Ramowy plan nauczania w okresie zawieszenia zajęć w klasie IV NSP DYTMARÓW
(ważny od 30 marca)
Poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | Piątek |
j. polski | j.polski | j.polski | j.polski | j.polski |
j.angielski | muzyka | j.angielski | przyroda | j.angielski |
matematyka | przyroda | historia | matematyka | plastyka |
technika | matematyka | matematyka | informatyka | j.m.n.niemiecki |
j.m.n.niemiecki | WF | WF | WF | W-F |
j.m.n.niemiecki |
Zajęcia z wychowawcą odbywają się w formie kontaktu z uczniami
Religia – praca zdalna, konsultacje indywidualne – 2 godziny
Wspomaganie: konsultacje indywidualne – praca zdalna.
Kółko przyrodnicze – 1 godzina konsultacji indywidualnych z nauczycielem – praca zdalna.
——————————————————————————————————————————————————————————
Przedmioty | Liczba godzin e-lekcji |
j. polski | 5 |
j. angielski | 3 |
Matematyka | 4 |
Przyroda | 2 |
Historia | 1 |
J.m.n.niemiecki | 3 |
Plastyka | 1 |
Informatyka | 1 |
Muzyka | 1 |
Technika | 1 |
WF | 4 |
Zajęcia z wychowawcą | 1 |
Razem | 27 |
——————————————————————————————————————————————————————————
Plan lekcji klasa IV (ważny do 27.03.2020r.)
Lp. | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
1. | J.polski | J.polski | J.polski | J.polski | J.polski |
2. | J.angielski | Muzyka | J.angielski | Przyroda | J.angielski |
3. | Matematyka | Przyroda | Historia | Matematyka | Plastyka |
4. | Technika | Matematyka | Matematyka | Informatyka | J.m.niemiecki |
5. | J.m.n.niemiecki |
Język polski:
25.06.2020r.
Temat: W krainach marzeń, snu i baśni – podsumowanie wiadomości.
- Zapoznajcie się z wierszem Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pt. „Sen psa” – podręcznik, str. 355 lub na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/o-czym-marzy-pies/DLhg0NtPS .
- Wykonajcie ćw. 6 i 7 na stronie https://epodreczniki.pl/a/o-czym-marzy-pies/DLhg0NtPS .
- Wybierzcie jeden fantastyczny opis z wiersza i narysujcie go w zeszycie.
- Wyszukajcie w wierszu wyrazy rymujące się do podanych w ćwiczeniu 12 na stronie https://epodreczniki.pl/a/o-czym-marzy-pies/DLhg0NtPS .
————————————————————————————————————————————–
24.06.2020r.
Temat: Przenosimy się w świat naszych ulubionych książek.
- Zapoznajcie się ze zdjęciami i fragmentem tekstu z serwisu internetowego Booklips – podręcznik, str. 338 lub na stronie internetowej http://booklips.pl/newsy/czytelnicy-biblioteki-z-moraga-pokazuja-jak-podczas-lektury-dziala-potega-wyobrazni-zobacz-zdjecia/ .
- Na podstawie pierwszego akapitu napiszcie, kto uczestniczy w projekcie?, gdzie?, co zrobili?, po co?
- Wybierzcie jedno zdjęcie, które waszym zdaniem najlepiej pokazuje, jak książka może pobudzać wyobraźnię i krótko uzasadnijcie swój wybór.
- Napiszcie, do świata której książki chcielibyście się przenieść i dlaczego.
—————————————————————————————————————–
23.06.2020r.
Temat: Krzysztof Kolumb jako postać historyczna i bohater utworu Władysława Broniewskiego.
- Przeczytajcie notatkę encyklopedyczną o Krzysztofie Kolumbie – podręcznik, str. 349 lub posłuchajcie na stronie o najważniejszych wyprawach Kolumba https://www.youtube.com/watch?v=UCd1wCzrJZk .
- Na podstawie notatki encyklopedycznej – podręcznik, str. 349 lub strony internetowej https://www.youtube.com/watch?v=UCd1wCzrJZk wypiszcie najważniejsze informacje o Krzysztofie Kolumbie.
- Zapoznajcie się z wierszem W. Broniewskiego pt. „ Kolumb” – podręcznik str. 351 lub na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/za-malo-swiata-za-morzami/DLbRBxeAW posłuchajcie audiobooka – ćwiczenie 4.
- Jakimi cechami musiał się odznaczać Krzysztof Kolumb, żeby poprowadzić wyprawę na nieznane lądy? Zanotujcie w kilku zdaniach w zeszycie swoje refleksje na ten temat.
—————————————————————————————————————–
22.06.2020r.
Temat: Po co nam spójnik? Zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
Celem lekcji jest powtórzenie wiadomości o orzeczeniu, zdaniu i równoważniku zdania, poznanie pojęcia spójnik.
- Wykonajcie zad. 1 i 2, str. 346 – podręcznik.
- Zapoznajcie się z wiadomościami na temat spójnika – ramki, podręcznik str. 347.
- Przekształćcie podane zdania tak, by nie zmieniła się ich treść – zadanie 4, str. 347.
- Poznajcie wiadomości na temat zdania pojedynczego i złożonego – podręcznik str. 348. Wiadomości te znajdziecie również na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/liczymy-orzeczenia-klucz-do-zdan-pojedynczych-i-zlozonych/D1CVTWY7e
—————————————————————————————————————–
19.06.2020r.
Temat: Wyrazy z literą „ ó”, których pisownię trzeba zapamiętać.
Celem lekcji jest poprawne pisanie pod względem ortograficznym oraz stosowanie reguł pisowni.
- Zapoznajcie się z opowieścią „ Jak dawniej bywało” zawierającą wyrazy z „ ó” niewymiennym – podręcznik, str. 340.
- Wykonajcie zad. 1 i 2, str. 342.
- Uzupełnijcie tabelkę z zad. 3, str.342 – w zeszycie.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Ortografia. Pisownia z „ó” niewymiennym wykonajcie ćw. 1, 2, 3, str. 102-103.
- Możecie zapoznać się z wiadomościami na temat reguł pisowni „ó” niewymiennego na stronie https://epodreczniki.pl/a/proba-krolewskiej-corki/D1CGOe60k .
—————————————————————————————————————-
15.06.2020r.
Temat: Czary Pana Wonki – wskazujemy elementy fantastyczne w powieści – R. Dahl „ Charlie i fabryka czekolady”.
Celem lekcji jest omówienie świata przedstawionego w powieści, wskazywanie bohaterów, rozróżnianie elementów fantastycznych i realistycznych w utworze.
Lekcja odbędzie się na platformie Webex o godzinie 9.15.
- Omawiamy elementy świata przedstawionego – wypiszcie: czas i miejsce akcji, bohaterów i wydarzenia w utworze.
- Przypomnijcie sobie cechy baśni i wypiszcie do zeszytu cechy baśni na podstawie książki pt. „Charlie i fabryka czekolady”.
- Opiszcie w zeszycie Charliego.
- Wykonajcie w formie ćwiczeń na stronie www.edunect.pl wskazane ćwiczenia.
- Możecie również pooglądać film pt. „Charlie i fabryka czekolady”.
—————————————————————————————————————–
10.06.2020r.
Temat: Chwile pełne emocji – R. Dahl „ Charlie i fabryka czekolady”.
Celem lekcji jest zapoznanie z utworem Roalda Dahla pt. „ Charlie i fabryka czekolady”, interpretowanie zachowań bohaterów.
- Przeczytajcie fragment utworu „Charlie i fabryka czekolady” – podręcznik, str. 343
i uzupełnijcie w zeszycie tabelkę – zad.2, str. 345. - Wykonajcie zad. 4, str. 346.
- Uporządkujcie wydarzenia z książki „Charlie i fabryka czekolady” Karta pracy – pobierz
- Wykonajcie wskazane zadania na stronie www.edunect.pl .
—————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat: Sprawdzian wiadomości.
- Celem lekcji jest sprawdzenie nabytych wiadomości.
- Odbierzcie pocztę e-mail z wiadomością zawierającą sprawdzian.
- Wykonajcie polecenia i odeślijcie mi na wskazany adres e-mail. Podam informację zwrotną na e-mail, Messenger lub WhatsApp.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.edunect.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto jeszcze nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
08.06.2020r.
Temat: Piszemy własną baśń.
Celem lekcji jest powtórzenie i utrwalenie wiadomości o baśniach.
Lekcja odbędzie się również na platformie Webex o godzinie 9.15.
- Przyjrzyjcie się planszy na stronach 334-335 w podręczniku, a następnie wykonajcie zad.1 ze str. 333.
- Przypomnijcie sobie, jakie baśnie poznaliście na lekcjach i wykonajcie zad.2, str.333 oraz cechy baśni http://scholaris.pl/resources/zip-resource/id/55120 .
- Ułóżcie własną baśń – uwzględniając wybrane słownictwo z ramki – podręcznik, str. 336 i zad. 3c).
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Różne formy wypowiedzi. Jak napisać baśń wykonajcie ćw. 1,2, str. 23-24.
- Wykonajcie wskazane zadania na www.edunect.pl.
—————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: Jaki utwór nazywamy baśnią?
Celem lekcji jest poznanie pojęcia baśń oraz omówienie elementów świata przedstawionego baśni.
- Przeczytajcie baśń pt. „Kopciuszek, czyli szklany pantofelek”- podręcznik, str.327
i wykonajcie słownie zadanie 1, str.332. - Ułóżcie pytania do tekstu, by dotyczyły elementów przedstawionych na rysunkach – zad. 2., str. 332 i wykonajcie zad. 3, str. 332 w zeszycie.
- Zapoznajcie się z wiadomościami na temat baśni umieszczonymi w ramce – str. 332.
- Wytłumaczcie, dlaczego Kopciuszek została nagrodzona -zad. 4. , str.332.
—————————————————————————————————————-
04.06.2020r.
Temat: Jak Zielony Kapturek uniknęła losu Czerwonego Kapturka?
Lekcja odbędzie się on-line na platformie Webex o godzinie 9:15.
Celem lekcji jest przypomnienie baśni o Czerwonym Kapturku i zapoznanie z tekstem „Zielony Kapturek” .
- Przypomnijcie sobie baśń o Czerwonym Kapturku https://basn.pl/bajki/czerwony-kapturek/ .
- Przeczytajcie tekst pt. „Zielony Kapturek” – podręcznik, str. 323.
- Wykonajcie zad. 1, str. 325.
- Określcie cechy bohaterów: Zielony Kapturek i Wilk – zadanie 2, str. 325.
- Napiszcie scenkę, w której przedstawicie inną sytuację, dzięki której Zielony Kapturek uniknie losu Czerwonego Kapturka. Możecie wprowadzić dodatkowego bohatera – zadanie 4, str. 325.
—————————————————————————————————————–
3.06.2020r.
Temat: Na planie filmowym.
Celem lekcji jest sprawdzenie stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu.
- Przeczytajcie fragment książki Ewy Chotomskiej pt. „Pamiętnik Felka Parerasa”- podręcznik, str. 319.
- Wykonajcie słownie zad.1, str.321.
- Przepiszcie tekst z zad. 3., str. 322 do zeszytu i uzupełnijcie go odpowiednimi wyrazami z ramki. Jeśli nie rozumiecie niektórych słów, sprawdźcie ich znaczenie
w słowniku https://sjp.pwn.pl . - Napiszcie kilkuzdaniową wypowiedź na temat filmu (lub przedstawienia w teatrze), które zrobiło na was duże wrażenie – zadanie 5., str. 322. Wykorzystajcie słownictwo
z ramki. - Możecie posłuchać nagrania Jak powstaje film na stronie https://epodreczniki.pl/a/jak-powstaje-film/D13tUqPlr .
—————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat: Na polowaniu z Wielkomiludem.
Zapraszam do udziału z lekcji online na platformie Webex o godz. 9.15.
Celem lekcji jest poznanie fragmentu utworu R. Dahla pt. „ Polowanie na sny”.
- Zapoznajcie się z tekstem pt. „Polowanie na sny” – podręcznik, str. 313- 316.
- Odpowiedzcie na pytania zawarte w zadaniu 1., str. 317.
- Opiszcie krainę, którą odwiedzają Wielkomilud i Zosia – zad.2., str.317.
- Wykonajcie w zeszycie zad. 3b), str.317., a zad. 4., str. 318 ustnie.
- Prześledźcie budowę i znaczenie wyrazów używanych przez bohatera. np. zdeptać , dreptać = zdreptać, okropny-jeszcze bardziej okropny = okropeczny .
- Jeżeli chcecie poznać historię Wielkomiluda możecie posłuchać nagrania na stronie https://epodreczniki.pl/a/sny-to-bardzo-tajemnicze-zjawiszcza/DeQbFIOxi .
—————————————————————————————————————–
01.06.2020r.
Temat: O różnych typach wypowiedzeń.
Celem lekcji jest rozpoznawanie typu wypowiedzeń.
Lekcja odbędzie się również na platformie Webex o godzinie 9.15.
- Zapoznajcie się z sytuacjami przedstawionymi na rysunkach zamieszczonymi
w podręczniku na str. 311 i wykonajcie ustnie zad. 1a), str. 312. - Przeczytajcie, co to jest wypowiedzenie oraz jakie są rodzaje wypowiedzeń, str.312.- podręcznik. Możecie również zapoznać się z zagadnieniem na stronie https://epodreczniki.pl/a/wypowiedzenia-i-ich-rodzaje/D1Eikt9tC .
- Wykonajcie zadanie 2 i 3, str. 313.
- W zeszycie ćwiczeń, część 2. Nauka o języku. Wypowiedzenie oznajmujące, pytające, rozkazujące wykonajcie ćw.1 i 2, str. 72-73.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.eduncet.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat: Kiedy sen nie chce przyjść…
Celem lekcji jest poznanie wiersza J. Ratajczaka, wyszukiwanie przenośni i tworzenie opowiadania z elementami fantastycznymi.
- Przeczytajcie wiersz Józefa Ratajczaka pt. „Przed nocą” – podręcznik, str.310.
- Wykonajcie w zeszycie zadanie 1 ze str.310.
- Wpiszcie do zeszytu. We wskazanych fragmentach występują przenośnie, dzięki którym noc, zegar, kurz, muchy, pająk , drzewa nabierają cech istot myślących, mających podjąć działania pomocne w nadejściu snu. O śnie mówi się w wierszu jak
o bardzo delikatnej, lękliwej istocie. Wskażcie inne przykłady tego sposobu mówienia – zad.1b. / 311. - Wykonajcie zad. 3., str. 311 i wyślijcie mi na pocztę e-mail na środę.
—————————————————————————————————————-
28.05.2020r.
Temat: Czas na zmiany. J. Tuwim „Dyzio marzyciel”.
Lekcja odbędzie się on-line na platformie Webex o godzinie 9:15.
Celem lekcji jest zapoznanie z wierszem J. Tuwima oraz opisywanie sytuacji przedstawionej w utworze.
- Przeczytajcie wiersz Juliana Tuwima pt. „Dyzio marzyciel” – podręcznik, str. 308 lub posłuchajcie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=1MUZAHMpGUo .
- Opiszcie sytuację ukazaną w utworze – zad.1. 309.
- Wyobraźcie sobie, że chmury i niebo możecie zmieniać tak, by życie ludzi stało się lepsze. Podajcie pomysły wykorzystania chmur i nieba i jak się zmieni życie ludzi.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.edunect.pl i wykonajcie wskazane ćwiczenia, kto jeszcze nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
27.05.2020r.
Temat: W świecie wyobraźni.
Celem lekcji jest opisywanie wyobrażeń związanych z fotografią.
- Opiszcie słownie swoje wyobrażenia związane z fotografią przedstawiającą chmury – podręcznik str. 306 – zad.1 (zadanie wstępne).
- Przeczytajcie komiks – podręcznik, str.307 i opiszcie o zdarzeniu przedstawionym w komiksie. Wykorzystajcie słownictwo zapisane w zadaniu 1., str.308.
- Wyjaśnijcie, czym się różnią wyobrażenia Linusa od skojarzeń Charliego Browna – zad.2.,str.308.
- Przemyślcie, dlaczego Charlie Brown zmienił zdanie.
—————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat: Opowiedzieć ciekawie historię.
Lekcja odbędzie się również na platformie Webex o godz. 9:15.
Celem lekcji jest posługiwanie się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny, rozpoznawanie znaczeń niewerbalnych środków komunikacji (np. gest, mimika, postawa ciała).
- Przyjrzyjcie się planszy i na jej podstawie ustalcie, kogo i w jakiej sytuacji przedstawiono, nazwijcie emocje towarzyszące wypowiedzi bohatera – zad. 2/305.
- Wykonajcie ustnie zad. 3, str.305.
- Wymyślcie historię, którą mógłby opowiedzieć chłopiec przedstawiony na ilustracji. Opowiedzcie ją swoim rodzicom. Pamiętajcie o sformułowaniach pozwalających zainteresować słuchaczy (ramka).
- Wypiszcie do zeszytu sformułowania z ramki str. 305.
—————————————————————————————————————–
25.05.2020r.
Temat: Sprawdzę się!
Celem lekcji jest samodzielna praca uczniów, sprawdzenie poprawności wykonania zadań.
Lekcja odbędzie się również na platformie Webex o godzinie 9:15.
- Zapoznajcie się z tekstem pt. „ Piłka”- podręcznik str. 301.
- Wykonajcie zadania do tekstu – podręcznik, str. 302-303. Zadanie 10, str. 303 prześlijcie mi na e-mail, na piątek.
- Śledźcie na bieżąco stronę www.eduncet.pl i wykonujcie wskazane zadania, kto nie zrobił.
—————————————————————————————————————–
Matematyka:
25.06.2020r.
Temat: Odejmowanie ułamków dziesiętnych
Przeanalizuj materiał na platformie- podręczniki:
https://epodreczniki.pl/a/odejmowanie-liczb-dziesietnych/DArliL3Ty
Wykonaj na zadania z umieszczone na tej platformie.
To już nasza ostatnia lekcja matematyki w tym roku szkolnym. Ten rok szkolny był wyjątkowy i zupełnie inny niż wszystkie, ale daliście radę!. Dziękuję wszystkim za udział oraz aktywność na zajęciach. Dziękuję również rodzicom za pomoc i poświęcony czas. Jesteście mistrzami!
———————————————————————————————————————————–
24.06.2020r.
Temat: Dodawanie ułamków dziesiętnych
Zapoznać się z tematem lekcji str. 198-199
Rozwiązać zad. 1,2, 5, 6 str. 82-83 zeszyt ćwiczeń
————————————————————————————————————————————————–
22.06.2020r., 23.06.2020r.
Temat: Porównywanie ułamków dziesiętnych
Zapoznać się z tematem lekcji str. 194-195 podręcznik
Rozwiązać zad. 1,2,3,4,5 str. 80 zeszyt ćwiczeń
—————————————————————————————————————————————————
15.06.2020r.
Temat: Różne zapisy tego samego ułamka
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem lekcji str. 191- 192 podręcznik
Rozwiązać str. 79 zad. 1,2,3
————————————————————————————————————————————————
10.06.2020r.
Temat: Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych
Zapraszam do udziału w lekcji online na platformie Edunect
Rozwiązać zad. 1,2,4,5 Str.77-78 zeszyt ćwiczeń
Zad. domowe zad. 3 str. 76
————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat: Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych
Zapraszam do udziału w lekcji online o godz. 11.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem str. 186-187 podręcznik
Rozwiązać zad. 9,11 str. 74 ćwiczenia
————————————————————————————————-
08.06.2020r.
Temat: Sprawdzian z działu ułamki zwykłe
Sprawdzian odbędzie się o godz. 15.00 na platformie Edunect.
Kryteria oceny: poprawność wykonania zadań.
——————————————————————————————————-
03.06.2020r. oraz 04.06.2020r.
Temat: Ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, …..
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem str. 182-183 podręcznik
Rozwiązać zdania 1-7 ze str. 72-73 zeszyt ćwiczeń
Sprawdzian z działu ułamki zwykłe odbędzie się w poniedziałek 8.06.2020 r. na platformie Edunect po godz. 15.00.
————————————————————————————————————————
01.06.2020r.,02.06.2020r.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Rozwiązać zadania powtórzeniowe str. 70 – 71 zeszyt ćwiczeń
Test z dodawania i odejmowania ułamków będzie udostępniony na platformie Edunect po godz. 15.00. Termin rozwiązania zadań do 03.06.2020 r.
Kryteria oceniania: poprawność rozwiązania testu
————————————————————————————————————————
27.05.2020r.
Temat: Odejmowanie ułamków zwykłych
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem str. 175-176 podręcznik
Rozwiązać zadania 1,2,3,5,6 zeszyt ćwiczeń oraz zad. 8 str. 177 podręcznik
Zad. Domowe zad. 1,2 str. 176 – 177 podręcznik
————————————————————————————————————————
26.05.2020r.
Temat: Dodawanie ułamków zwykłych
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Zapoznać się z tematem str. 173 podręcznik
Rozwiązać zadania od 1 do 10 str.65-66 zeszyt ćwiczeń
————————————————————————————————————————
25.05.2020r.
Temat: Ułamki jako wynik dzielenia
Zapraszam do udziału w lekcji online, która odbędzie się o godz. 11.00 na platformie Webex
Rozwiązać zad. zad. 2 str. 172 oraz zad. 3,4 str. 172 podręcznik
————————————————————————————————————————
Historia:
24.06.2020r.
Temat: Ku współczesnej Polsce– powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
- Powtórz z podręcznika wiadomości z podsumowań lekcji To już wiem! ze stron 113-147.
- Wykonaj zadania podsumowujące rozdział Ku współczesnej Polsce – podręcznik str. 148.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————————-
10.06.2020r.
Temat: „ Solidarność” i jej bohaterowie.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Solidarność i jej bohaterowie” 142-147.
- Zwróć uwagę:
- w jakich okolicznościach powstała Solidarność,
- kim byli bohaterowie Solidarności
- w jaki sposób Solidarność wpłynęła na zmiany w Polsce.
- Zapisz w zeszycie kiedy powstała Solidarność i jakie były przyczyny i skutki tego wydarzenia- str. 143.
- Na podstawie infografiki 144-145 wymień głównych działaczy Solidarności.
- W jaki sposób Solidarność wpłynęła na zmiany w Polsce- punkt 5 z podsumowania To już wiem! 147.
- Powodzenia!
————————————————————————————————————————————————
03.06.2020r.
Temat: Jan Paweł II- papież pielgrzym.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Jan Paweł II- papież pielgrzym.” 136-141.
- Zwróć uwagę:
- jakie były zainteresowania młodego Karola Wojtyły,
- dlaczego Jan Paweł II przeszedł do historii jako papież pielgrzym
- jak przebiegał pontyfikat Jana Pawła II.
- Zapisz w zeszycie co to jest pontyfikat i konklawe- str. 137.
- Napisz, w którym roku Karol Wojtyła został wybrany na papieża i ile trwał jego pontyfikat.
- Na podstawie infografiki str. 138-139 wyjaśnij, dlaczego Jan Paweł II jest nazwany papieżem pielgrzymem.
- Powodzenia!
—————————————————————————————————————————————————–
27.05.2020r.
Temat: Pilecki i Inka – żołnierze niezłomni.
- Przeczytaj w podręczniku temat „Pilecki i Inka – żołnierze niezłomni.” 132-134.
- Zwróć uwagę:
- jakie były losy Witolda Pileckiego i Danuty Siedzikówny,
- dlaczego część Polaków kontynuowała walkę po zakończeniu II wojny światowej.
- Zapisz w zeszycie punkt 1 i 4 z podsumowania To już wiem!- 135.
- Powodzenia!
———————————————————————————————————————————————————————-
Przyroda:
25.06.2020r.
Temat lekcji: Podsumowanie działu 7. Podsumowanie pracy w roku szkolnym 2019/2020
Podręcznik str. 202-203
Przeczytaj 15 punktów na podsumowanie działu 7.Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń ze stron 120, 122.
To nasza ostatnia lekcja przyrody w tym roku szkolnym. Dziękuję wszystkim za udział, za pracę zdalną i chęci. Mam nadzieję, że w klasie 5 spotkamy się na lekcjach na żywo.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
———————————————————————————————————————————————————-
23.06.2020r.
Temat lekcji: Na polu uprawnym.
Podręcznik str. 198-201
W Polsce najczęściej uprawia się takie zboża jak: żyto, pszenica, jęczmień, owies i kukurydza.
Do najczęściej uprawianych w Polsce roślin warzywnych należą: ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka, seler, cebula i kapusta.
Zapoznaj się z różnymi gatunkami zbóż, obejrzy ich zdjęcia a najlepiej naucz się rozpoznawać je na polu.
Narysuj w zeszycie jedno zboże (kłos i ziarna) i opisz krótko. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń ze stron 118, 119.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
————————————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat lekcji: Na łące- lekcja na platformie webex o godz.12.30.
Podręcznik str.193-197
Łąka jest środowiskiem życia wielu zwierząt. Porastają ją głównie trawy i inne rośliny zielne. Ma ogromne znaczenie dla człowieka.
Zapoznaj się z różnymi gatunkami roślin łąkowych podzielonych w podręczniku na :
– kwitnące na żółto np. jaskier ostry
– kwitnące na biało np. stokrotka pospolita
– kwitnące na różowo np. firletka poszarpana
– kwitnące na fioletowoniebiesko np.szałwia łąkowa
Narysuj w zeszycie po jednej roślinie z każdego koloru i opisz krótko.
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń ze stron 116, 117.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
——————————————————————————————————————————————————–
04.06.2020r.
Temat lekcji: Jakie drzewa rosną w lesie?
Podręcznik str.187-192
Na tej lekcji dowiesz się, czym się różnią od siebie drzewa iglaste od drzew liściastych oraz jakie gatunki drzew rosną w Polsce. Poznamy 6 najpopularniejszych drzew iglastych i 6 najpopularniejszych drzew liściastych. Narysuj w zeszycie i opisz jedno, wybrane przez Ciebie drzewo iglaste i jedno liściaste.
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń ze stron 113, 114,115 ( zadanie -obserwacja jest dla chętnych). Jeżeli miałbyś z czymś problem to poczekaj do lekcji on-line we wtorek 9.06.20 , wtedy wyjaśnimy).
Proszę rozwiązywać zadania z Edunect- Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie- Powtórzenie cz.1/2. Lekcja jest wskazana dla uczniów. Macie na to tydzień czasu do 10.06.20.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
———————————————————————————————————————————————————-
02.06.2020r.
Temat lekcji: Las ma budowę warstwową- lekcja na platformie webex o 12.30.
Podręcznik str.181-186
Na tej lekcji dowiesz się, wygląda życie w lesie, przypomnisz sobie jakie warstwy tam występują i jakie organizmy zamieszkują. Obejrzyj dokładnie zdjęcia różnych organizmów roślinnych i zwierzęcych i pospolitych gatunków grzybów. Wykonaj w zeszycie ćw. 2 na str.186 z podręcznika.
Wspólnie na lekcji on-line wykonamy ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń na str.110, 111,112.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
————————————————————————————————————————————————————————–
28.05.2020r.
Temat lekcji: Warunki życia na lądzie
Podręcznik str.177-180
Na tej lekcji dowiesz się, jak organizmy lądowe musiały się dostosować do warunków panujących na obszarach zimnych, gorących, suchych lub wilgotnych. Obejrzyj dokładnie zdjęcia różnych organizmów roślinnych i zwierzęcych i ich sposoby przystosowania.
Przepisz do zeszytu, jako notatkę, dwa wybrane punkty z „ To najważniejsze!” na str.180.
Obejrzyj 9 minutową lekcję.
https://www.youtube.com/watch?v=twtmYN6uflc
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń na str.108,109. Sprawdzimy je we wtorek na lekcji on-line.
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
—————————————————————————————————————————————————————-
26.05.2020r.
Temat lekcji: Życie w jeziorze
Podręcznik str.171-176.
Na tej lekcji dowiesz się, jakie strefy życia występują w jeziorze i dlaczego w każdej z nich panują odmienne warunki życia. Obejrzyj dokładnie zdjęcia różnych organizmów roślinnych i zwierzęcych.
Lekcja odbędzie się na platformie webex- 26.05.20 o godz.12.30.
Ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń na str.105,106,107 wykonamy wspólnie na lekcji. Pozostali, którzy z różnych powodów nie mogą brać udziału w lekcji, muszą wykonać je samodzielnie
Jeśli miałbyś jakieś problemy to dzwoń lub pisz, do wyboru: WhatsApp 793369987 lub Messenger lub na adres mailowy gabiskr@poczta.onet.pl.
——————————————————————————————————————————————————————————-
Język angielski:
24.06.2020r.
Temat: Where are you going to stay on summer holiday ?
Wybierz sobie miejsce, w którym chciałbyś spędzić wakacje.
To może być wszędzie, nawet w kosmosie. Opisz to miejsce.
Swój opis prześlij do mnie : hwiatr32@gmail.com
———————————————————————————————————————————————————-
22.06.2020r.
Temat: Talking about the weather .
Jak pewnie wiesz, pogoda to ulubiony temat rozmowy Brytyjczyków. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia na s.71.
Proszę, prześlij do mnie ćwiczenia.
———————————————————————————————————————————————-
19.06.2020r.
Temat: Dug’s sports hero. – Przypomnienie wyrazów pytających.
- Podręcznik, s.112. Przeczytaj historyjke w komiksie i odpowiedz na pytania w ćw.2.
- Na s.113 prześledź dokładnie tabelkę. Znajdziesz w niej przypomnienie wyrazów pytających :
WHO ? –kto?
WHAT ? – co?
WHEN ? – kiedy ?
WHERE ? – gdzie ?
WHOSE ? – czyj, czyja, czyje ?
HOW MANY ? – ile?
- Ustnie wykonaj ćw.3 – 5 i ćw.7, 113.
- Wypełnij w zeszycie ćwiczeń s.70.
—————————————————————————————————————————————————-
15.06.2020r.
Temat: I listen to classical music. – Używamy czasu Present Simple.
- Przeczytaj komiks na s.82 podręczniku. Kto robi śniadanie?
- Ćw.2, s.82, kto wykonuje te czynności , Alex, Jen czy oboje?
W tabelce jest przypomnienie czasu Present Simple. Pamiętaj o dodaniu końcówki –s w 3. osobie liczby pojedynczej.
- W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia ze strony 69 ( ćwiczenie 5 też, nie szkodzi ,że jest z gwiazdką J)
———————————————————————————————————————————————————
10.06.2020r.
Temat: I like that. –Rozmawiamy o sporcie.
- Podręcznik, s.108. Który ze sportów jest twoim ulubionym? Napisz w zeszycie:
My favourite sport is………
- Połącz nazwy sportów w ramce na s.109 ze zdjęciami na s.108:
badminton – badminton
basketball – koszykówka
cycling – kolarstwo
football – piłka nożna
hockey – hokej
ice – skating – łyżwiarstwo
roller skating – jazda na rolkach
sailing – żeglarstwo
skateboarding – jazda na desce
skiing – narciarstwo
swimming – pływanie
table tenis – tenis stołowy
taekwondo – taekwondo
tennis – tenis
volleyball – siatkówka
windsurfing – pływanie na desce z żaglem
- Ćwiczenie 3: napisz wyrazy , które powstaną z podanych liter.
- Podziel dziedziny sportów na 4 grupy:
– indor sports – sporty uprawiane w pomieszczeniach
– outdoor sporets – sporty uprawiane na dworze
– team sports – sporty drużynowe
– winter sports – sporty zimowe
– water sports – sporty wodne
- Przyjrzyj się ramce i uzupełn8j ćw.5, s.109.
- Ćwiczenie 6: Jakie sporty oni uprawiają? Uzupełnij zdania pod obrazkami nazwami
sportów i czasownikami DO, GO i PLAY w odpowiedniej formie.
- Uzupełnij zdania – ćw.7 nazwami sportów, dodaj : go, do ,play tam gdzie to konieczne.
————————————————————————————————————————————————————
08.06.2020r.
Temat: Pets in the UK. My pet.
- Podręcznik, ss.106 – 107. Przeczytaj tekst I połącz jego części 1- 3 z właściwym zdjęciem A – D ( jedno zdjęcie jest dodatkowe).
- Ćwiczenie 3, s.107. Przeczytaj tekst ponownie i odpowiedz w zeszycie na pytania.
- Ćwiczenie 4, znajdź w tekście podane przymiotniki. Zapisz ich polskie znaczenie w zedzycie.
- Wykonaj plakat o swoim ulubionym zwierzęciu ( jeśli go nie masz – napisz o wymarzonym). Jeśli wolisz , nagraj krótki filmik. Oczywiście ,prześlij prace do mnie.
——————————————————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat: My pet. Praca z tekstem i powtórzenie rozdziału 7.
- Podręcznik, s.105. Przeczytaj tekst „My perfect pet”. W zeszycie odpowiedz na pytania z ćw.10.
- Zeszyt ćwiczeń. Strona 66.Wykonaj ćwiczenia, dotyczące trzech obszarów językowych:
-vocabulary
-grammar
-speaking
- Zeszyt ćwiczeń, s.67. Wykonaj trzy ćwiczenia w ‘Word blog :Animals.’, a następnie ćwiczenie w Fun Spot.
————————————————————————————————————————————–
03.06.2020r.
Temat: My pet. – Piszemy e –mail o naszym ulubieńcu.
- Przeczytaj w podręczniku, s. 102, ćw.6 e-mail Martina do Jen o szczeniaczku. Przeczytaj wskazówki , jak pisać maila:
- Zacznij od Hi/Hello…
- Po imieniu w nagłówku dajemy przecinek, np. Hi Peter,
- Na zakończenie napisz swoje imię
- Przeczytaj DRAFT.
- Zeszyt ćwiczeń, s.65. Wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3 i 4.
- Ćwiczenie 5 wykonaj w zeszycie ( to e-mail).
—————————————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat: Amazing animals. – Niezwykłe zwierzęta.
- Podręcznik, s.101, ćw.1. W zeszycie , podaj nazwy zwierząt , które:
a.pływają bardzo dobrze,
b.jedzą dużo,
c.potrafią śpiewać.
- Przeczytaj tekast. Dopasuj teksty 1 – 3 do fotografii 1 – 3.
- Przeczytaj tekst jeszcze raz i odpowiedz na pytania w ćw.3 dla kzdego ze zwierząt.
- Ćw.4, w zeszycie , połącz obrazki 1 – 6 z przymiotnikami:
cute – śliczny, uroczy
dangerous – niebezpieczny
fast – szybki
slow – wolny
strong – silny
ugly – brzydki.
——————————————————————————————————————————————————-
27.05.2020r.
Temat: Suprdug’s interwiew. – Tworzymy pytania w czasie Present Simple.
- Podręcznik, s.98, ćw.3. Przeczytaj komiks i wybierz właściwą odpowiedź. Zapisz ją w zeszycie.
- Na kolejnej stronie, s.99 prześledź tabelkę , która pokazuje , jak tworzymy pytania w
Czasie Present Simple. W pytaniach stosujemy operator
DO ( dla I, YOU, WE, THEY)
DOES (dla HE, SHE, IT).Wtedy w czasowniku już nie ma końcówki –s.
Odpowiedzi krótkie też tworzymy przy pomocy DO , a dla 3.os. l.poj. DOES.
- Podręcznik, s.99 , ćw.4, uzupełnij pytania reportera przy pomocy DO lub DOES i napisz do nich krótkie odpowiedzi.
- Ćwiczenie 7, napisz w zeszycie pytania do Kida.
- Zeszyt ćwiczeń – s.62, ćw.1 – 5.
———————————————————————————————————————————————
25.05.2020r.
Temat: More activities with Present Simple Tense.
- Pamiętaj, że tworząc zdania przeczące w czasie Present Simple używamy operatora DO, a w 3.osobie l.poj. – DOES ( wtedy w czasowniku nie ma końcówki –s).
Np. I like apples. – I don’t like oranges.
He likes apples – He doesn’t like oranges.
- Wykonaj ćwiczenia 1 – 6, s.61 w zeszycie ćwiczeń.
- Przeczytaj tekst o rekinach – zeszyt ćwiczeń , s. 64 i zrób ćw.1 – 4.
—————————————————————————————————————————————————-
Język m.n. niemiecki:
23.06.2020r.
Temat lekcji: DACHL- Perlenkette. Powtórzenie wiadomości.
Cele lekcji: uczniowie znają kraje niemieckojęzyczne, powtarzają i utrwalają materiał językowy
- Przez cały rok szkolny zbieraliście informacje w DACHL – Perle, sprawdźcie teraz swoją wiedzę, grając w grę planszową na str. 94 w podręczniku.
- A teraz zagrajcie w kolejną na str. 96 -97. Viel Spaß und schöne Sommerferien!!!
————————————————————————————————————–
22.06.2020r.
Temat lekcji: Fit in Deutsch – Training. Lesen. Powtórzenie.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstów pisanych, utrwalają słownictwo nt. rodziny, domu i otoczenia
- Dziś kształtujemy Leseverstehen, czyli rozumienie tekstu pisanego.
- Dlatego zróbcie zadanie 4, str. 103 w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————–
19.06.2020r.
Temat lekcji: ,, In Wien” – Filmbox, praca z filmem
Cele lekcji: uczniowie poznają najważniejsze informacje o stolicy Austrii: zabytkach, znanych osobistościach, kształtują umiejętność rozumienia tekstu ze słuchu.
- Obejrzyjcie film ,, Wien Teil I”, ćwiczenia str. 100, pamiętajcie film jest na stronie chmura.klett.pl
- Wykonajcie zadania do filmu: 1, 2,3, str.100.
————————————————————————————————————–
15.06.2020r.
Temat lekcji: Bist du schon fit in Deutsch? Powtórzenie, samokontrola.
Cele lekcji: uczniowie powtarzają i utrwalają słownictwo nt. kraju pochodzenia oraz języków, ćwiczą poprawną pisownię.
- Kończymy Kapitel 4, dlatego przypomnijcie sobie kącik ,,Du kannst…”- podręcznik, str. 80- a kącik kreatywny dla tych, którzy jeszcze nie są zmęczeni!
- A teraz – Bist du schon fit in Deutsch? – str. 112 – Viel Erfolg!!
—————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat lekcji: : Wir singen ,,Wir sprechen Deutsch”. Śpiewanie piosenki, ćwiczenie rozumienia tekstu pisanego
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, ćwiczą poprawną wymowę.
- Przeczytajcie ciekawostkę w kąciku ,,DACHL- Perle” 78, podręcznik
- Poćwiczcie ,,Aussprache” (str. 79), a potem pośpiewajcie- przypomnijcie sobie wasze ulubione piosenki i zapoznajcie się z piosenką ,,Wir sprechen Deutsch”- pamiętajcie, wszystkie nagrania są na stronie chmura.klett.pl
- zróbcie do piosenki zad. 1 w ćwiczeniach, str. 97, zad. 2 dla tych, którzy chcą.
————————————————————————————————————–
08.06.2020r.
Temat lekcji: Hallo! Ich bin Christian. Rozumienie globalne tekstu.
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, ćwiczą głośne czytanie oraz wymowę.
- Na poprzedniej lekcji doskonaliliście umiejętność rozumienia tekstu ze słuchu, tym razem poćwiczcie rozumienie tekstu pisanego. Zapoznajcie się z tekstem maila, podręcznik, str. 79, zad. 11, odpowiedzcie ustnie na pytania do tekstu.
- Jako powtórzenie zróbcie ustnie zadania 12,13, str. 79 podręcznik oraz zad. 12, 13 str. 94 w ćwiczeniach.
—————————————————————————————————————–
05.06.2020r.
Temat lekcji: Woher kommt Caroline? Ćwiczenie rozumienia ze słuchu
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstów ze słuchu, utrwalają słownictwo nt. pochodzenia (kraj, język)
- Na dzisiejszej lekcji będziemy ćwiczyć umiejętność rozumienia ze słuchu. Na początek zróbcie zad. 10, str. 78, rozwiązanie wpiszcie do zeszytu, temat jw. Zacznijcie od wytłuszczonych części zdań i dopiszcie rozwiązanie.
- A teraz też zadanie ze słuchu w ćwiczeniach, str. 93, zad. 10. Pamiętajcie, że nagrania są na chmura.klett.pl .
—————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat lekcji: Sprichst du Polnisch? Informacje nt. znajomości języków obcych
Cele lekcji: uczniowie znają i używają czasownika ,,sprechen”,znają nazwy języków po niemiecku, ćwiczą wymowę oraz pisownię
- Ta lekcja jest przeznaczona na utrwalenie użycia i odmiany czasownika ,,sprechen”. Dlatego zacznijcie od zad. 8, str.77 w podręczniku. Ułóżcie dialogi wg wzoru.
- Teraz przejdźcie do ćwiczeń i zróbcie zad. 6, str.91 oraz zad. 9, str. 92. W zadaniu 7, str. 92 nie musicie układać wszystkich trzech zdań- wystarczy jedno.
————————————————————————————————————–
01.06.2020r.
Temat lekcji: Hier spricht man Deutsch. Odmiana czasownika ,,sprechen”
Cele lekcji: uczniowie znają i używają czasownika ,,sprechen”,znają nazwy języków po niemiecku, ćwiczą wymowę oraz pisownię
- Na dzisiejszej lekcji poznacie odmianę czasownika ,,sprechen” czyli ,,mówić”. Skoro ludzie pochodzą z różnych krajów, to mówią również różnymi językami. A jakimi? O tym dowiecie się w podręczniku na str. 76.
- Skoro znacie już nazwy języków, to przejdźcie do Grammatikecke na str. 77. Wyrażenie ,,spricht man” oznacza ,,mówi się”, czyli: ,,In Brasilien spricht man Portugiesisch” znaczy: ,,W Brazylii mówi się po portugalsku”. Poćwiczcie te wyrażenia układając takie właśnie zdania.
- Przejdźcie do ćwiczeń i zróbcie zad. 8, str. 92. Zwróćcie uwagę na końcówki!! Co zauważyliście w odmianie w liczbie pojedynczej?
—————————————————————————————————————–
29.05.2020r.
Temat lekcji: Ich komme aus…. Ich wohne in…… Pytania Wo? Woher?
Cele lekcji: uczniowie znają nazwy wybranych państw, rozróżniają pytania ,,wo?”, ,,woher?”, znają czasownik ,,kommen”
- Jako powtórzenie poprzedniej lekcji zróbcie ustnie zad. 4, str. 75 w podręczniku,
- Teraz przejdźcie do ćwiczeń: najpierw odmieńcie czasownik ,,kommen”- ,,pochodzić”, zad. 2, str. 90 i jako utrwalenie odmiany zad. 3.
- Zadanie 4 służy temu, żebyście odróżniali pytania ,,wo?” i ,,woher?”. Jeśli pytamy o miejsce zamieszkania używamy pytania ,,wo?”, a w odpowiedzi przyimka ,,in”, np. Wo liegt Wien? In Österreich. Z kolei kiedy pytamy o pochodzenie, to używamy pytania ,,wohin?”, a w odpowiedzi przyimka ,,aus”, np. Woher kommt Herr Malin? Aus Deutschland. Na koniec zróbcie zad. 4 , str. 91.
—————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat lekcji: : Woher kommst du? Pytanie o pochodzenie osób, przyimek ,,aus”
Cele lekcji: uczniowie pytają o pochodzenie innych osób, znają niemieckie nazwy wybranych krajów
- Głównym zagadnieniem tej lekcji jest pytanie: ,,Woher kommst du?” czyli ,,Skąd pochodzisz?” Poćwiczcie to pytanie wykonując zad. 2, str. 74 w podręczniku, zaproście znajomych! Na pewno zauważyliście, że na to pytanie odpowiadamy używając przyimka ,,aus” :,,z”, mówi o tym Grammatikecke, str. 75.
- Teraz poznajcie niemieckie nazwy niektórych krajów europejskich, str. 75, przy okazji poćwiczcie Waszą znajomość mapy oraz symboli na autach, wszystkie są Wam znane?
- Na zakończenie zróbcie zad. 1, str. 89 w ćwiczeniach.
————————————————————————————————————–
25.05.2020r.
Temat lekcji: Die Nachbarn von Familie Malin. Praca z tekstem
Cele lekcji: uczniowie kształtują umiejętność rozumienia tekstu pisanego, ćwiczą wymowę oraz pisownię
- Rozpoczynamy Kapitel 4. Zapoznajcie się z tekstem na str. 73, podręcznik, czytajcie go na głos. Teraz zróbcie ustnie zad. 1a.
- Część 1 b zróbcie w zeszytach, temat jw.
- I wreszcie część 1 c: odpowiedzcie ustnie na pytania do tekstu.
—————————————————————————————————————–
Wychowanie fizyczne:
22-25.06.2020r.
Temat: ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem nietypowego przyboru.
Zachęcam do wykonania ćwiczeń z balonem przedstawionych w filmie poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=O9FIhGaJFdk
—————————————————————–
Temat: Poznajemy konkurencje lekkoatletyczne.
Biegi dzielą się na:
- sprinty, biegi krótkie: 60m (hala), 100 m, 200 m, 400 m, sztafety 4×100 m i 4×400 m.
- biegi średnie: 800 m i 1500 m oraz 1 mila (konkurencja nieolimpijska występująca na niektórych mityngach).
- biegi długie: 3000 m (konkurencja nieolimpijska), 3000 m z przeszkodami, 5000 m, 10 000 m, półmaraton (21 097 m) i maraton (42 195 m).
- biegi przez płotki: 60 m (hala), 100 m (kobiety), 110 m (mężczyźni), 400 m (kobiety i mężczyźni).
Chód sportowy:
Mężczyźni startują najczęściej na dystansach: 5000 m (hala), 20 km i 50 km,
a kobiety na: 3000 m (hala), 5000 m, 10 000 m i 20 000 m.
Rzuty:
- pchnięcie kulą,
- rzut oszczepem,
- rzut młotem,
- rzut dyskiem.
Skoki:
- skok wzwyż,
- skok w dal,
- trójskok,
- skok o tyczce.
Wieloboje:
Dziesięciobój lekkoatletyczny, rozgrywany jest tylko przez mężczyzn w ciągu 2 kolejnych dni:
- I dzień: bieg na 100 m, skok w dal, pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg na 400 m;
- II dzień: bieg na 110 m przez płotki, rzut dyskiem, skok o tyczce, rzut oszczepem, bieg na 1500 m.
Siedmiobój lekkoatletyczny, konkurencje siedmioboju kobiet na otwartym stadionie rozgrywane są w ciągu 2 dni w następującej kolejności:
- I dzień: bieg na 100 metrów przez płotki, skok wzwyż, pchnięcie kulą, bieg na 200 metrów,
- II dzień: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 800 metrów.
Pięciobój lekkoatletyczny. Pięciobój męski: skok w dal, rzut oszczepem, bieg na 200 m, rzut dyskiem, bieg na 1500 m. Pięciobój kobiecy: bieg na 100 m przez płotki, pchnięcie kulą, skok wzwyż, skok w dal, bieg na 800 m.
—————————————————————–
Temat: Bezpieczna aktywność fizyczna w górach i nad wodą.
Ciepłe dni i wakacyjna pora sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą i na górskich wędrówkach.
Przestrzegajmy podczas wypoczynku podstawowych zasad, by spędzić wakacje miło, przyjemnie i bezpiecznie.
Zasady bezpiecznego odpoczynku nad wodą:
- Kąp się tylko w miejscach strzeżonych przez ratowników.
- Stosuj się do regulaminu kąpieliska i zaleceń ratownika.
- Przed rozpoczęciem kąpieli wykonaj kilka podstawowych ćwiczeń np. skłony, przysiady, podskoki.
- W wodzie zanurzaj się stopniowo.
- Nie pływaj wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni – optymalna temperatura wynosi od 22 do 25 stopni.
- Nie skacz do nieznanej i płytkiej wody.
- Nie pływaj bezpośrednio po posiłku.
- Nie kąp się sam.
- Nie zakłócaj wypoczynku i kąpieli innych osób.
- Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak inne nadmuchiwane akcesoria.
- Zwracaj uwagę na innych kąpiących się – ktoś może potrzebować Twojej pomocy.
- Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc.
- Nie pozostawiaj bez opieki swoich rzeczy.
Turysto górski – pamiętaj!
- „Wyszliśmy razem – wracamy razem”.
- Pamiętaj o odpowiednim ubraniu, wyposażeniu i prowiancie.
- Nie schodź z wyznaczonych tras i szlaków.
- Zapoznaj się z opisem wybranej trasy.
- Wyruszając w góry pozostaw informację o trasie wycieczki.
- W góry wyruszaj rano – pogoda w górach zazwyczaj psuje się wczesnym popołudniem.
- Wpisz do telefonu komórkowego numer alarmowy w górach:
601 100 300 oraz numer ICE (numer osoby z którą należy się skontaktować w razie nagłego wypadku). - Nie podchodź do dzikich zwierząt, nie dokarmiaj ich!
- Szanuj przyrodę!
- Sprawdź warunki pogodowe w górach.
- Uwzględnij własne umiejętności.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Osoby, które jeszcze nie przesłały czasu z biegu na 40 metrów i zdjęć z ćwiczeń, proszę o zrobienie tego jak najszybciej. Pozdrawiam!
19.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia wzmacniające – Tabata
Tabata. Trenujesz 20 sekund – 10 sekund odpoczywasz. Trening jest kompletny, tzn. znajdziesz w nim rozgrzewkę oraz rozciąganie.
———————————————————————————————————————————————
Przypominam o przesyłaniu dokumentacji zdjęciowej lub filmików z Waszej aktywności fizycznej na adres: wfnspdytmarow@gmail.com
08-10.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia koordynacyjne – pajacyki.
Wiecie, że znane Wam ćwiczenie „pajacyki” można wykonać na wiele różnych sposobów?
Dziś w ramach lekcji wychowania fizycznego, po krótkiej rozgrzewce, wykonajcie różne rodzaje pajacyków. Maksymalnie 10 powtórzeń, pomiędzy każdymi kolejnymi zrób krótką przerwę. Jeśli Ci się uda, powtórz całość dwa razy.
—————————————————————–
Temat: Start niski, technika biegu krótkiego.
Waszym zadaniem jest wybranie odpowiedniego miejsca do wykonania biegu krótkiego na dystansie 40 metrów. Obranie (zaznaczenie) punktu startu oraz linii mety. Wykonanie biegu krótkiego ze startu niskiego z pomiarem czasu przy pomocy drugiej osoby.
Najlepszy z uzyskanych czasów prześlij na: wfnspdytmarow@gmail.com
Przypominam komendę startu (na miejsca —> gotów —> start!)
„na miejsca”:
- Biegacz przyjmuje pozycję klęku podpartego jednonóż, dłonie (kciuk i wyraźnie rozwarty palec wskazujący, do którego przylegają wyprostowane pozostałe palce) ustawione są przed linią startową na szerokości barków.
- Kończyny górne wyprostowane w stawach łokciowych ustawione niemalże pionowo.
- Głowa swobodnie opuszczona w dół
- Równomierne rozmieszczenie masy ciała na wszystkie punkty podparcia – umożliwia to rozluźnienie mięśni.
„gotów”:
- Biegacz wolnym ruchem unosi biodra nieco powyżej poziomu barków
- Przenosi masę ciała na kończyny górne
„start!”:
- Biegacz energicznie odbija się rękoma od bieżni
- Wykonuje zdecydowany ruch barkami w przód ku górze
- Noga zakroczna zostaje energicznie przeniesiona w przód
- Pracę nóg wspomaga naprzemianstronny obszerny wymach ramionami
W czasie pierwszych kroków, tułów jest mocno pochylony do przodu. Stopy przenoszone nisko nad podłożem.
——————————————————————————————————————————————————————————–
01-05.06.2020r.
Temat: Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała.
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek.
Podstawowe ćwiczenia wzmacniające nie powinny sprawić Tobie trudności. Obowiązkowo pamiętaj o wykonaniu rozgrzewki.
- Rozgrzewka
- Ćwiczenia
- Dobre samopoczucie
https://www.youtube.com/watch?v=hWGi9rNzuRk
lub
Ćwiczenia na własnym ciężarze ciała. 10 ćwiczeń, praca 20 sekund odpoczywasz 30 sek. Ćwicz ze mną!
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 2:
https://www.youtube.com/watch?v=jhEdZ5q5yoI
—————————————————————–
Temat: Zdrowe odżywianie się – produkty mleczne.
Obejrzyj kolejną część cyklu filmów edukacyjnych z przygodami Oli i Stasia.
Przygody Oli i Stasia. Produkty mleczne:
https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ
—————————————————————–
Temat: Gra planszowa (ruchowa) – Wykonuj ćwiczenia aby dotrzeć do mety.
Zagraj w grę ze znajomymi, rodziną. Potrzebujesz jedną kostkę a dla każdego gracza pionek.
Gra planszowa (ruchowa) – pobierz plik pdf
Zasady ustal przed grą samemu lub skorzystaj z mojej propozycji:
- Rzuć kostką, przesuń pionek o ilość oczek jaką pokazała kostka.
- Wykonaj zadanie (za rezygnacje z zadania cofasz się o 5 pól za próbę wykonania ale nie dokończenie ćwiczenia cofasz się o 3 pola)
- Ruch ma kolejna osoba.
- Gra kończy się gdy pierwsza osoba dotrze do mety. Ta osoba jest zwycięzcą, pozostali (przegrani) wykonują dodatkowe zadanie (możecie ustalić przed grą co to będzie) np. robią obiad, idą po zakupy, sprzątają dom itp.
Miłej zabawy!
————————————————————————————————————————————————————————————
25-29.05.2020r.
Temat: Własna drabinka koordynacyjna – Stwórz i ćwicz!
Stwórz własną drabinkę koordynacyjną. Wykonaj rozgrzewkę a następnie zaproponowane ćwiczenia przeze mnie a może znasz jeszcze inne?
https://damianrudnik.com/drabinkakoordynacyjna/
—————————————————————–
Temat: Quiz wiedzy o sporcie
Sprawdźcie swoją wiedzę sportową w różnych dziedzinach. Koniecznie podejmijcie wyzwanie!
Przyporządkuj mistrza do dyscypliny sportu:
Na samym dole tej strony są również inne propozycje testów wiedzy – zachęcam do ich wykonania.
—————————————————————–
Temat: Doskonalenie techniki minipiłki nożnej
Trening piłkarski w domu część 1:
https://www.youtube.com/watch?v=tEungSYdx7A
—————————————————————–
Temat: Zdrowe odżywianie się – produkty zbożowe.
Obejrzyj kolejną część cyklu filmów edukacyjnych z przygodami Oli i Stasia. Odpowiedz na trzy pytania zawarte na końcu materiału filmowego.
Przygody Oli i Stasia. Produkty zbożowe:
https://www.youtube.com/watch?v=HSN9mM6lyzU
—————————————————————–
Plastyka:
19.06.2020r.
Temat: Podsumowanie pracy całorocznej z plastyki
Zastanów się, które prace z całego roku szkolnego sprawiły Ci największą radość i satysfakcję, Czy masz takie?
Dziś rysują tylko chętni – pracę na dowolny temat, dowolną techniką. Nie musisz już nic wysyłać.
———————————————————————————————————————————————————
05.06.2020r.
Temat: Pojęcia ze słowniczka plastycznego
Podręcznik str.66-68
Dziś należy tylko zapoznać się z różnymi pojęciami ze słowniczka plastycznego z tyłu książki. Przepisz 4 dowolne, wybrane przez Ciebie do zeszytu. Dziś nie masz żadnej pracy plastycznej do wykonania, czekam na razie na zaległe prace, niektórzy mają ich kilka. Ci co regularnie wysyłają, mają dziś wolne.
Proszę zrób zdjęcie i wyślij mi na Whats App 793369987, Messenger lub pocztę; gabiskr@poczta.onet.pl
——————————————————————————————————————————————————————
29.05.2020r.
Temat: To wart zobaczyć
Podręcznik str.64-65
Dziś należy tylko zapoznać się z ciekawymi wytworami sztuki prehistorycznej, które można zobaczyć na terenie Polski. Obejrzyj zdjęcia, może kiedyś uda Ci się odwiedzić te miejsca. Dziś nie masz żadnej pracy plastycznej do wykonania, czekam na razie na zaległe prace, niektórzy mają ich kilka. Ci co regularnie wysyłają, mają dziś wolne.
Proszę zrób zdjęcie i wyślij mi na Whats App 793369987, Messenger lub pocztę; gabiskr@poczta.onet.pl
———————————————————————————————————————————————————————————–
Muzyka:
23.06.2020r.
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości. Podsumowanie pracy w całym roku szkolnym.
Powtórzymy dziś najważniejsze wiadomości i umiejętności z klasy IV. Przypomnij sobie położenie nut na pięciolinii w gamie C-dur ( str. 14). Zagraj gamę na flecie. Przypomnij sobie podstawowe pojęcia muzyczne: np. dynamika, dykcja, emisja głosu, rytm, pauza, sopran, alt, tenor, bas oraz nazwy literowe i solmizacyjne nut.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie. I udanych wakacji!
————————————————————————————————————————————————–
09.06.2020r.
Temat lekcji: Piosenki z dodatkowego repertuaru
Lekcja w podręczniku na str.123-131
Poznacie dziś różne piosenki z dodatkowego repertuaru. Zapoznaj się z nimi, jeśli któraś Cię szczególnie zainteresuje to wyszukaj ją na you-tube i pośpiewaj.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie. I udanych wakacji!
——————————————————————————————————————————————————–
02.06.2020r.
Temat lekcji: Muzykujemy wakacyjnie!
Lekcja w podręczniku na str.119-122
Już za trzy tygodnie pójdziecie na upragnione wakacje. Z tej okazji poznamy dziś popularna piosenkę szkocką- „ Morskie opowieści:
Zaśpiewaj -str.119
https://www.youtube.com/watch?v=UuS5fxhTkc8
Zapisz w zeszycie definicję z muzycznego słowniczka : Szanta i zrób do niej małą ilustrację o tematyce morskiej.
Dziś nie trzeba nic wysyłać.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie.
————————————————————————————————————————————————————————–
26.05.2020r.
Temat lekcji: Niech żyją wszystkie dzieci!
Lekcja w podręczniku na str.116-118.
W najbliższym czasie będziemy obchodzić Dzień Dziecka, czyli Wasze święto, które przypada 1 czerwca.
Z tej okazji poznamy dziś okolicznościową piosenkę Majki Jeżowskiej – „ Kolorowe dzieci”
Zaśpiewaj -str.116
https://www.youtube.com/watch?v=EVjvOBs2Z8I
Posłuchaj „Sakury” tradycyjnej melodii japońskiej
https://www.youtube.com/watch?v=JDTp_YQizqE
oraz posłuchaj afrykańskich rytmów
https://www.youtube.com/watch?v=c6jVcISoGUI
Dziś nie trzeba nic wysyłać.
Zachęcam do pośpiewania sobie w wolnym czasie, do słuchania muzyki w każdej chwili a jeśli lubisz improwizuj wiosenny taniec do wybranej piosenki, poruszając się swobodnie do muzyki.
Nadal ćwicz technikę gry na flecie.
——————————————————————————————————————————————————————————-
Informatyka:
Webex:
https://meetingsemea22.webex.com/meet/pr1634754400
—————————————————————————————————————————————————-
Konsultacje online w poniedziałki i środy od godz. 10-11 na Skype:
https://join.skype.com/kZE3fkHwXHE3
—————————————————————————————————————————————————-
Materiały do zdalnej nauki dostępne na stronie:
Technika:
22.06.2020r.
Temat: Piesza wycieczka
Zastanów się jakie atrakcyjne miejsca w twojej okolicy poleciłbyś turyście. Sporządź listę obiektów, możesz wykonać zdjęcia. Korzystając z różnych źródeł znajdź fakty historyczne i ciekawostki dotyczące danego obiektu. Możesz zaczerpnąć wiedzę z rozmów przeprowadzonych z mieszkańcami regionu. Podziel się informacjami z koleżanką lub kolegą.
———————————————————————————————————————————————
08.06.2020r.
Temat: W podróży
Zapoznać się z tematem str. 68-70 podręcznik
———————————————————————————————————
01.06.2020r.
Temat: Jak dbać o Ziemię?
Proszę zapoznać się z tematem str.64-67
Rozwiązać kartę pracy „Jak dbać o Ziemię?” . Rozwiązanie przesłać na adres e-mail aleksandra26@onet.eu w terminie do 08.06.2020r.
———————————————————————————————————————
18.05.2020r. oraz 25.05.2020r.
Temat: Bezpieczeństwo rowerzysty
Proszę zapoznać się z tematem str. 60-62 podręcznik
———————————————————————————————————————
Treść Zakładki
Kółko przyrodnicze-ekologiczne:
25.06.2020r.
Temat: Podsumowanie pracy na kółku – Gry i zabawy ekologiczne
Dziś nadal proponuję skorzystać ze strony
https://prudnik.katowice.lasy.gov.pl/las-rysia-erysia
Gry i zabawy
Witajcie! Tę część przygotowałam specjalnie dla tych, którzy kochają leśne przygody. Tutaj będziecie mogli wybrać się na wirtualny spacer po lesie. Wcielicie się w rolę leśnika i sami wyhodujecie las. A może wolicie zostać „Znawcą leśnych zwierząt”?
Znalazłeś w lesie liść? Pomogę Ci rozpoznać, z jakiego drzewa pochodzi. Żądni wiedzy znajdą tu testy, puzzle i prezentacje dotyczące lasu i jego życia.
Oto propozycja gier ekologicznych:
Idziemy do lasu, Znajdź skarby przyrody, Połącz w pary, Skąd ten liść, Rośliny leśne, Traf do kosza, Leśnik gospodarzem lasu, Zgaś pożar!, Las kształtuje klimat
———————————————————————————————————————————————————-
04.06.2020r.
Temat: Gry i zabawy ekologiczne
Dziś nadal proponuję skorzystać ze strony
https://prudnik.katowice.lasy.gov.pl/las-rysia-erysia
Gry i zabawy
Witajcie! Tę część przygotowałam specjalnie dla tych, którzy kochają leśne przygody. Tutaj będziecie mogli wybrać się na wirtualny spacer po lesie. Wcielicie się w rolę leśnika i sami wyhodujecie las. A może wolicie zostać „Znawcą leśnych zwierząt”?
Znalazłeś w lesie liść? Pomogę Ci rozpoznać, z jakiego drzewa pochodzi. Żądni wiedzy znajdą tu testy, puzzle i prezentacje dotyczące lasu i jego życia.
Oto propozycja gier ekologicznych:
Idziemy do lasu, Znajdź skarby przyrody, Połącz w pary, Skąd ten liść, Rośliny leśne, Traf do kosza, Leśnik gospodarzem lasu, Zgaś pożar!, Las kształtuje klimat
———————————————————————————————————————————————————-
28.05.2020r.
Temat: Gry i zabawy ekologiczne
Dziś proponuję skorzystać ze strony
https://prudnik.katowice.lasy.gov.pl/las-rysia-erysia
Gry i zabawy
Witajcie! Tę część przygotowałam specjalnie dla tych, którzy kochają leśne przygody. Tutaj będziecie mogli wybrać się na wirtualny spacer po lesie. Wcielicie się w rolę leśnika i sami wyhodujecie las. A może wolicie zostać „Znawcą leśnych zwierząt”?
Znalazłeś w lesie liść? Pomogę Ci rozpoznać, z jakiego drzewa pochodzi. Żądni wiedzy znajdą tu testy, puzzle i prezentacje dotyczące lasu i jego życia.
Oto propozycja gier ekologicznych:
Idziemy do lasu, Znajdź skarby przyrody, Połącz w pary, Skąd ten liść, Rośliny leśne, Traf do kosza, Leśnik gospodarzem lasu, Zgaś pożar!, Las kształtuje klimat
————————————————————————————————————————————————————————