
„Warsztaty malarskie w wirtualnej rzeczywistości”
Odczucia wirtualnej rzeczywistości nie da się opisać słowami, nie przekaże tego też film. Tego trzeba doświadczyć na własnej skórze i zobaczyć własnymi oczami. Dla mnie to największe odkrycie w moim życiu.
dr Tomasz Wełna
Z nieukrywaną satysfakcją informujemy, że jesteśmy jedną z pierwszych placówek edukacyjnych w Polsce, w której odbyły się warsztaty malarskie w wirtualnej rzeczywistości prowadzone przez absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie dr Darię Rzepielę i dr Tomasza Wełnę, który był wieloletnim wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Pierwsi wirtualni malarze z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Dytmarowie stworzyli w przestrzeni wirtualny obraz, który został zapisany w formie nagrania filmowego i umieszczony na stronie Internetowej szkoły.
Tematem przewodnim powstającego dzieła była „Wiosna”. Była to praca zbiorowa, dlatego każdy mały i kreatywny twórca narysował w wirtualnej rzeczywistości swój wyjątkowy i niepowtarzalny element składający się na całość obrazu. Znalazły się na nim różnorodne wiosenne kwiaty, drzewa, motyle, ślimaczki, bociany, ptaki oraz roześmiane dzieci w towarzystwie Pani Wiosny. Nie zabrakło też wiosennego słoneczka, chmurek i kolorowej tęczy.
Warto dodać, że w trakcie tworzenia kolejnego elementu obrazu przez ucznia, pozostali uczniowie śledzili jego pracę na monitorze komputera. Innowacyjność warsztatów polegała na rysowaniu nie na płaszczyźnie, ale w przestrzeni. Pan dr Wełna stwierdził, że był to nie tylko rysunek, ale również rzeźba.
Powstanie takiego wyjątkowego dzieła umożliwiły gogle wirtualnej rzeczywistości z dwoma czujnikami ruchu, które śledziły ruchy uczniów.
W drugiej części warsztatów uczniowie udali się na wirtualne dno australijskiej rafy koralowej, gdzie z bliska mogli obserwować przepiękną rafę koralową, przepływające meduzy, ośmiornice, ławice kolorowych ryb, żółwie i płaszczki.
Po zakończonych zajęciach uczniowie z wypiekami na twarzy opowiadali o wrażeniach i doznaniach, jakich doświadczyli dzięki wirtualnej rzeczywistości.
Warsztaty były okazją do odkrycia zupełnie nowego wymiaru kreacji i wypróbowania najnowszego na świecie sprzętu. Za pomocą wirtualnych gogli HTC Vive oraz aplikacji Google TiltBrushj uczniowie mogą być w szkolnej ławce, klasie, a po chwili w niezmierzonych wodach oceanu lub w przestrzeni kosmicznej.
Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękujemy prowadzącym za niesamowite doznania związane z udziałem w wyjątkowych warsztatach, poświęcony czas i profesjonalizm.