalajów występują lodowce górskie.
Proszę rozwiązywać zadania na Edunect – Powtórzenie- Krajobrazy Świata. Lekcja wskazana.
A z biologii na Edunect – Powtórzenie- Różnorodność roślin. Lekcja wskazana.
Wykonaj 4 ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, na str.87,88 a pozostałe są dla dociekliwych.
——————————————————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat lekcji: Krajobraz tajgi i tundry
Proszę temat lekcji zapisywać jak zawsze w zeszycie. Nie zapomnij o dacie!
Zapoznaj się z tematem w podręczniku na stronach 142-148
Proszę obejrzyj 15 minutową lekcję
https://www.youtube.com/watch?v=zVOH0NGlL3o
Pamiętaj, że wspólną cechą tych stref jest występowanie wieloletniej zmarzliny, ale roślinność tych stref jest odmienna . W tajdze rosną głównie drzewa iglaste: sosny, świerki, jodły i modrzewie. W tundrze występuje niska roślinność, przede wszystkim trawy, mchy, krzewinki i karłowate drzewa. Zobacz na mapce świata w podręczniku, jak wygląda wykres klimatyczny dla tej strefy krajobrazowej (str.142). Przepisz ze słowniczka z tyłu podręcznika definicje tajgi i tundry. Zwróć uwagę na świat roślin i zwierząt tej strefy oraz życie jej mieszkańców.
Wykonaj 4 ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, na str.83,84,85 ( z klasą Va zrobimy wspólnie na lekcji on-line 5.06.) Kto jest chętny to może zrobić ćwiczenie dla dociekliwych na str.86.
Pracuj samodzielnie, nie angażuj we wszystko rodziców, skup się a dasz radę. Tym razem zdjęcie zrobionych ćwiczeń i rysunku w zeszycie wysyłają mi te osoby, które jeszcze się nie uaktywniły albo są bardzo mało aktywne. Whatsapp 793369987, Messenger lub pocztę gabiskr@poczta.onet.pl
————————————————————————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat lekcji: Krajobraz śródziemnomorski
Proszę temat lekcji zapisywać jak zawsze w zeszycie. Nie zapomnij o dacie!
Zapoznaj się z tematem w podręczniku na stronach 136-141
Proszę obejrzyj 19 minutową lekcję
https://www.youtube.com/watch?v=9QOMRWsc8ws
Pamiętaj, że krajobraz śródziemnomorski występuje w strefie klimatów podzwrotnikowych, głównie wokół Morza Śródziemnego. Zobacz na mapce świata w podręczniku, jak wygląda wykres klimatyczny dla tej strefy krajobrazowej (str.136). Przepisz ze słowniczka z tyłu podręcznika definicję makii. Zwróć uwagę na świat roślin i zwierząt tej strefy oraz życie jej mieszkańców.
Wykonaj 4 ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, na str.80,81 ( z klasą Vb zrobimy wspólnie na lekcji on-line 29.05.) Kto jest chętny to może zrobić ćwiczenie dla dociekliwych na str.82
Pracuj samodzielnie, nie angażuj we wszystko rodziców, skup się a dasz radę.
Tym razem zdjęcie zrobionych ćwiczeń i rysunku w zeszycie wysyłają mi te osoby, które jeszcze się nie uaktywniły albo są bardzo mało aktywne. Whatsapp 793369987, Messenger lub pocztę gabiskr@poczta.onet.pl
——————————————————————————————————————————————————————————-
Biologia:
25.06.2020r.
Temat lekcji: Podsumowanie działu V ”Różnorodność roślin” Podsumowanie pracy w całym roku szkolnym
Tekst w podręczniku na str.154-159. Przeczytaj 10 punktów na podsumowanie działu oraz wykonaj ćwiczenia ze stron 101-103 w ćwiczeniach.
Dziękuję za pracę w całym roku szkolnym , zwłaszcza tym szczególnie zaangażowanym w czasie zdalnego nauczania. Życzę wszystkim udanych wakacji i dużo odpoczynku.
—————————————————————————————————————————————
04.06.2020r.
Temat lekcji: Znaczenie i przegląd okrytonasiennych
Tekst w podręczniku na str.148-153.
Notatka do przepisania w zeszycie:
„Okrytonasienne są dominującą grupą roślin na Ziemi i podstawowym składnikiem szaty roślinnej. Pochłaniają dwutlenek węgla a wydzielają tlen, stanowią też pokarm i schronienie dla wielu innych organizmów. Człowiek wykorzystuje okrytonasienne jako pokarm, źródło leków i kosmetyków oraz surowiec do produkcji tkanin, materiał budulcowy oraz jako ozdoby.”
Narysuj w zeszycie jeden wybrany przez Ciebie gatunek drzew liściastych wraz z krótkim opisem.(str.150-151)
W piątek-5.06. o godz.11 klasa Vb będzie miała biologię na platformie webex, a klasa Va- ogodz.9.00- lekcję geografii.
Wykonaj 4 dowolne ćwiczeń z zeszytu ćwiczeń ze stron 98,99,100, wyślij zdjęcie jednej dowolnej strony z ćwiczeń na whatsapp 793369987, lub gabiskr@poczta.onet.pl lub Messenger.
———————————————————————————————————————————————————-
28.05.2020r.
Temat lekcji: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych
Tekst w podręczniku na str.143-147.
Notatka do przepisania w zeszycie:
„ Owoce w zależności od budowy są przenoszone przez wiatr, zwierzęta lub wodę. Nasienie w korzystnych warunkach kiełkuje i daje początek nowej roślinie, nazywanej siewką. Czynnikami niezbędnymi do kiełkowania są: tlen, woda, odpowiednia temperatura i światło (u niektórych roślin).”
Narysuj w zeszycie etapy kiełkowania i wzrostu na przykładzie fasoli. Str.145
Zapoznaj się z doświadczeniem: Badanie wpływu wody na kiełkowanie nasion, jeśli jesteś chętny, wykonaj samodzielnie to doświadczenie, opisz i zrób rysunki.
Zwróć uwagę na rozmnażanie wegetatywne roślin np. z sadzonek i bulw.
Obejrzyj 12min lekcję – https://www.youtube.com/watch?v=SeFlApuH-Vo
W piątek-29.05. o godz.11 klasa Vb będzie miała geografie na platformie webex, a klasa Va- ogodz.9.00- lekcję biologii.
Wykonaj 4 dowolne ćwiczeń z zeszytu ćwiczeń ze stron 95,96,97, wyślij zdjęcie jednej dowolnej strony z ćwiczeń na whatsapp 793369987, lub gabiskr@poczta.onet.pl lub Messenger.
—————————————————————————————————————————————————————-
Język angielski:
24.06.2020r.
Temat: My summer holiday. – Piszemy maila o wakacyjnych planach.
Na jednej z ostatnich lekcji poznaliśmy konstrukcję BE GOING TO…
Używamy jej dla wyrażenia planów i zamiarów, np. I am going to visit my Grandma on summer holiday. – Zamierzam odwiedzić moją babcię w czasie letnich wakacji.
We are going to play football in the afternoon. – Zamierzamy grać w piłkę nożną po południu.
- Zastanów się, co chcesz robić w czasie najbliższych wakacji:
-Gdzie zamierzasz pojechać /przebywać? – Where are you going to go/stay?
-Z kim zamierzasz pojechać /spędzać czas? – Who are you going to go / spend your time with?
-Co zamierzasz robić? – What are you going to do ?
- Napisz maila w języku angielskim i wyślij do mnie: hwiatr32@gmail.com
———————————————————————————————————————————————————-
22.06.2020r.
Temat: Running for fun. Praca z tekstem użytkowym – ogłoszenie/reklama.
To kolejny tekst z serii powtórek. Zeszyt ćwiczeń, s.72. Przeczytaj tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia 1 – 4. Proszę, prześlij do mnie.
———————————————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat: What do you remember? Ćwiczenia powtórzeniowe.
- Podręcznik, s.112. Przeczytaj historyjkę w komiksie i odpowiedz na pytania w ćw. 2.
- Na s.113 prześledź dokładnie tabelkę. Znajdziesz w niej przypomnienie jak tworzymy pytania w języku angielskim.
- Ustnie wykonaj ćw.3 – 5 i ćw.9, s.113.
- Wypełnij w zeszycie ćwiczeń s.70.
—————————————————————————————————————————————————-
15.06.2020r.
Temat: We’re going to have a barbecue. – Rozmawiamy o planach na przyszłość.
- Podręcznik, s.110. Przeczytaj komiks i odpowiedz na pytanie w ćw.1: Dlaczego Amy jest smutna na fot.2. ?
- Połącz połówki zdań 1-5 z połówami a-e, w ćw.2.
- Zapamiętaj wyrażenia z ramki:
That’s a pity. – Jaka szkoda.
Don’t be sad. – Nie smuć się.
I can’t wait! – Nie mogę się doczekać!
Jeśli chcesz powiedzieć o czymś co zamierzasz zrobić w przyszłości można użyć tzw. konstrukcji TO BE GOING TO…. W zależności od osoby:
I am going to – ja zamierzam…( np.grać – I am going to play)
You are going to – ty zamierzasz..( You are going to play) itd.
Prześledź uważnie tabelkę in wykonaj w zeszycie ćw.6, s.111.
- Zrób ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń na s.69.
———————————————————————————————————————————————————
10.06.2020r.
Temat: Having fun. – Formy rozrywki.
- Podręcznik, s. 108. Ćwiczenie 1: Które z podanych wydarzeń, jest Twoim ulubionym?
barbecue – grill
birthday party – pryjęcie urodzinowe
concert – koncert
football match – mecz piłki nożnej
picnic – piknik
Odpowiedź zapisz w zeszycie pełnym zdaniem.
- Ćwiczenie 2: Znajdź 6 wydarzeń, które są na tablicy Megan, s.108.(Podkreśl je.)
barbecue – grill
birthday party – przyjęcie urodzinowe
concert – koncert
dance show – pokaz tańców
football match – mecz piłki nożnej
fancy dress party – bal przebierańców
picnic – piknik
play – sztuka ( teatralna)
sleepover – noc u koleżanki
talent competition – konkurs talentów
- Ćwiczenie 3: Uzupełnij zdania wydarzeniami ze s.108.
- Ćwiczenie 4: Opisz obrazki używając wyrażeń z tabelki ( pamiętaj o użyciu Present Continuous), nazwij te wydarzenia.
- W zeszycie ćwiczeń – zrób ćwiczenie 1 i 2 ze strony 68.
Nie zapomnij przesłać zadań do mnie.
————————————————————————————————————————————————————
08.06.2020r.
Temat: Transport in London. My way to school.
- Podręcznik, ss.106 – 107. Przeczytaj tekst “ The London Tube”. TUBE – to popularnie używana nazwa londyńskiego metra. W ćw.1, s. 107, wyjaśnij do czego odnoszą się podane liczby. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
- Odpowiedz na pytania w ćw.2.
- Wykonaj plakat, na którym przedstawisz swoją drogę do szkoły.
Odpowiedz na pytania: O której godzinie wychodzisz zwykle z domu?
Jakiego transportu zwykle używasz?
Jak dużo czasu zabiera Ci droga do szkoły?
Czy lubisz drogę do szkoły? Dlaczego/Dlaczego nie?
Nie zapomnij przesłać do mnie pracy, proszę.
——————————————————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: Check yourself ! – Powtórzenie rozdziału 7.
- Zeszyt ćwiczeń, s.66.Wykonaj ćwiczenia, dotyczące trzech obszarów językowych:
-vocabulary
-grammar
-speaking
- Zeszyt ćwiczeń, s.67. Wykonaj trzy ćwiczenia w ‘Word blog : Travel’ , a następnie ćwiczenie w Fun Spot.
————————————————————————————————————————————–
03.06.2020r.
Temat: Revision, unit 7. – Powtórzenie, rozdział 7.
- Podręcznik, s. 104, ćw. 1:Wybierz wyraz, który nie pasuje do pozostałych w każdej linijce. Zapisz w zeszycie.
- Strona 104, ćw.2 , Wybierz właściwą odpowiedź i zapisz ją w zeszycie.
- Strona 104, ćw.3. Popatrz na podane informacje i zapisz w zeszycie:
- Co robiła Amy, a co Elena w zeszły weekend?
- Czego nie robiła Amy, a czego Elena?
- Co robiły obie w zeszły weekend?
- Ćw.4, w zeszycie napisz pytania i krótkie odpowiedzi.
- Strona 105, ćw. 8. Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie: Did the author enjoy the a Adventure?
- Strona 105, ćw.9 ; przeczytaj tekst jeszcze raz i wybierz właściwą odpowiedź.
—————————————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat: How to write a postcard. – Jak napisać pocztówkę.
- Podręcznik, s.102, ćw. 1.Popatrz na obrazki trzech walizek. Która z nich należy do:
- osoby, która lubi fotografowanie’
- osoby , która lubi sport,
- osoby, która lubi zwiedzanie innych krajów?
Co każda z nich wzięła ze sobą na wakacje. (Potrzebne słowka znajdziesz na sąsiedniej stronie)
- Przeczytaj pocztówkę jaką Lily wysłała do przyjaciółki. Odpowiedz na pytania w ćw.5.
- Kiedy piszesz pocztówkę , przydatne będą wyrażenia:
Hi…! Cześć…….
Dear…….. – Droga/Drogi….
We’re having a lovely time in….-Spędzamy cudownie czas w..
There’s are lots of…… – Jest dużo…..
Yesterday we went to…… – Wczoraj poszliśmy do..
Lots of love – Serdeczności
See you soon! – Do zobaczenia wkrótce.
- Patrząc na wzór pocztówki z ćw.5 i DRAFT napisz pocztówkę z wakacji do kolegi/koleżanki
- Zeszyt ćwiczeń, s.65, ćw.1 – 5.
——————————————————————————————————————————————————-
27.05.2020r.
Temat: Roman holiday. – Tworzymy pytania w czasie Past Simple.
- Podręcznik, s.98, ćw.2. Przeczytaj komiks i wybierz właściwą odpowiedź. Zapisz ją w zeszycie.
- Na kolejnej stronie, s.99 prześledź tabelkę , która pokazuje , jak tworzymy pytania w czasie Past Simple. W pytaniu stosujemy operator DID , a czasownik wraca do podstawowej formy (dla regularnych – bez –ed; dla nieregularnych – do bezokolicznika). Na pytania ogólne ( tzw. YES/NO questions) odpowiadamy
Yes, OSOBA + DID lub No, OSOBA + DIDN’T.
- Podręcznik, s.99, ćw.3. Uzupełnij pytania i odpowiedz na nie . Zapisz pełne pytania i krótkie odpowiedzi w zeszycie.
- Zeszyt ćwiczeń, s.62, ćw. 1 i 2.
———————————————————————————————————————————————
25.05.2020r.
Temat: Past Simple Tense – more activities.
- Wykonaj ćwiczenia : 1, 2, 3, 4, 5 w zeszycie ćwiczeń, s.61. Pamiętaj o zasadzie obowiązującej przy tworzeniu przeczeń w czasie Past Simple:
DIDN’T ( DID NOT ) + czasownik w podstawowej formie
- Zeszyt ćwiczeń, s. 64, ćwiczenia dotyczą tekstu o pierwszych zdobywcach najwyższego sczytu – Mount Everest. Wykonaj ćwiczenia 1 – 4.
W ćwiczeniu 4 wypełnij tabelkę słowami zaznaczonymi w tekście wpisując je we właściwą rubrykę:
Nouns – rzeczowniki
Adjectives – pzrymiotniki
Verbs – czasowniki
—————————————————————————————————————————————————-
Język m.n. niemiecki:
23.06.2020r.
Temat lekcji: DACHL- Perlenkette. Powtórzenie wiadomości.
Cele lekcji: uczniowie znają kraje niemieckojęzyczne, powtarzają i utrwalają materiał językowy
- Przez cały rok szkolny zbieraliście informacje w DACHL – Perle, sprawdźcie teraz swoją wiedzę, grając w grę planszową na str. 94 -95 w podręczniku.
- A teraz zagrajcie w kolejną na str. 96 -97. Viel Spaß und schöne Sommerferien!!!
—————————————————————————————————————–
22.06.2020r.
Temat lekcji: Fit in Deutsch – Training. Lesen. Powtórzenie.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstów pisanych, utrwalają słownictwo nt. urodzin, sportu oraz wyjazdów wakacyjnych
- Dziś kształtujemy Leseverstehen, czyli rozumienie tekstu pisanego.
- Dlatego zróbcie zadanie 5, str. 103, zad. 7, 8 str. 105, w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat lekcji: Bist du schon fit in Deutsch? Powtórzenie, samokontrola.
Cele lekcji: uczniowie powtarzają i utrwalają słownictwo nt. urodzin, prezentów urodzinowych, ćwiczą poprawną pisownię.
- Kończymy Kapitel 3, dlatego przypomnijcie sobie kącik ,,Du kannst…”- podręcznik, str. 75- a kącik kreatywny dla tych, którzy jeszcze nie są zmęczeni!
- A teraz – Bist du schon fit in Deutsch? – str. 114 – Viel Erfolg!!
—————————————————————————————————————–
15.06.2020r.
Temat lekcji: ,, Graz” – Filmbox, praca z filmem
Cele lekcji: uczniowie poznają najważniejsze informacje o austriackim mieście Graz: zabytkach, wydarzeniach kulturalnych, kształtują umiejętność rozumienia tekstu ze słuchu.
- Obejrzyjcie film ,, Graz”, ćwiczenia str. 99, pamiętajcie film jest na stronie chmura.klett.pl
- Wykonajcie zadania do filmu: 1, 2,3, str. 99.
—————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat lekcji: Wir singen ,,Heute habe ich Geburtstag”. Śpiewanie piosenki, ćwiczenie rozumienia tekstu pisanego.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, ćwiczą poprawną wymowę.
- Przeczytajcie ciekawostkę w kąciku ,,DACHL- Perle” 73, podręcznik
- Poćwiczcie ,,Aussprache” (str. 74), a potem pośpiewajcie- przypomnijcie sobie wasze ulubione piosenki i zapoznajcie się z piosenką ,,Heute habe ich Geburtstag”- pamiętajcie, wszystkie nagrania są na stronie chmura.klett.pl
- zróbcie do piosenki zad. 1,2 w ćwiczeniach, str. 94.
—————————————————————————————————————–
08.06.2020r.
Temat lekcji: Mein Lieblingspopstar hat im März Geburtstag. Rozumienie selektywne tekstu.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, ćwiczą głośne czytanie oraz wymowę.
- Na poprzedniej lekcji doskonaliliście umiejętność pisania, tym razem poćwiczcie rozumienie tekstu pisanego. Zapoznajcie się z informacjami na temat Justina Biebera (chyba go znacie??), podręcznik, str. 73, zad. 18, polecenia wykonajcie ustnie.
- Jako powtórzenie zróbcie także ustnie zadania 19, 20 i 21 str. 74 podręcznik oraz zad. 16, str. 92 w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————-
05.06.2020r.
Temat lekcji: Geburtstagswünsche. Piszemy życzenia urodzinowe.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność pisania: życzenia urodzinowe w formie SMS
- Napiszcie według wskazówek SMS – podręcznik, zad. 17, str. 73, skorzystajcie ze słowników, a SMS napiszcie w zeszycie, temat jak wyże.j
- Jako powtórzenie zróbcie zad. 16, str. 92– zeszyt ćwiczeń
—————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat lekcji: Wann ist er geboren? Rok urodzin.
Cele lekcji: uczniowie utrwalają sposób odczytywania roczników, ćwiczą wymowę i akcent
- Tym razem będziecie utrwalać sposób odczytywania roczników. W tym celu zróbcie ustnie zad. 15, str. 72 w podręczniku. Mam nadzieję, że wszystkie przedstawione postaci są Wam znane!
- Jako powtórkę zróbcie zad. 15, str. 92 w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————–
01.06.2020r.
Temat lekcji: Für wen ist das Geschenk? Nazwy prezentów, pytanie ,,Für wen?”
Cele lekcji: uczniowie znają nazwy wybranych przedmiotów/prezentów, formę zaimków osobowych w bierniku, używają pytania ,,Für wen?”
- Poznaliście już, jak tworzymy liczebniki porządkowe, aby podać datę narodzin, znacie czasownik ,,sollen”, który możemy użyć, pytając, czy mamy coś przynieść na przyjęcie urodzinowe. Wreszcie trzeba pomyśleć o prezencie. Przykłady pomysłów na nie macie w podręczniku, str. 71, zad. 13. Zwróćcie uwagę na dialog w tym zadaniu. Pojawia się pytanie: Für wen ist das Parfüm? Czyli: Dla kogo są te perfumy? W odpowiedzi używamy rzeczownika w bierniku i te formy macie podane: meinen/meine. Pamiętacie, która forma jest dla jakiego rodzaju?
- W Grammatikecke są podane formy zaimków osobowych w bierniku, czyli:
mich – mnie, dich – ciebie, ihn – niego/go, sie/niej/ją es – niego/go……zapoznajcie się z nimi. Kto potrafi, proszę zrobić do tego zagadnienia zad. 12, str. 91 w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat lekcji: Soll ich einen Kuchen backen? Czasownik modalny ,,sollen”
Cele lekcji: uczniowie potrafią wyrazić powinność, znają czasownik modalny ,,sollen”, reagują na pytania
- Znacie już czasowniki modalne: ,,wollen”, ,,können”, ,,müssen”. Dzisiaj poznacie kolejny czasownik ,,sollen” – ,,powinno się”, ,,powinienem”. Zobaczcie zad. 10, str. 70 w podręczniku. Idziemy na przyjęcie urodzinowe i pytamy ,,Soll ich etwas kaufen?” ,,Czy powinnam/mam coś kupić?” Odpowiedź: ,,Ja! Kauf Mineralwasser!” ,,Tak! Kup wodę mineralną!” forma ,,Kup/Kauf” to tryb rozkazujący. W Grammatikecke macie pokazane, jak ten tryb tworzymy w j. niemieckim. Zapoznajcie się z nim.
- W ćwiczeniach zróbcie do tego zagadnienia zad. 10, 11, str. 90.
—————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat lekcji: Einladung zur Geburtstagsparty. Czytanie tekstu ze zrozumieniem
Cele lekcji: uczniowie ćwiczą umiejętność rozumienia tekstu pisanego oraz słuchanego
- Na początek jako powtórkę zróbcie zad. 8, str. 69 w podręczniku, a dowiecie się, kiedy obchodzą urodziny członkowie rodziny Malin.
- Teraz przejdźcie do zadania 9 i wykonajcie ustnie polecenie, nie musicie wpisywać zdań do zeszytu.
- Na zakończenie zróbcie w ćwiczeniach zad. 6,7, str.88 -89.
—————————————————————————————————————–
25.05.2020r.
Temat lekcji: Wann hast du Geburtstag? Liczebniki porządkowe, czasownik ,,werden”
Cele lekcji: uczniowie potrafią podać dokładną datę swoich urodzin, kształtują umiejętność rozumienia tekstu ze słuchu, znają czasownik ,,werden”
- Zagadnieniem tej lekcji są liczebniki porządkowe. Z lekcji języka polskiego na pewno wiecie, że są to liczebniki, które odpowiadają na pytanie: który z kolei?, np. trzeci, ósmy…..Stosujemy je , żeby podać datę. Zobaczcie, jaką formę mają liczebniki porządkowe w j. niemieckim, podręcznik tabela, str. 68. Do liczebnika głównego dodajemy końcówkę – ten, np. vier- vier + ten= vierten, neunten, elften, itd. Od liczby 20 wzwyż dodajemy końcówkę -sten, np. vierundzwanzigsten, a najwięcej dni w miesiącu jest 31, czyli einunddreißigsten. Zwróćcie uwagę na wyjątki dla liczb 1, 3 i 7.
- W ćwiczeniach zróbcie zadania 4, 5 , str.88- jest to odmiana czasownika ,,werden”, czyli innej formy czasownika ,,być” . Ich werde 13 Jahre alt. Znaczy: Będę/skończę 13 lat.
—————————————————————————————————————–
Wychowanie fizyczne:
22-25.06.2020r.
Temat: ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem nietypowego przyboru.
Zachęcam do wykonania ćwiczeń z balonem przedstawionych w filmie poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=O9FIhGaJFdk
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 4:
https://www.youtube.com/watch?v=bbmsgVVB_Lw
—————————————————————–
Temat: Poznajemy konkurencje lekkoatletyczne.
Biegi dzielą się na:
- sprinty, biegi krótkie: 60m (hala), 100 m, 200 m, 400 m, sztafety 4×100 m i 4×400 m.
- biegi średnie: 800 m i 1500 m oraz 1 mila (konkurencja nieolimpijska występująca na niektórych mityngach).
- biegi długie: 3000 m (konkurencja nieolimpijska), 3000 m z przeszkodami, 5000 m, 10 000 m, półmaraton (21 097 m) i maraton (42 195 m).
- biegi przez płotki: 60 m (hala), 100 m (kobiety), 110 m (mężczyźni), 400 m (kobiety i mężczyźni).
Chód sportowy:
Mężczyźni startują najczęściej na dystansach: 5000 m (hala), 20 km i 50 km,
a kobiety na: 3000 m (hala), 5000 m, 10 000 m i 20 000 m.
Rzuty:
- pchnięcie kulą,
- rzut oszczepem,
- rzut młotem,
- rzut dyskiem.
Skoki:
- skok wzwyż,
- skok w dal,
- trójskok,
- skok o tyczce.
Wieloboje:
Dziesięciobój lekkoatletyczny, rozgrywany jest tylko przez mężczyzn w ciągu 2 kolejnych dni:
- I dzień: bieg na 100 m, skok w dal, pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg na 400 m;
- II dzień: bieg na 110 m przez płotki, rzut dyskiem, skok o tyczce, rzut oszczepem, bieg na 1500 m.
Siedmiobój lekkoatletyczny, konkurencje siedmioboju kobiet na otwartym stadionie rozgrywane są w ciągu 2 dni w następującej kolejności:
- I dzień: bieg na 100 metrów przez płotki, skok wzwyż, pchnięcie kulą, bieg na 200 metrów,
- II dzień: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 800 metrów.
Pięciobój lekkoatletyczny. Pięciobój męski: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 200 m, rzut dyskiem, bieg na 1500 m. Pięciobój kobiecy: bieg na 100 m przez płotki, pchnięcie kulą, skok wzwyż, skok w dal, bieg na 800 m.
—————————————————————–
Temat: Bezpieczna aktywność fizyczna w górach i nad wodą.
Ciepłe dni i wakacyjna pora sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą i na górskich wędrówkach.
Przestrzegajmy podczas wypoczynku podstawowych zasad, by spędzić wakacje miło, przyjemnie i bezpiecznie.
Zasady bezpiecznego odpoczynku nad wodą:
- Kąp się tylko w miejscach strzeżonych przez ratowników.
- Stosuj się do regulaminu kąpieliska i zaleceń ratownika.
- Przed rozpoczęciem kąpieli wykonaj kilka podstawowych ćwiczeń np. skłony, przysiady, podskoki.
- W wodzie zanurzaj się stopniowo.
- Nie pływaj wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni – optymalna temperatura wynosi od 22 do 25 stopni.
- Nie skacz do nieznanej i płytkiej wody.
- Nie pływaj bezpośrednio po posiłku.
- Nie kąp się sam.
- Nie zakłócaj wypoczynku i kąpieli innych osób.
- Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak inne nadmuchiwane akcesoria.
- Zwracaj uwagę na innych kąpiących się – ktoś może potrzebować Twojej pomocy.
- Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc.
- Nie pozostawiaj bez opieki swoich rzeczy.
Turysto górski – pamiętaj!
- „Wyszliśmy razem – wracamy razem”.
- Pamiętaj o odpowiednim ubraniu, wyposażeniu i prowiancie.
- Nie schodź z wyznaczonych tras i szlaków.
- Zapoznaj się z opisem wybranej trasy.
- Wyruszając w góry pozostaw informację o trasie wycieczki.
- W góry wyruszaj rano – pogoda w górach zazwyczaj psuje się wczesnym popołudniem.
- Wpisz do telefonu komórkowego numer alarmowy w górach:
601 100 300 oraz numer ICE (numer osoby z którą należy się skontaktować w razie nagłego wypadku). - Nie podchodź do dzikich zwierząt, nie dokarmiaj ich!
- Szanuj przyrodę!
- Sprawdź warunki pogodowe w górach.
- Uwzględnij własne umiejętności.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Osoby, które jeszcze nie przesłały czasu z biegu na 40 metrów i zdjęć z ćwiczeń, proszę o zrobienie tego jak najszybciej. Pozdrawiam!
15.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia wzmacniające – Tabata
Tabata. Trenujesz 20 sekund – 10 sekund odpoczywasz. Trening jest kompletny, tzn. znajdziesz w nim rozgrzewkę oraz rozciąganie.
—————————————————————————————————————————————–
Przypominam o przesyłaniu dokumentacji zdjęciowej lub filmików z Waszej aktywności fizycznej na adres: wfnspdytmarow@gmail.com
08-10.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia koordynacyjne – pajacyki.
Wiecie, że znane Wam ćwiczenie „pajacyki” można wykonać na wiele różnych sposobów?
Dziś w ramach lekcji wychowania fizycznego, po krótkiej rozgrzewce, wykonajcie różne rodzaje pajacyków. Maksymalnie 10 powtórzeń, pomiędzy każdymi kolejnymi zrób krótką przerwę. Jeśli Ci się uda, powtórz całość dwa razy.
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 3:
https://www.youtube.com/watch?v=i4_TnaMIcrY
—————————————————————–
Temat: Start niski, technika biegu krótkiego.
Waszym zadaniem jest wybranie odpowiedniego miejsca do wykonania biegu krótkiego na dystansie 40 metrów. Obranie (zaznaczenie) punktu startu oraz linii mety. Wykonanie biegu krótkiego ze startu niskiego z pomiarem czasu przy pomocy drugiej osoby.
Najlepszy z uzyskanych czasów prześlij na: wfnspdytmarow@gmail.com
Przypominam komendę startu (na miejsca —> gotów —> start!)
„na miejsca”:
- Biegacz przyjmuje pozycję klęku podpartego jednonóż, dłonie (kciuk i wyraźnie rozwarty palec wskazujący, do którego przylegają wyprostowane pozostałe palce) ustawione są przed linią startową na szerokości barków.
- Kończyny górne wyprostowane w stawach łokciowych ustawione niemalże pionowo.
- Głowa swobodnie opuszczona w dół
- Równomierne rozmieszczenie masy ciała na wszystkie punkty podparcia – umożliwia to rozluźnienie mięśni.
„gotów”:
- Biegacz wolnym ruchem unosi biodra nieco powyżej poziomu barków
- Przenosi masę ciała na kończyny górne
„start!”:
- Biegacz energicznie odbija się rękoma od bieżni
- Wykonuje zdecydowany ruch barkami w przód ku górze
- Noga zakroczna zostaje energicznie przeniesiona w przód
- Pracę nóg wspomaga naprzemianstronny obszerny wymach ramionami
W czasie pierwszych kroków, tułów jest mocno pochylony do przodu. Stopy przenoszone nisko nad podłożem.
——————————————————————————————————————————————————————————–
01-05.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała.
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek.
Podstawowe ćwiczenia wzmacniające nie powinny sprawić Tobie trudności. Obowiązkowo pamiętaj o wykonaniu rozgrzewki.
- Rozgrzewka
- Ćwiczenia
- Dobre samopoczucie
https://www.youtube.com/watch?v=hWGi9rNzuRk
lub
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek. Ćwicz ze mną!
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 2:
https://www.youtube.com/watch?v=jhEdZ5q5yoI
—————————————————————–
Temat: Zdrowe odżywianie się – produkty mleczne.
Obejrzyj kolejną część cyklu filmów edukacyjnych z przygodami Oli i Stasia.
Przygody Oli i Stasia. Produkty mleczne:
https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ
—————————————————————–
Temat: Gra planszowa (ruchowa) – Wykonuj ćwiczenia aby dotrzeć do mety.
Zagraj w grę ze znajomymi, rodziną. Potrzebujesz jedną kostkę a dla każdego gracza pionek.
Gra planszowa (ruchowa) – pobierz plik pdf
Zasady ustal przed grą samemu lub skorzystaj z mojej propozycji:
- Rzuć kostką, przesuń pionek o ilość oczek jaką pokazała kostka.
- Wykonaj zadanie (za rezygnacje z zadania cofasz się o 5 pól za próbę wykonania ale nie dokończenie ćwiczenia cofasz się o 3 pola)
- Ruch ma kolejna osoba.
- Gra kończy się gdy pierwsza osoba dotrze do mety. Ta osoba jest zwycięzcą, pozostali (przegrani) wykonują dodatkowe zadanie (możecie ustalić przed grą co to będzie) np. robią obiad, idą po zakupy, sprzątają dom itp.
Miłej zabawy!
————————————————————————————————————————————————————————————
25-29.05.2020r.
Temat: Własna drabinka koordynacyjna – Stwórz i ćwicz!
Stwórz własną drabinkę koordynacyjną. Wykonaj rozgrzewkę a następnie zaproponowane ćwiczenia przeze mnie a może znasz jeszcze inne?
https://damianrudnik.com/drabinkakoordynacyjna/
—————————————————————–
Temat: Quiz wiedzy o sporcie
Sprawdźcie swoją wiedzę sportową w różnych dziedzinach. Koniecznie podejmijcie wyzwanie!
Przyporządkuj mistrza do dyscypliny sportu:
Na samym dole tej strony są również inne propozycje testów wiedzy – zachęcam do ich wykonania.
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 1:
https://www.youtube.com/watch?v=tEungSYdx7A
—————————————————————–
Temat: Zdrowe odżywianie się – produkty zbożowe.
Obejrzyj kolejną część cyklu filmów edukacyjnych z przygodami Oli i Stasia. Odpowiedz na trzy pytania zawarte na końcu materiału filmowego.
Przygody Oli i Stasia. Produkty zbożowe:
https://www.youtube.com/watch?v=HSN9mM6lyzU
—————————————————————–
Plastyka:
19.06.2020r.
Temat: Rysuję, bo lubię – Podsumowanie pracy plastycznej w klasie 5.
Zastanów się, które prace z całego roku szkolnego sprawiły Ci największą radość i satysfakcję, Czy masz takie?
Dziś rysują tylko chętni – pracę na dowolny temat, dowolną techniką. Nie musisz już nic wysyłać.
———————————————————————————————————————————————————
05.06.2020r.
Temat: Kompozycja rytmiczna – Układy form w naturze
Podręcznik str.60-64
Zapoznaj się z tekstem i obejrzyj zdjęcia kompozycji rytmicznych. Kompozycja rytmiczna polega na ukazywaniu w regularnych odstępach wielu takich samych lub podobnych elementów plastycznych. Różne typy kompozycji tworzonych przez człowieka mają swoje odpowiedniki w naturze. Np. płatek śniegu, korona kwiatu, budowa muszli czy rośliny.
Twoim zadaniem jest nadal wykonanie dowolnej kompozycji statycznej lub dynamicznej. Liczne przykłady masz w podręczniku. Proszę napisz co przedstawia twoje dzieło, zrób zdjęcie i wyślij najlepiej na whatsapp- tel.793369987, Messengera lub pocztę mailową: gabiskr@poczta.onet.pl
——————————————————————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Temat: Kompozycja statyczna i dynamiczna
Podręcznik str.52-54
Zapoznaj się z tekstem i obejrzyj liczne zdjęcia kompozycji statycznych i dynamicznych. Kompozycja statyczna to taki układ elementów plastycznych, który sprawia wrażenie równowagi, niezmienności i spokoju. Kompozycja dynamiczna charakteryzuje się tym, że gdy na nią patrzymy, odnosimy wrażenie ruchu, niepokoju.
Twoim zadaniem jest wykonanie dowolnej kompozycji statycznej lub dynamicznej. Liczne przykłady masz w podręczniku. Proszę napisz co przedstawia twoje dzieło, zrób zdjęcie i wyślij najlepiej na whatsapp- tel.793369987, Messengera lub pocztę mailową: gabiskr@poczta.onet.pl
———————————————————————————————————————————————————————————–
Muzyka:
23.06.2020r.
Temat: Utwory instrumentalne – Podsumowanie pracy w roku szkolnym 2019/2020
Lekcja w podręczniku na str.168-1172
Poznacie dziś różne utwory do zagrania na flecie lub innym instrumencie. Zapoznaj się z nimi, jeśli któraś Cię szczególnie zainteresuje to wyszukaj ją i spróbuj zagrać.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
I udanych wakacji!
————————————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat: Piosenki z repertuaru dodatkowego
Lekcja w podręczniku na str.156-167
Poznacie dziś różne piosenki z dodatkowego repertuaru. Zapoznaj się z nimi, jeśli któraś Cię szczególnie zainteresuje to wyszukaj ją na you-tube i pośpiewaj.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie. I udanych wakacji!
——————————————————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat: Wakacje! Nauka piosenki „Lato, lato, lato czeka”
Lekcja w podręczniku na str.154-155
Poznamy dziś wakacyjną piosenkę „ Lato, lato, lato czeka”, w nawiązaniu do nadchodzących wakacji.
Posłuchaj naszej piosenki i spróbuj zaśpiewać
https://www.youtube.com/watch?v=hPfioB70WC0
Piosenkom wakacyjnym najczęściej towarzyszy gitara, wówczas śpiewanie staje się łatwiejsze. Mówimy wówczas o akompaniamencie.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie.
——————————————————————————————————————————————————————
26.05.2020r.
Temat: Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.
Lekcja w podręczniku na str.148-153
Poznamy dziś harcersko- wakacyjną piosenkę „Płonie ognisko w lesie”, w nawiązaniu do nadchodzących wakacji.
Posłuchaj naszej piosenki i spróbuj zaśpiewać
https://www.youtube.com/watch?v=rFjMVddH4OQ
posłuchaj innej piosenki harcerskiej „Stokrotka”
https://www.youtube.com/watch?v=WMbHZV0NPvA
Piosenkom harcerskim najczęściej towarzyszy gitara, wówczas śpiewanie staje się łatwiejsze. Mówimy wówczas o akompaniamencie.
Przepisz do zeszytu z muzycznego słowniczka ze str.153 pojęcie Akompaniament oraz Burdon.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie.
——————————————————————————————————————————————————————————-
Informatyka:
Webex:
https://meetingsemea22.webex.com/meet/pr1634754400
—————————————————————————————————————————————————-
Konsultacje online w poniedziałki i środy od godz. 10-11 na Skype:
https://join.skype.com/kZE3fkHwXHE3
—————————————————————————————————————————————————-
Materiały do zdalnej nauki dostępne na stronie:
Technika:
15.06.2020r., 22.06.2020r.
Temat: Jak przygotować zdrowy posiłek?
Zastanów się, kto w Twoim domu robi zakupy spożywcze, czy bierzesz w tym udział? Jakie produkty wybierasz, kiedy sam coś kupujesz. Czym kierujesz się podczas kupowania produktów spożywczych?
Zapoznaj się z materiałem ze strony e-podręczniki:
https://epodreczniki.pl/b/jestes-tym-co-jesz/PDvGe3TzQ
——————————————————————————————————————————
09.06.2020r.
Temat: Sprawdź, co jesz
Zapoznać się z tematem str. 68-70 podręcznik
———————————————————————————————————-
26.05.2020 r. oraz 02.06.2020r.
Temat: Zdrowie na talerzu`
Zapoznać się z tematem str. 64-67
Rozwiązać kartę pracy „Zdrowie na talerzu” . Rozwiązanie przesłać na adres e-mail aleksandra26@onet.eu w terminie do 09.06.2020r.
karta-pracy-zdrowie-na-talerzu
———————————————————————————————————————————–
Nauka własnej historii i kultury
24.06.2020r.
Temat lekcji: Buntes Deutschland. Podsumowanie II semestru.
Cele lekcji: uczniowie powtarzają i utrwalają wiadomości o Niemczech: stolicy, Landach, sprawdzają swoją wiedzę krajoznawczą.
- Powtórzcie i utrwalcie wiadomości o Niemczech. Kliknijcie na ten link: https://learningapps.org/view6301283 oraz ten: https://learningapps.org/view699720
- Sprawdźcie swoją wiedzę po roku nauki NWHK. Viel Spaß!!
—————————————————————————————————————–
10.06.2020r.
Temat lekcji: Znane postacie naszego regionu: Samuel Fränkel i Joseph von Eichendorff.
Cele lekcji: uczeń zna sylwetki słynnych mieszkańców regionu: Samuela Fränkla oraz Josepha von Eichendorffa.
- Sylwetki Samuela Fränkla oraz Josepha von Eichendorffa.
- Ich życiorysy oraz dokonania, miejsca z nimi związane.
- Ta lekcja odbędzie się online.
—————————————————————————————————————–
03.06.2020r.
Temat lekcji: Słynni Niemcy sportu, kultury, nauki, muzyki.
Cele lekcji: uczeń zna słynnych współczesnych Niemców i tych z historii, ze świata sportu, muzyki, kultury i nauki.
- Znani Niemcy ze świata sportu, kultury, nauki, muzyki…
- Krótkie życiorysy wybranych postaci, ich dokonania.
- Ta lekcja odbędzie się online.
—————————————————————————————————————–
27.05.2020r.
Temat lekcji: Deutsche Marke. Niemiecka marka w życiu codziennym
Cele lekcji: uczeń zna produkty słynnych marek niemieckich, zna ich logo, historię powstania
- Znane produkty niemieckiej marki w życiu codziennym.
- Historia wybranych marek: ,,Haribo” , ,,Adidas”, ,,Volkswagen”, ,,Milka”….
- Ta lekcja odbędzie się online.
—————————————————————————————————————–
Treść Zakładki
Kółko matematyczne:
19.06.2020r.
Temat: Zależności między jednostkami pola.
Plik pdf. Temat-Zależności-między-jednostkami-pola
——————————————————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem średniej arytmetycznej
——————————————————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat: Obliczenia zegarowe i kalendarzowe
- Uważnie obejrzyj materiałem ze stron:
- Obliczenia zegarowe: https://pistacja.tv/film/mat00134-obliczenia-zegarowe?playlist=98
- Obliczenia kalendarzowe: https://pistacja.tv/film/mat00136-obliczenia-kalendarzowe?playlist=98
- Proszę zapoznać się z informacjami na stronie: https://epodreczniki.pl/a/obliczenia-zegarowe-i-kalendarzowe/DpgQrZskD
3. Zapraszam na platformę MATZOO:
- Zamień na minuty: https://www.matzoo.pl/klasa6/zamien-na-minuty_38_238
- Ile to godzin: https://www.matzoo.pl/klasa6/ile-to-godzin_38_239
- Ile minut upływa: https://www.matzoo.pl/klasa6/ile-minut-uplywa_38_245
- Ile czasu upływa: https://www.matzoo.pl/klasa6/ile-czasu-uplywa_38_246
- Uzupełnij godzinę: https://www.matzoo.pl/klasa6/uzupelnij-godzine_38_247
- Jednostki czasu: https://www.matzoo.pl/klasa6/jednostki-czasu_38_503
- Dla chętnych plik do pobrania z zadaniami tekstowymi:
Zadania tekstowe – obliczenia zegarowe i kalendarzowe
Powodzenia
——————————————————————————————————————————————————–